Co to jest marketing tak naprawdę? Poznaj definicję uznanych na świecie ekonomistów.
Marketing definicja
Marketing pochodzi z języka angielskiego, gdzie słowo „market” oznacza rynek. Celem marketingu jest rozpoznawanie i zaspokajanie ludzkich potrzeb przy jednoczesnym osiąganiu zysków. Najkrócej, marketing to zaspokajanie potrzeb, osiągając zysk.
Marketing wg American Marketing Associacion
Marketing jest działalnością, zbiorem instytucji oraz procesów służących tworzeniu, komunikowaniu, dostarczaniu i wymianie ofert, które mają wartość dla klientów, kontrahentów, a także społeczeństwa w ogólności.
Marketing wg Philipa Kotlera
Marketing jest procesem planowania i realizacji koncepcji, ustalania ceny, promocji i dystrybucji idei, dóbr i usług w celu dokonania wymiany mającej służyć osiągnięciu celów organizacji i jednostek.
Dobry marketing
Według Philipa Kotlera i Kevina Lanea Kellera autorów książki „Marketing”, dobry marketing to nie dzieło przypadku, a rezultat starannie zaplanowanych działań, zrealizowanych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi i technik. Łączy w sobie naukę i sztukę, w sytuacji gdy współcześni praktycy marketingu próbują w nowy, innowacyjny sposób sprostać często złożonym wyzwaniom pod presją głębokich zmian jakie w XXI zachodzą w otoczeniu marketingowym.
Co jest przedmiotem marketingu
Wyróżnia się dziesięć głównych kategorii rzeczy, które mogą być przedmiotem działań marketingowych:
- towary,
- usługi,
- wydarzenia,
- doświadczenia,
- osoby,
- miejsca,
- wartości niematerialne i prawne,
- organizacje,
- informacje,
- idee.
David Packard o Marketingu
Marketing jest zbyt ważny, aby pozostawić go działom marketingu. Jak to rozumieć? Marketing powinien dotyczyć wszystkich aspektów doświadczenia klienta. Menedżerowie marketingu muszą myśleć jak menedżerowie w innych działach i vice versa.
Rodzaje marketingów
Marketing to słowo często łączone z innymi wyrazami, wszędzie tam gdzie do czynienia mamy ze zjawiskami, metodami lub technikami wpływającymi na rynek i klienta. Wyróżnić możemy:
- digital marketing (marketing cyfrowy),
- e-mail marketing,
- Google marketing,
- Social media marketing,
- Content marketing,
- Influencer marketing,
- marketing afiliacyjny,
- marketing szeptany
- marketing wirusowy,
- remarketing,
- marketing społeczny,
- real-time marketing,
- marketing sieciowy,
- marketing w wyszukiwarkach internetowych,
- marketing internetowy,
- marketing sportowy,
- marketing polityczny,
- marketing zintegrowany,
- marketing wewnętrzny.
Najczęściej zadawane pytania
Czy marketing to reklama?
Marketing jest pojęciem szerszym, którego narzędziem jest reklama, wchodząca w skład Promocji (patrz. Marketing Mix). Nie należy stawiać między nimi znaku równości.
Co to jest marketing prostymi słowami?
Najkrócej, marketing to zaspokajanie potrzeb, osiągając zysk.
Ile zarabia marketingowiec?
Zarobki w marketingu kształtują się od 5 000 – 20 000 zł brutto. Średnie zarobki w branży to 8 000 brutto.
Co robi marketingowiec?
Pracownik działu marketingu zajmuje się realizacją strategii marketingowej oraz planu marketingowego współpracując jednocześnie z zarządem oraz działem sprzedaży.
Żródło: baza wiedzy Honki, Wikipedia, „Marketing” autorstwa Philipa Kotlera i Kevina Lane Kellera