Strona internetowa to podstawowe narzędzie do budowania marki, pozyskania klientów i sprzedaży. Bez strony internetowej biznes traci wiele możliwości i wielu potencjalnych klientów. Dowiedz się, jak tworzyć strony WWW i z kim. Dołącz do grona tych, którzy potrafią wykorzystać potencjał serwisów WWW w sposób profesjonalny.
Strona internetowa, co to jest?
Strona internetowa (z ang. web page) określana również jako strona WWW to dokument w formacie HTML (najczęściej), umieszczony w Internecie zawierający tekst, grafikę, animacje lub wideo. Przeglądany jest przy pomocy przeglądarek internetowych takich jak Chrome, Safari czy DuckDuckGo. Strona internetowa może być umieszczona na komputerze własnym lub wynajmowanym, zwanym serwerem, jak też w chmurze (z ang. cloud computing), czyli grupie serwerów współdzielonych.
Co to jest witryna internetowa?
Serwis WWW lub witryna internetowa to zbiór połączonych ze sobą stron WWW wg określonej logiki, odzwierciedlonej w strukturze serwisu WWW.
Struktura witryny internetowej
Struktura witryny internetowej to rodzaj połączenia stron internetowych w taki sposób, aby poruszanie się po nich było łatwe i intuicyjne. Struktura witryny internetowej powiązana jest bezpośrednio z dyscypliną jaką jest architektura informacji. Szukając analogii w rzeczywistości, struktura jest jak wejście do budynku, schody i korytarze. Im lepiej budynek jest zaprojektowany tym mniejsza jest szansa, że się w nim zgubisz. Reasumując, jeśli struktura witryny internetowej jest logiczna i czytelna dla użytkownika, tym lepiej się w niej odnajdzie i z niej skorzysta.
Rodzaje struktur witryny internetowej
Dobrze zaprojektowana struktura witryny internetowej to podstawa. W zależności od tego jak chcesz poprowadzić użytkownika po serwisie WWW, masz do wyboru kilka rodzajów struktur:
- struktura hierarchiczna – łatwa do zrozumienia i najczęściej stosowana,
- struktura sekwencyjna – prowadząca użytkownika za rękę w sposób liniowy, odnajdziesz ją np. podczas zapłaty za produkt w sklepie internetowym,
- struktura macierzy – zastosowanie ma w dużych serwisach WWW np. Amazon, gdzie linkowanie wewnętrzne – kontekstowe – ma większe znaczenie niż rozumienie logiki skąd przyszedłem i dokąd idę,
- struktura bazy danych – mniej hierarchiczna, stawiająca na swobodę wyszukiwania informacji i poruszania się po witrynach internetowych.
Prosta struktura witryny internetowej
Najczęściej witryny internetowe zorganizowane są wokół struktury hierarchicznej, wyglądającej jak model drzewa (odwróconego) i składają się z:
- strony głównej,
- strony kategorii,
- strony produktu lub usługi,
- strony opisującej właściciela strony (np. o firmie, o nas),
- strony kontaktu,
- strony logowania.

Czy warto przygotować stronę WWW?
Jest takie potoczne określenie „Jeśli czegoś nie ma w Internecie, to znaczy, że to nie istnieje”. W tym przewrotnym stwierdzeniu jest wiele prawdy. Jeśli chcesz zatem być zauważonym, należy dać o sobie znać w Internecie, np. przygotowując stronę internetową. Pamiętaj jednak, że strona jest jak narzędzie, które dobrze użyte, potrafi ułatwić prowadzenie firmy, zwiększyć sprzedaż i zautomatyzować pracę. Użyte w niewłaściwy sposób, wprowadza zamieszanie i działa negatywnie na wizerunek i sprzedaż.
Jak przygotować stronę internetową?
Jeśli nigdy w życiu nie realizowałeś projektów takich jak firmowa strona internetowa, skorzystaj z wiedzy firm, które mają już doświadczenie. Dlaczego? Zaoszczędzisz na błędach, które popełnisz, zmieścisz się w założonym budżecie, a efekt prac będzie zgodny z dobrymi praktykami. Zacznijmy od początku:
- poszukaj najlepszej agencji interaktywnej,
- wypełnij brief, a jeśli go nie masz przeczytaj, jak przygotować brief,
- ustal z agencją cel, budżet i czas realizacji,
- wybierz adres strony internetowej,
- wybierz hosting dla strony internetowej,
- wybierz technologię, która będzie optymalna w przypadku Twojej strony WWW,
- przemyśl budżet wykonania WWW i jej rozwoju (myśl w skali roku),
- podpisz umowę na realizację,
- zbierz komplet materiałów i pokaż agencji, czy są ich zdaniem odpowiednie,
- wpisz projekt w działania marketingowe i sprzedażowe,
- przygotuj plan promocji strony WWW, nie licz, że świat się zatrzymał i czeka na Ciebie,
- pilnuj realizacji projektu,
- uruchamiając projekt weryfikuj jego poprawność i zgodność z dokumentacją,
- ustal z agencją plan rozwoju i promocji strony internetowej,
- dopilnuj, żeby wszyscy pracownicy w firmie czerpali korzyści z przygotowanej strony WWW.
Do czego służy strona internetowa
Strona WWW służy przede wszystkim biznesowi jako narzędzie cyfrowe. Dobrze wpisana w sposób funkcjonowania firmy przynosić będzie wymierne korzyści, które w briefie do strony WWW możesz dokładnie określić. Do określenia miar sukcesu niech posłużą Ci kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI (z ang. key performance indicators). To prosta metoda określenia celu, jaki jest do osiągnięcia.
Dla kogo jest strona internetowa
Zanim rozpoczniesz prace nad stroną WWW, zaangażuj w proces jej tworzenia więcej osób, najlepiej kogoś z działu marketingu, sprzedaży i działu HR. Te trzy jednostki mogą na współtworzeniu strony WWW najwięcej skorzystać, więc powinny być żywo zainteresowane udziałem w procesie powstawania strony WWW. Żeby ich przekonać, przygotowałem listę korzyści wynikających z posiadania profesjonalnej strony WWW.
Dział marketingu przy pomocy strony WWW może:
- zwiększyć rozpoznawalność marki,
- zwiększyć rynek,
- wejść na nowe rynki bez konieczności budowania oddziałów krajowych,
- pozyskać nowych dystrybutorów (z ang. trade marketing),
- zwiększyć dostępność produktów,
- informować o wydarzeniach,
- informować o nowościach produktowych,
- informować o promocjach,
- budować lojalność wobec marki i produktów,
- optymalizować stronę WWW dzięki danym.
Dział sprzedaży przy pomocy WWW może:
- sprzedawać 24 godziny na dobę 365 dni w roku,
- pozyskać bezpośrednie zapytania,
- pozyskać zapytania dla dystrybutorów,
- zwiększyć konwersje dzięki czatom na żywo,
- przyspieszyć pracę, dzięki udostępnianiu materiałów na stronie WWW,
- zrealizować sprzedaż wdrażając możliwość zakupu online (np. przez sklep internetowy),
- pozyskać zimne i gorące leady (kontakt klienta świadomego lub nie),
- budować lojalność obsługiwanych klientów,
- przygotować wstępną specyfikację zamówienia,
- przygotować wstępną kalkulację.
Dział HR przy pomocy WWW może:
- budować wizerunek firmy godnej zaufania,
- tworzyć strony kariera,
- pozyskiwać pracowników przy pomocy kampanii rekrutacyjnych,
- budować lojalność pracowników,
- informować o rzeczach ważnych dla pracowników przy pomocy Strefy pracownika.
Typy stron internetowych
Typów stron internetowych jest tyle co potrzeb biznesowych. Jedni będą przy pomocy strony WWW informować o oferowanych produktach, usługach i rozwiązaniach. Inni będą sprzedawać i budować lojalność. W zależności od tego, do czego ma służyć strona WWW, możemy wyróżnić następujące strony internetowe:
- firmowa strona WWW – zawiera informacje o firmie i rozwiązaniach przez nią oferowanych,
- produktowa strona WWW – skupia się na prezentacji produktu, szczegółów i detali ważnych dla grupy docelowej,
- serwis WWW, czyli zbiór stron WWW – stanowi zbiór stron WWW zaprojektowanych w jednolity sposób i kompleksowo prezentujący firmę, markę, jej produkty i usługi. Zamiennie stosowaną nazwą jest również witryna internetowa.
- strona katalog produktów – zawiera prezentację całej kategorii produktów wraz ze szczegółami i detalami,
- promocyjna strona WWW z ang. landing page – tworzona jest do potrzeb kampanii reklamowej, kampanii rekrutacyjnej,
- strona kariera – prezentuje najważniejsze informacje dotyczące pracodawcy, aktualnych ogłoszeń o pracę oraz opisuje proces rekrutacji,
- sklep internetowy z ang. e-commerce – umożliwia kupowanie i zamawianie produktów i usług wraz z możliwością przeprowadzenia procesu zakupowego od wyboru do zapłaty,
- intranet dla pracowników firmy – to typ strony z ograniczonym dostępem dla wybranej grupy osób, najczęściej pracowników,
- ekstranet dla odbiorców zewnętrznych – to dedykowana strona WWW zabezpieczona hasłem, dla odbiorców zewnętrznych takich jak dystrybutorzy, agenci, banki,
- strona konfiguratora – daje możliwość konfiguracji produktu lub usługi i jest najczęściej aplikacją webową,
- forum – stanowi miejsce wymiany informacji pomiędzy fachowcami, często wymaga rejestracji,
- blog – strona zawierająca zbiór artykułów na wybrany temat,
- portale – to rozwiązania otwarte jak np. Onet, WP, czy Money.pl zawierające informacje o różnej lub zawężonej tematyce, ale również strony korporacji, zawierające najważniejsze informacje firmowe.
- wortale – to portale zawierające dużą grupę stron WWW o jednej tematyce.

Ile kosztuje strona internetowa?
Tak samo jak na pytanie, ile kosztuje dom lub ile kosztuje samochód, trudno na nie odpowiedzieć nie wiedząc, o jakim typie mówisz i do czego ma służyć. Tu przyda się rozmowa z profesjonalistami, którzy wprowadzą Cię w temat, jak się przygotować budżetowo do tworzenia strony WWW. Strona WWW może kosztować 0 zł, 199 zł, 3000 zł, 10 000 zł i więcej niż 100 000 zł. Wszystko zależy od tego, kim jesteś i jakie masz talenty.
Stronę internetową za 0 zł wykonasz korzystając z kreatorów stron WWW np. z aplikacji Landingi https://landingi.com, po Twojej stronie będzie jednak przygotowanie jej od A-Z, czyli przejście procesu około 10 kroków od briefu do publikacji. Więcej o systemach CMS i kreatorach stron WWW piszę w artykule System CMS – co to jest.
Stronę internetową za 3 000 zł wykonasz np. z freelancerem, który wdraża system WordPress. Jakie są jednak tego ryzyka przeczytasz w artykule Przygotowanie strony internetowej. Najczęstsze problemy i pułapki.
Stronę WWW za 10 000 i 100 000 zł wykonasz np. z agencją digitalową Honki, czyli między innymi ze mną i zespołem osób, które tworzeniem profesjonalnych stron internetowych zajmują się z powodzeniem od dziesiątków lat.
Strona internetowa krok po kroku
Jeśli jesteś w momencie, w którym agencja przystępuje do pracy lub realizujesz projekt strony www samodzielnie, przed Tobą następujące etapy prac:
- Etap 1. Przygotowanie Briefu, omówienie i debriefing,
- Etap 2.1. Projektowanie architektury informacji (struktury) strony internetowej.
- Etap 2.2. Projektowanie makiet, użyteczności oraz doświadczenia użytkownika (z ang. UX – User Experience).
- Etap 3. Projektowanie graficzne strony internetowej (z ang. User Interface).
- Etap 4.1. Programowanie front-end – przygotowanie responsywnych plików HTML zwanych potocznie szablonami stron.
- Etap 4.2. Programowanie back-end – połączenie architektury informacji i plików HTML w jedną witrynę internetową.
- Etap 4.3. Programowanie back-end – jako opcja wdrożenie systemu CMS lub innego rozwiązania do zarządzania treścią strony internetowej.
- Etap 5. Zasilenie treścią i migracja danych.
- Etap 6. Optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO.
- Etap 7. Testy gotowej strony internetowej na serwerze testowym (środowisko testowe).
- Etap 8. Publikacja strony internetowej na docelowym serwerze.
- Etap 9. Promocja serwisu WWW.
- Etap 10. Rozwój serwisu WWW.
Co to jest UX?
UX to skrót od słowa User Experience pochodzącego z języka angielskiego. Po polsku zwrot „doświadczenie użytkownika” jest używany sporadycznie, a skrót DU praktycznie nie funkcjonuje. Czym jest zatem UX? To suma doświadczeń odbiorcy (użytkownika) z Twoją firmą, marką, produktem lub usługą. Pojęciem bliskim, a nawet szerszym jest doświadczenie klienta (z ang. Customer Experience). Potocznie UX to projektowanie makiet lub prototypów stron internetowych lub aplikacji. W ramach prac nad UX strony internetowej są testy użyteczności, o których więcej przeczytasz w artykule Test użyteczności serwisu internetowego.
Co to jest UI?
UI to skrót od słowa User Interface pochodzącego z języka angielskiego. Po polsku skrót tłumaczony jest jako interfejs użytkownika. Oznacza wygląd strony internetowej, aplikacji mobilnej lub webowej. W efekcie prac nad UI powstaje graficzne przedstawienie makiet funkcjonalnych.
Design system do czego służy
Projektowanie interfejsu użytkownika ściśle powiązane jest z tematem design systemu i style guide. To standardy i wytyczne służące spójnemu i łatwemu projektowaniu, wdrażaniu i rozwijaniu serwisów WWW i aplikacji. Design system to coś większego, dlatego wymagane minimum podczas prac to style guide, który obejmuje:
- typografię,
- kolorystykę,
- ikonografię,
- gridy,
- przyciski w każdym stanie,
- wytyczne dot. stosowania grafik,
- wytyczne dot. nagłówków (H1-H5),
- wytyczne dot. treści.

Co to jest makieta strony internetowej?
Makieta strony internetowej to uproszczona forma jej prezentacji. Celem przygotowania makiet jest maksymalnie użyteczne i skuteczne rozmieszczenie nawigacji i treści na stronie internetowej. Rozróżniamy dwa standardy przygotowania makiet, makiety lo-fi (z ang. low fidelity mockups) o maksymalnie uproszczonym wyglądzie i makiety hi-fi (z ang. high fidelity mockups) o wyglądzie zbliżonym do projektu graficznego.
Ciekawi Cię projektowanie makiet? Przeczytaj Makiety funkcjonalne serwisów WWW lub aplikacji.
Strona internetowa bez systemu CMS
Wiele firm zakłada z góry, że strona internetowa powinna mieć system zarządzania treścią typu CMS (z ang. Content Management System). Nic bardziej mylnego, ponieważ podnosi on koszty wdrożenia, jak też jest źródłem całej masy kłopotów, jeśli jego wdrożenie nie jest przemyślane.
Dlaczego warto wdrożyć stronę bez systemu CMS:
- strona działa szybciej,
- nie ma kosztów aktualizacji systemu CMS,
- strona internetowa jest bezpieczniejsza,
- koszty administracji są niższe,
- można umieścić ją na dowolnym serwerze o niskich wymaganiach.
Nie przekonałem Cię? Napisz do mnie, porozmawiajmy, kontakt znajdziesz pod artykułem.
Strona internetowa z systemem CMS
Jeśli chcesz samodzielnie rozwijać serwis WWW, system zarządzania treścią będzie dla Ciebie idealnym rozwiązaniem. Miej na uwadze, że będziesz w mniejszości, ponieważ spośród wdrożonych serwisów WWW z systemem CMS tylko 15% firm aktywnie korzysta z tego rozwiązania. Tak, choć brzmi to zaskakująco, 85% firm zapłaciło za system, musi go aktualizować i dbać o jego bezpieczeństwo i z niego nie korzysta.
Stronę internetową z system zarządzania treścią warto wdrożyć pod warunkiem, że:
- masz budżet na wdrożenie systemu CMS,
- masz budżet na aktualizacje systemu CMS,
- masz budżet na dbałość o bezpieczeństwo systemu CMS,
- masz plan na rozwój treści w serwisie WWW,
- masz czas lub zespół, który dobrze pisze, czyli miał piątkę z języka polskiego, zna podstawy SEO i potrafi z pasją opowiadać historie dobierając odpowiednie słowa,
- masz poczucie estetyki,
- masz infrastrukturę lub dostawców IT godnych zaufania.
Pytania i odpowiedzi
Widzimy, że temat jak tworzyć strony internetowe jest popularny i pojawia się wokół niego wiele pytań. Odpowiadam na część z nich, uzupełniając treść artykułu.
Ile kosztuje zrobienie strony internetowej samemu?
Kosztuje Twój czas, który zamiast poświęcać na rozwój swojej firmy, projektu, czy usługi czyli coś, co świetnie potrafisz, poświęcasz na coś, czego nie potrafisz.
Ile kosztuje zrobienie strony internetowej?
W zależności od tego, jakie są Twoje potrzeby, stronę internetową możesz wykonać od 500 zł do 500 000 zł. Wpływ na cenę ma wiele czynników, które najlepiej określić w briefie.
Jak stworzyć stronę internetową za darmo?
Aby stworzyć stronę internetową za darmo, skorzystaj z kreatorów stron WWW, takich jak WIX, WordPress, Landingi czy WebLucy. Zamiast wymyślać wszystko od początku, będziesz mógł skorzystać z gotowych szablonów dedykowanych dla Twojej branży.
Strona internetowa za darmo czy za pieniądze?
Możesz skorzystać z darmowych rozwiązań, z których wiele będzie wyglądało jak dopasowane do Twojej branży. Pamiętaj jednak, że żaden szablon nie będzie dopasowany do Twojej firmy. Darmowa strona internetowa niesie za sobą wiele niebezpieczeństw i ryzyk, które zwykle bierze na siebie dobra agencja interaktywna.
W jakim programie tworzyć strony WWW?
Stronę WWW z gotowych elementów możesz stworzyć w programie Landingi, Wix lub WebLucy.
W jakim programie zaprojektować stronę WWW?
Do tworzenia grafiki strony internetowej służy np. Adobe XD lub Figma.
Podsumowanie
Tworzenie strony internetowej firmowej powinieneś zlecić ekspertom, ponieważ jest to proces złożony, w którym powinny brać udział osoby o różnych umiejętnościach i talentach. Zespół po stronie agencji tworzący strony WWW to nie jedna czy dwie osoby, ale zespół 5-7 osób, różnych specjalności. Atutem najlepszych agencji interaktywnych jest umiejętność dowożenia projektów w określonym budżecie i określonym czasie. Im mniejsze doświadczenie wykonawcy, tym mniejsza świadomość ryzyk, odporność na pojawiające się problemy i umiejętność ich rozwiązywania.
Do Ciebie należy decyzja, czy chcesz podczas realizacji projektu skorzystać z wiedzy marketingowej i technicznej takich agencji jak np. Honki, czy wolisz samemu stawić czoło wyzwaniu i przekonać się na własnej skórze, ile cennego czasu pochłonąć może zrobienie nawet prostej strony WWW.
Znam dziesiątki nieudanych wdrożeń stron internetowych, ponieważ przejmujemy masę takich właśnie projektów. Jeśli chcesz się uczyć na własnych błędach, nie mam nic przeciwko, ale polecam Ci naukę na błędach innych, które dopalamy dobrymi praktykami i własnymi metodami pracy. Wiemy co robimy. Jakość, jaką osiągamy i opinie klientów stawiają nas w czołówce agencji interaktywnych w Polsce.
Potrzebujesz wdrożyć stronę internetową, ale nie wiesz, jak się za nią zabrać? Od 30 lat zarządzam projektami marketingowymi, digital marketingowymi, MarTech oraz sprzedażowymi, jestem założycielem, CEO i Project Managerem w Honki Digital Agency, agencji digital marketingowej o ponad 20-letniej historii.
Porozmawiajmy, napisz do mnie na linkedin lub zadzwoń do Honki, zawsze chętnie pomogę, tak jak pomogliśmy już ponad 300 klientom B2B i B2C w UE.
Źródła, które polecam:
- Redesign The Web #3 – zbiór tekstów dotyczących projektowania serwisów WWW od Smashing Media GmbH,
- Don’t Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability – znakomite wprowadzenie do zasad użyteczności (UX) autorstwa S. Kruga,
- Podręcznik projektantów WWW od Smashing Media GmbH,
- Projektowanie witryn internetowych User eXperience od Smashing Media GmbH,
- https://www.smashingmagazine.com – jako źródło dobrej jakości treści o projektowaniu WWW,
- https://www.nngroup.com – organizacja zajmująca się UX założona przez pionierów i popularyzatorów tej dziedziny Dr. Jakoba Nielsena and Dr. Dona Normana.
Autor artykułu: Marcin Rząca i na linkedIn