Łatwość obsługi, szybkość działania, prosta nawigacja, czytelna czcionka składają się na Wasze doświadczenie z produktem cyfrowym. To właśnie o te pozytywne doświadczenie dba dziedzina jaką jest UX.
Co to jest UX?
UX pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem od User Experience. Po polsku oznacza doświadczenie użytkownika. UX występuje najczęściej w kontekście przygotowania produktów cyfrowych takich jak strony internetowe, systemy CMS, aplikacje mobilne, aplikacje webowe, sklepy internetowe itp. Początkowo UX łączony był wyłącznie z przygotowaniem makiet funkcjonalnych produktów i usług cyfrowych, a z czasem zaczął obejmować sumę doświadczeń użytkownika, również tych poza aplikacją. Tu UX wchodzi w część, którą zajmuje się CX z angielskiego Customer Experience, czyli doświadczenie klienta.
Kim jest użytkownik?
Użytkownik to inaczej osoba korzystająca z urządzenia i zainstalowanego na nim aplikacji. Pojawił się wraz z projektowaniem produktów i usług cyfrowych. Idealnie użytkownika opisała Ellen Lupton w artykule, który odnajdziecie w Widzieć/ Widzieć:
[…] Pod koniec lat dziewięćdziesiątych pojawił się kolejny model, czerpiący już nie tylko z teorii literatury, lecz ze studiów nad interakcją człowiek – komputer oraz prac z dziedziny projektowania interfejsów i użyteczności.
Niecierpliwość cyfrowego użytkownika wynika z kulturowych nawyków, a nie z zasadniczych cech technologii wyświetlania. Użytkownicy internetowych stron mają inne oczekiwania niż użytkownicy druku. Ci pierwsi chcą się poczuć „produktywnymi”, nie bierni, lecz refleksyjni. Oczekują, że będą działać w trybie szukania, nieprzetwarzania. […]
Czy UX i UI to jest to samo?
UX i UI to nie jest to samo. UX to w wąskim znaczeniu projektowanie makiet i prototypów stron internetowych i aplikacji, a UI to projektowanie graficzne interfejsów stron internetowych lub aplikacji. UX związany jest bardziej z projektowaniem użyteczności, a UI z projektowaniem graficznym. Obie dziedziny łączy projektowanie interakcji np. w procesie przygotowania strony internetowej.
Co to jest projektowanie zorientowane na użytkownika?
Pojęcie pochodzi z języka angielskiego tj. User Centered Design (UCD), a pojawiło się w latach 80. ubiegłego wieku. Koncepcja projektowania zorientowanego na użytkownika stała się popularna na świecie po publikacji książki User Centered System Design: New Perspectives on Human-computer Interaction, autorstwa D. Normana i S. Drapera. W najprostszym rozumieniu tej metody chodzi o takie zaprojektowanie usługi lub produktu oraz interakcji maszyna – człowiek, aby satysfakcja użytkownika była celem nadrzędnym. Sami zapewne znacie z własnego ogródka, że używacie w życiu codziennym tych stron WWW i aplikacji, które są łatwe w użyciu, a nie frustrujące.
Czym jest UX?
To suma doświadczeń odbiorcy (użytkownika) z Twoją firmą, marką, produktem lub usługą. Pojęciem bliskim, a nawet szerszym jest doświadczenie klienta (z ang. Customer Experience). Potocznie UX to projektowanie makiet lub prototypów stron internetowych lub aplikacji. Elementem prac UX designera, jest również prowadzenie badań i testowanie zaprojektowanych rozwiązań. Więcej o badaniach i testowaniu stron www lub aplikacji w artykule Test użyteczności serwisu internetowego lub aplikacji.
Czy UX pomaga w sprzedaży?
Dobre doświadczenie klienta ze sklepem internetowym zwiększy sprzedaż oraz zmniejszy liczbę porzuconych koszyków. Jeśli masz aplikację mobilną przy pomocy której klient coś kupuje lub zamawia to dobre doświadczenie zwiększy długość korzystania z aplikacji, chęć jej aktualizacji no i pobrań. Jeśli mówimy o dobrym doświadczeniu użytkownika ze stroną internetową, która jest miejscem na pozyskiwanie zapytań, to im jest ono lepsze, tym częściej ją będzie odwiedzał, dłużej na niej przebywał i docierał do poszukiwanej i wypełniał formularz zapytania. Więcej o optymalizacji sklepów internetowych w artykule Optymalizacja sklepu internetowego, aby obniżyć porzucenie koszyka.
Czy UX to zasada 3 kliknięć?
UX zajmuje się optymalizacją satysfakcji klienta i zarazem nakierowaniem użytkownika do miejsc na których zależy biznesowi w jak najszybszy sposób. Zasada 3 kliknięć opisuje ile kroków powinien wykonać użytkownik od momentu wejścia do serwisu WWW do momentu uzyskania dostępu do poszukiwanej informacji. Ilość kroków powinna wynosić 3, ale jak to z zasadami jest, nie jest to mus, a raczej rekomendacja.
Czy UX pomaga w marketingu?
Jeśli celem marketingu jest skuteczne dotarcie do klientów i zaspokojenie potrzeb klientów, to oczywiście dobry UX, czyli dobre doświadczenie klienta jest dla marketingu bardzo ważne. Można mieć znakomity produkt lub usługę, które przez złe doświadczenie klienta ze stroną internetową, zniweczą starania o zdobycie uwagi klienta.
Tu płynnie przechodzimy do tematu doświadczenie klienta (z ang. Custromer Experience) oraz Lejków marketingowych, lejków sprzedażowych lub lejków konwersji (z ang. Marketing funnel, Sales funnel, Conversion funnel). Dobrze rozpoznana grupa docelowa, opisana np. w formie Person (osoba klienta) i skrupulatnie opisana podróż klienta od potrzeby lub pragnienia do zakupu, a potem lojalności, jest elementem koniecznym każdego, profesjonalnie funkcjonującego działu marketingu.
Podsumowanie
Potrzebujesz wdrożyć stronę internetową, ale nie wiesz, jak się za nią zabrać? Od 30 lat zarządzam projektami marketingowymi, digital marketingowymi, MarTech oraz sprzedażowymi, jestem założycielem, CEO i Project Managerem w Honki Digital Agency, agencji digital marketingowej o ponad 20-letniej historii. Zarządzam, projektuję i dowożę wyniki.
Porozmawiajmy, napisz do mnie na linkedin lub zadzwoń do Honki, zawsze chętnie pomogę, tak jak pomogliśmy już ponad 300 klientom B2B i B2C w UE.
Źródła: własne, Wikipedia, https://ellenlupton.com/
Autor artykułu: Marcin Rząca i na linkedIn