Jeśli chcesz być zauważonym na YouTube przez miliony odbiorców, powinieneś zainteresować się pozycjonowaniem na YT. Warto, ponieważ YouTube to drugi najczęściej odwiedzany na świecie portal Social Media. To również druga największa na świecie wyszukiwarka treści w Internecie.
Historia YouTube w kilku zdaniach
Założony w 2005 roku serwis z treściami wideo został kupiony przez Google w roku 2006. Od roku 2007 pojawiły się lokalne – krajowe – interfejsy użytkownika. Po przejęciu przez Google w serwisie zaczęły się pojawiać reklamy, a treść serwisu regularnie włączana była w wyniki wyszukiwania wyszukiwarki stron Google.
Cytując YouTube:
Naszą misją jest dać każdemu głos i pokazać mu świat. Wierzymy, że każdy zasługuje na to, aby mieć głos i że świat jest lepszym miejscem, kiedy słuchamy, udostępniamy i budujemy społeczność poprzez nasze historie.
A bardziej przyziemnie to część platformy reklamowej Google, która zarabia na reklamach w nim umieszczanych, dając jednocześnie bezpłatną platformę do publikowania treści wideo.
Platforma YouTube
YouTube to nie tylko platforma do wideo i wyszukiwarka, ale też masa innych usług. Poznajcie najważniejsze z nich:
- YouTube – portal z treściami wideo i zaawansowaną wyszukiwarką treści,
- YouTube Kids – serwis skierowany dla dzieci ze szczególną dbałością o bezpieczeństwo serwowanych treści,
- YouTube Music – serwis z muzyką by słuchać muzyki bez reklam, offline i przy wyłączonym ekranie,
- YouTube Oryginals – specjalne produkcje YouTube,
- YouTube Podcasts – platforma dla Twórców podcastów,
- YouTube Premium – YouTube i YouTube Music serwis bez reklam, offline i w tle,
- YouTube Select – jeszcze lepsze reklamy na YouTube, zaadresowany do reklamodawców,
- YouTube Studio – wersja YouTube dla Twórców, czyli inaczej panel do zarządzania kontem,
- YouTube TV – telewizja online.
Wyszukiwarka filmów na YouTube
Wyszukiwarka YouTube to druga po Google wyszukiwarka treści w Internecie oraz druga na świecie platforma Social Media. Stanowi ona główne miejsce pozyskania oglądalności dla Waszych treści wideo. Nie jest to jednak jedyne miejsce, w którym Wasze wideo jest prezentowane. Treści wideo umieszczone na YouTube prezentowane są:
- w wynikach wyszukiwania YouTube,
- w wynikach wyszukiwania Google (wyniki dla fimów)
- jako proponowane filmy,
- jako podobne filmy,
- w ekranach końcowych, jeśli odpowiednio zoptymalizowaliście umieszczane wideo,
- na kanale YouTube oraz na Playlistach.

Filmy z YouTube w wyszukiwarce Google
Jak pewnie zauważyliście, w wynikach wyszukiwania Google można zobaczyć również filmy pochodzące z YouTube. Wyświetlane są, ponieważ odpowiadają wpisanej w oknie wyszukiwania frazie. Aby wyświetlać się w Google w taki właśnie sposób, należy odpowiednio przygotować wideo, umieścić je na YouTube i zoptymalizować kilkadziesiąt parametrów.

Kanał firmowy na YouTube
Zapewne niejednokrotnie spotkaliście się z sytuacją, że nie mogliście znaleźć w Google lub na YouTube filmu, który kompleksowo i profesjonalnie rozwiązuje Wasz problem. To jest nagminne. Niskiej jakości materiały przygotowane przez amatorów są lepiej widoczne w wyszukiwarce niż materiały profesjonalne. Nie jest to jednak wina wyszukiwarek, ale firm, które nie dbają o kanał na YouTube.
Gdzie leży problem?
W podejściu do kanału YouTube jako takiego. Niestety 80% firm nie wykorzystuje potencjału, jaki daje im YouTube zupełnie za darmo. Kanał na YouTube staje się swego rodzaju śmietniskiem z filmami, za których jakość nikt nie chce wziąć odpowiedzialności.
W odpowiedzi na taką praktykę powstało kompleksowe rozwiązanie rozwiązujące problem raz na zawsze. Pod nazwą YouTube SEO Plus kryje się oferta, dzięki której kanał i filmy na nim umieszczone wejdą na profesjonalny, podnoszący świadomość marki i przynoszący sprzedaż poziom.
Pozycjonowanie kanału YouTube
Pozycjonowanie kanału YT to proces polegający na optymalizacji, w efekcie którego Wasz kanał będzie wyświetlany wysoko w wynikach wyszukiwania. Celem jest pozyskanie jak największej liczby odwiedzających kanału oraz jego subskrypcji. Celem biznesowym jest zwrócenie uwagi na Waszą usługę lub produkt i nakłonienie oglądającego wideo do złożenia zamówienia lub zakupu.
Co wpływa na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania YouTube?
Algorytmy Google i YouTube są ze sobą ściśle powiązane, a ich dokładne działanie stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa. To, na czym możecie polegać, to rekomendacje jakie Google i YouTube publikują na swoim blogu, w kanałach social mediach i na konferencjach. Spośród wielu wytycznych, jakie Google i YouTube daje twórcom treści, na pierwszy plan wysuwają się ogólne, ale działające na wyobraźnię trzy kwestie dotyczące mechanizmu oceny atrakcyjności treści:
- trafność treści, czyli ogólne dopasowanie treści na podstawie zdefiniowanych przez Was parametrów,
- zaangażowanie odbiorców, czyli bezpośrednie reakcje na film, prezentowane miniaturki jak też czas oglądania,
- jakość, czyli wszystkie elementy składające się na zadowolenie odbiorcy z oglądania filmu.
SEO dla YouTube trudniejsze niż myślisz. 5 kluczowych problemów.
W przeciwieństwie do pozycjonowania w Google, pozycjonowanie na YouTube jest bardziej skomplikowane z kilku powodów:
1. Skromna dokumentacja jak działa algorytm YouTube
W przeciwieństwie do wyszukiwarki Google, ilość materiałów dotyczących optymalizacji na YouTube (YouTube SEO) jest skromna. Powielane w Internecie treści o konieczności doboru optymalnych słów kluczowych w tytułach i opisach filmów lub konieczności dbania o „atrakcyjność” filmów dla widzów są bardzo ogólne i niedookreślone.
2. Brak narzędzi na YouTube wskazujących co należy poprawić
YouTube nie oferuje narzędzi SEO wskazujących na błędy w konfiguracji konta i filmów. Możemy w panelu analitycznym zobaczyć jakie osiągamy wyniki, ale dlaczego takie właśnie są pozostaje dla zwykłego użytkownika kanału w sferze domysłów.
3. YouTube to platforma i wyszukiwarka w jednym
W przypadku wyszukiwarki Google, ta korzysta z danych zawartych na stronach internetowych, na które właściciele mają realny wpływ. W przypadku YouTube należy wpisać się w schemat platformy, której interfejs jest nie zawsze czytelny, a możliwość dokonywania korekty jest ograniczona.
4. Pozycjonowanie na YouTube to połączenie 3 różnych dziedzin
Aby pozycjonowanie na YouTube było skuteczne i prowadzone sprawnie należy posiadać wiedzę z 3 różnych dziedzin: digital marketingu, SEO i produkcji wideo. Algorytm YouTube ocenia trafność treści prezentowanej wybranej grupie, zaangażowanie odbiorców oraz jakość video.
5. Długi czas pozycjonowania na YouTube
Tu problem dotyczy dwóch kwestii, pierwsza to długi czas oczekiwania ze strony robotów YouTube na zaindeksowanie nowego wideo lub zmian, druga kwestia to koordynacja prac działu marketingu, agencji SEO i firmy produkującej filmy i animacje. Wiemy, że ani właściciele firm ani marketerzy nie mają to czasu.
Pozycjonowanie filmów na stronie internetowej
Jeżeli posiadacie treści wideo i zastanawiacie się, w jaki sposób ułatwić ich odnalezienie w wynikach wyszukiwania Google, postawcie na własną stronę internetową i tam wraz z odpowiednim opisem umieszczajcie swoje filmy.
Pamiętajcie, każdy ruch (odwiedziny), który prowadzi do Waszej strony internetowej, jest ruchem dla Was bardzo wartościowym. To właśnie strona WWW jest centrum Waszego biznesu.
Aby ułatwić odnalezienie wideo na stronie WWW, wykonajcie prosty zabieg. Umieśćcie film na YouTube, zoptymalizujcie go, przygotujcie tematyczną stronę WWW i wstawcie na niej wideo z YouTube wraz z atrakcyjnym opisem. Korzyść dla Waszych klientów oraz dla Google będzie obopólna.
Jak umieścić wideo na stronie WWW?
W zależności od tego, jak skonstruowana jest Wasza strona internetowa, będziecie musieli lub nie wprowadzić zmiany w kodzie strony lub w systemie CMS. Jeśli korzystacie z systemów zarządzania treścią, większość z tych popularnych umożliwi Wam wstawienie wideo w formie linku do filmu na YT.
Sprawę ułatwia sam YouTube, przygotowując w sekcji udostępniania specjalne linki do kopiowania i wklejenia w social mediach lub na stronie WWW.

Konfiguracja kanału YouTube
Aby kanał firmowy YouTube wyglądał profesjonalnie, powinniście wypełnić go w sposób profesjonalny treścią oraz dookreślić kim jesteście, czym się zajmujecie i co można znaleźć na Waszym kanale. Pamiętajcie, YouTube to oprogramowanie, które nie tylko zmienia swój algorytm wyszukiwania, ale również interfejs do zarządzania kanałem i interfejs wyglądu kanału i filmów.
Jeśli chcecie być z nowościami na bieżąco, śledźcie nowości z Google i YouTube lub zatrudnijcie agencję, która codziennie korzysta z YouTuba i zajmuje się równocześnie SEO.
Podstawowa konfiguracja kanału YouTube
Poniżej lista kilku najważniejszych kroków konfiguracji kanału YouTube:
- zaloguj się do YT Studio
- wybierz Dostosowywanie / Układ i wersję jak kanał ma się prezentować dla nowych osób, a jak dla Waszych subskrybentów, dodaj poszczególne sekcje i zapisz,
- przejdź do zakładki Marka, w której uzupełniasz Zdjęcie, obraz bannera i znak wodny,
- uzupełnij w trzeciej zakładce Podstawowe informacje jak nazwa kanału, Nick, opis i linki. To punkt krok niezwykle ważny, ponieważ opis i linki powinny się zgadzać ze strategią SEO firmy lub SEO dla YouTube,
- przejdź do Ustawień i uzupełnij wymagane przez YouTube pozycje,
- po wykonaniu tych czynności Twój kanał zacznie wyglądać wystarczająco dobrze.




Pozycjonowanie filmów na YouTube, czyli SEO Video
SEO Video (VSEO) dla YouTube, czyli pozycjonowanie filmów na YouTube to działanie wieloaspektowe. Najważniejsze zasady dotyczące pozycjonowania filmów:
- postępuj zgodnie z instrukcjami YouTube umieszczając film na kanale,
- dodaj taki opis filmu, aby oddawał jego zawartość. Im precyzyjniej opiszesz treść filmu, tym precyzyjniej Google będzie Twój film wyświetlał dla odpowiedniej grupy osób,
- pamiętaj o treści filmu, im jest bardziej oryginalna, wartościowa i odpowiadająca na potrzeby odbiorcy, tym dłużej film będzie oglądany,
- zadbaj o jakość filmu, nie może być ani za długi, ani za krótki. Po piąte, nie przesadzajcie z efektami w Waszym filmie i dopasujcie je do grupy odbiorców (widowni),
- połącz działania na kanale YouTube ze strategią SEO lub strategią marketingową. Jeśli nie masz strategii przygotuj co najmniej plan działania. Algorytmy YouTube lubią plan,
- zaglądaj do statystyk i weryfikuj, czy Twoja praca przynosi efekty wizerunkowe lub sprzedażowe.
Jak zmienić na YouTube stary film na nowy?
Jeśli myślicie o wymianie filmu umieszczonego na YouTube na inny, to niestety nie ma takiej możliwości. Możecie go usunąć, ukryć i wgrać nowy o tym samym tytule i dotyczący tego samego tematu. Jeśli nie macie filmu do podmiany, a chcecie stary zmienić, to skorzystajcie z usług specjalistów od obróbki wideo. Film z YouTube możecie pobrać z własnego kanału, choć niestety będzie po kompresji, czyli o niższej jakości niż oryginał i przekazać go dalej do zmiany.
Recykling treści wideo
Zmiana filmu lub wideo już przygotowanego to z języka angielskiego recykling treści. W związku z wysokimi kosztami przygotowania nowych materiałów filmowych temat aktualizacji już istniejących filmów stał się modny i pożądany. Ponieważ łatwiej jest zmienić film i go zaktualizować niż przygotowywać nowy, pojawiły się oferty firm wyspecjalizowanych w takich projektach. Spośród wielu propozycji wyjątkowa jest oferta Agencji interaktywnej Honki, która od 2006 roku produkuje i modyfikuje treści wideo i animacje,

Czy wideo marketing to content marketing?
Content marketing to pojęcie szerokie i znacznie szersze niż wideo marketing. Produkcje treści wideo zawierają się w marketingu treści i idealnie pasują do strategii content marketingowych. Formaty wideo takie jak webinary czy wideo szkolenia to znakomity format do zastosowania w celu pozyskania zainteresowania odbiorców. Więcej o content marketingu przeczytacie w artykule Content marketing.
Strategia YouTube SEO
Strategia YouTube SEO to dokument, od którego powinniście rozpocząć prace nas pozycjonowaniem YouTube. Musicie określić, gdzie jesteście, co chcecie osiągnąć i w jaki sposób. Profesjonalnie przygotowana strategia da Wam odpowiedź na pytanie, czy i ile warto zainwestować w YT, aby osiągnąć zamierzone cele. Po przeprowadzonych analizach dowiecie się nawet, jaki format treści jest najbardziej oczekiwany przez Waszych odbiorców. Strategia YT SEO odpowiednio wpisana w strategię komunikacji, strategię SEO dla WWW oraz strategię Social Media da szybsze rezultaty niż stworzona samodzielnie bez szerszego kontekstu.
Ile kosztuje SEO na YouTube?
SEO na YouTube to działanie szerokie, które tylko dzięki odpowiedniemu procesowi może przynosić korzyści przez lata. Inwestycja w YT SEO przyniesie natychmiastową poprawę pod względem wizerunku marki, spójności komunikacji, efektywności przygotowanych treści jak też poprawi SEO serwisu WWW. W dłuższej perspektywie optymalizacja kanału YouTube to więcej wyświetleń filmów w grupie docelowej i przy tej okazji więcej klientów.
Cena analizy kanału na YouTube
Cena przygotowania analizy kanału i filmów YouTube w zależności od agencji zaczyna się od 999 PLN netto za komplet. Zwróćcie jednak uwagę, co wchodzi w skład takiej analizy, ponieważ jej zakres jest kluczowy i to on ma wpływ na cenę. Drugim elementem wpływającym na cenę jest doświadczenie agencji realizującej analizę. Im bardziej jej podejście będzie biznesowe i kompleksowe, tym bardziej dla Was przydatne.
Cena optymalizacji filmu na YouTube
Cena optymalizacji filmu na YouTube oscyluje w granicach 300 – 700 PLN netto za film. Jak z każdą usługą bywa jest ona uzależniona od zakresu prac, jej jakości i kompleksowości. Poszukajcie agencji która istnieje na rynku kilka lat o obsługuje znane marki. Zachęcam Was do zapoznania się z usługą YouTube SEO PLUS za której jakość ręczę.
Ile kosztuje optymalizacja filmu na YouTube?
Optymalizacja filmu na YouTube to działanie nieskomplikowane pod warunkiem, że Twój film jest wysokiej jakości, sami potrafisz pisać angażujące i poprawne językowo treści, masz około 16-20 h na oglądanie poradników dotyczących YT SEO i jednoczesne wprowadzanie zalecanych zmian oraz masz strategię SEO lub chociażby plan. Nie da się ukryć, że 20h to wariant optymistyczny, ponieważ nie zakłada, że konkurencja jest równie mocna jak Wy, a na pozycję Twoich filmów i kanału nie wpływają inne elementy jak np. firmowa strona WWW.
Tak więc jeśli Wasza godzina kosztuje ok. 100 zł, koszt przygotowania optymalizacji filmu wyniesie od 1 600 – 2 000 zł/ film. Pamiętajcie, że powodzenie optymalizacji filmu na YouTube zależy również od jakości kanału i playlist, na które też musicie znaleźć czas.
W przypadku wyspecjalizowanych agencji czas optymalizacji jednego wideo będzie znacznie krótszy, a koszt niższy. Nie wynika to z tego, że napiszą treść przy pomocy AI, to wykluczone, wynika to z ich doświadczenia oraz podziału zadań między zespół specjalistów. Dodatkowo, agencja taka jak Honki, korzysta z komercyjnych narzędzi, które wsparte AI pomagają w osiąganiu jak najlepszych wyników. Takie narzędzie nie tylko trzeba znaleźć i przetestować, ale również za nie zapłacić +/- 800 zł/m-c.
Pozycjonowanie filmów na YT przykłady
Jeśli korzystacie z YouTube a do tego z kanałów znanych youtuberów często, to zauważacie, jak znakomicie są opracowane. Poniżej kilka kanałów, bardziej i mniej popularnych, które rekomendujemy jako przykłady dobrych praktyk.


Oferta pozycjonowania filmów na YouTube
Oferty SEO YT spotkacie najczęściej na stronach agencji specjalizujących się w pozycjonowaniu serwisów WWW. Tak jak w przypadku SEO dla stron WWW problem zaczyna się wtedy, kiedy optymalizacja treści (m.in. filmów) dotyczy również sfery estetyki i języka komunikacji. Cóż da optymalizacja, jeśli wideo zawiera nieaktualne treści? Cóż da napisanie opisu do filmu, jeśli będzie on nieatrakcyjny dla widza i Google. Co z błędami stylistycznymi? Sami je będziecie weryfikować?
Widzicie więc, że ryzyka są realne, a osiągnięcie poziomu profesjonalnego wcale niełatwe. Dla ich uniknięcia szukajcie agencji, która przejmie całość prac, mając na pokładzie doświadczonych projekt managerów, ekspertów od SEO, specjalistów od języka (najlepiej z wykształceniem kierunkowym), animatorów i grafików.
Z ręką na sercu mogę polecić Wam usługę YouTube SEO PLUS, której procesy oraz ofertę opracowaliśmy w gronie ekspertów marketingu, SEO i wideo.
Autor artykułu: Marcin Rząca i na linkedIn