Integracja pracowników i zadowolenie klientów to jedne z najważniejszych zadań, jakie stoją przed kadrą kierowniczą każdej, nawet najmniejszej firmy. Dobre relacje międzyludzkie w gronie współpracowników to znakomita baza do wspólnej pracy i rozwoju firmy. Dobre relacje z klientami to szansa na ich lojalność i możliwość zdobycia nowych kontraktów. Słowo klucz to „dobre relacje”, które nie biorą się z powietrza, trzeba na nie zapracować, dbając o wiele aspektów firmowego życia.
Zawody sportowe okazją do integracji pracowników
Niewiele firm może pozwolić sobie na bycie sponsorem drużyny narodowej, ale wiele może kontekst imprezy sportowej sprytnie wykorzystać, na przykład do integracji pracowników lub integracji klientów. Zauważysz to przed i w trakcie mistrzostw Europy, Świata lub zmagań olimpijskich. Telewizja, Internet i sklepy stacjonarne pełne są reklam firm, które tylko na chwilę włączają się w sportową rywalizację i kibicowanie, zwracając na siebie uwagę i budując kibicowską społeczność. Rodzaj imprezy nie jest bez znaczenia, liczy się popularność dyscypliny, czas trwania rywalizacji i jej intensywność.
Pomysł na integrację pracowników i zadowolenie klientów
Na świecie gra w piłkę nożną 160 milionów ludzi, a kibicuje im ponad miliard ludności. Nie mamy wątpliwości, że są wśród nich Twoi pracownicy, współpracownicy lub klienci. Korzystając z okazji, jaką są odbywające się co 4 lata piłkarskie mistrzostwa Europy i mistrzostwa Świata, wdrażamy u klientów program do integracji pracowników. To zabawa integracyjna polegająca na typowaniu wyników meczów w gronie pracowników lub klientów. Co dwa lata jest okazja, aby bawić się w gronie najbliższych współpracowników, typując mecze i walcząc o wysokie miejsca w rankingu wszystkich uczestników.
Klienci korzystający z naszej usługi oraz aplikacji
Obsługujemy klientów każdej branży i różnych specjalizacji. Uczestnikami zabawy integracyjnej są ludzie w różnym wieku i różnej płci. Są klienci, którzy typują w gronie pracowników, są też typujący z klientami. Wszystko zależy od tego czy czujesz przestrzeń i masz potrzebę integracji pracowników czy integracji klientów. A może jedno i drugie, takie projekty też mają miejsce.
Nie musisz być kibicem, żeby dobrze się bawić
Pewnie Cię to zaciekawi, że obecność drużyny narodowej zwiększa zainteresowanie wokół projektu, ale nie jest wcale konieczna. Aby brać udział i typować wyniki meczów, nie trzeba znać się na piłce nożnej! Tak to prawda. Uczestnicy zabawy typują, kierując się różnymi kryteriami np. sympatią dla danego kraju, zespołu lub zawodnika. Ponieważ nie jest to gra hazardowa, łączy ich coś innego, znacznie silniejszego i bardziej wartościowego, czyli radość z uczestnictwa w czymś wspólnym.
Ciekawostki dotyczące aktywności uczestników akcji typowania
Statystyki pokazują, że kilka dni po rozpoczęciu mistrzostw wiele osób dołącza do zabawy, ponieważ są już w niej ich znajomi z działu lub pokoju. Integracja w pracy jest zatem możliwa, bez wielkich nakładów finansowych. Pracownicy różnych działów integrują się w rywalizacji z innymi działami. Rankingi tworzymy w taki sposób, aby naturalnie pasowały do rywalizujących zespołów.
Co decyduje o popularności i powodzeniu integracji pracowników?
Kiedy obserwujemy, co stoi za sukcesem usług oferowanych w Internecie, widzimy, że nie jest to wyłącznie oprogramowanie lub atrakcyjny jego wygląd. Mają one oczywiście znaczenie, ale elementem decydującym są najczęściej prosty pomysł (tu integracja wokoło imprezy sportowej), zespół stojący za usługą dostępną online. Satysfakcja użytkowników bierze się z doświadczenia, na które składa się wiele elementów takich jak:
- dostępność,
- łatwość obsługi,
- niski próg wejścia,
- jasne zasady,
- przemyślane procesy,
- wsparcie w przypadku ewentualnych wątpliwości lub problemów.
Integracja krok po kroku
Zabawa integracyjna bazuje na najprostszych mechanizmach z jakimi 90% użytkowników Internetu ma do czynienia na codzień. Logowanie i typowanie jest bardzo proste. Klienci potwierdzają to w badaniu ankietowym, które prowadzone jest po każdej zakończonej akcji.
Wiedza i doświadczenie w Employer brandingu
Zabawę typowania wyników meczów realizujemy cyklicznie od 2008 roku. Wzięło w niej udział blisko 100 000 użytkowników, kilkudziesięciu klientów z kilkunastu krajów. Mamy ogromne doświadczenie i wiedzę, jak zamienić, wydawać by się mogło, banalną akcję typowania w fantastyczny projekt integrujący pracowników i klientów. Wspieramy klientów procesami, materiałami reklamowymi, bierzemy czynny udział w promocji akcji. Każdy z klientów korzysta również z bazy gotowych dokumentów jak np. regulaminy. Niezmiennie miłe są dla nas słowa, że uczestnicy czekają wręcz na kolejną edycję i chętnie wezmą w niej udział. To projekt, który w wielu firmach wpisał się w kulturę organizacyjną i klienci nie wyobrażają sobie, że taka akcja dla pracowników się nie odbędzie. Raz zrealizowana zabawa pokazuje, że integracji pracowników nigdy za dużo.
Dostępna dla każdego technologia
Sercem zabawy jest rozwijane od blisko 10 lat oprogramowanie o nazwie Typer. To aplikacja Web (dostępna przez przeglądarkę internetową) z prostym, łatwym w obsłudze interfejsem dopasowanym do różnego typu urządzeń. Przy jej pomocy można łatwo i bezproblemowo zarejestrować się w zabawie, wytypować wyniki meczów, obserwować rankingi i integrować się z zespołem.
Dobry pomysł na integrację pracowników i klientów
Działania integracyjne są skuteczne wtedy, kiedy ograniczają wykluczenia. Mieliśmy to na uwadze tworząc algorytm. Aplikacja korzysta z autorskiego, bardzo charakterystycznego sposobu naliczania punktów. Bierzemy pod uwagę nie tylko wynik meczu, ale również jego składowe. Taki sposób naliczania punktów pozwala na wygraną w zabawie nawet osobom dołączającym po tygodniu lub dwóch od rozpoczęcia zabawy. Dodatkowo, z każdą nową odsłoną aplikacji dodajemy nowe funkcjonalności i/lub zmieniamy interfejs, aby doświadczenie użytkowników było jak najlepsze. Integracja pracowników i integracja klientów dzieją się tak naturalnie, jak naturalne jest wspólne kibicowanie ulubionej drużynie.
Wsparcie komunikacyjne projektu wzmacniające integrację
Zabawa w typowanie meczów obudowana jest zaawansowaną komunikacją z uczestnikami w formie sympatycznych podpowiedzi i komunikatów w aplikacji oraz wysyłanymi przed i w trakcie akcji e-mailami i SMSami. W większości wdrożeń zajmujemy się codzienną obsługą zgłoszeń uczestników i pomocą w rozwiązywaniu bieżących problemów. Integracja pracowników jest najskuteczniejsza wtedy, kiedy jej nie czują, bo jest naturalnym wspólnym ich działaniem.
Satysfakcja klientów realizujących z nami akcje integracyjne
Mamy dwa źródła pozyskania opinii o zabawie. Oba są bezpośrednie. Po każdej edycji zabawy pytamy klientów o opinię na temat akcji i aplikacji. Badanie prowadzone jest w formie ankiety. W razie wątpliwości pogłębiamy wywiad i ustalamy szczegóły i konkrety. Pytania dotyczą kwestii skuteczności akcji, komunikacji i jakości aplikacji. Drugim źródłem danych jest rozmowa z uczestnikami zabawy podczas jej obsługi. Nie tylko pomagamy odnaleźć coś, co zostało zgubione, ale również dopytujemy, jak całość wygląda w oczach uczestników. Z obu źródeł pozyskujemy bardzo wartościowe dane, na podstawie których przygotowujemy plan rozwoju produktu na kolejne lata.
Sposób na skuteczną integrację w pubie
Akcja integracyjna, którą realizujemy, może być bazą do aktywności wychodzących poza działania w Internecie i rywalizację w aplikacji. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zorganizować w firmie strefę kibica lub wspólne wyjście do pubu. Administrator aplikacji, mając podgląd wszystkich uczestników, może wyświetlić wyniki na ekranie telewizora lub telebimie, podgrzewając odpowiednio atmosferę wśród uczestników. Po każdym meczu w ciągu kilku minut aktualizowane są rankingi uczestników, można tę chwilę emocji wykorzystać i dobrze się przy tym wspólnie bawić.
Podsumowanie
Idea akcji integracyjnej jest bardzo prosta: zaangażowanie klientów, kontrahentów i pracowników firmy w markę poprzez zabawę w typowanie wyników meczów w trakcie imprez sportowych. To integracja pracowników i integracja klientów w sposób naturalny i niezauważalny. Co ważne, cała akcja może być prowadzona w formie klubu kibica podczas spotkań integracyjnych w miejscu pracy lub jako wyjazd integracyjny. Realizujemy takie akcje skutecznie i kompleksowo. Z badań ankietowych wynika, że satysfakcja klientów jest na wysokim poziomie.
Najbliższa impreza piłkarska już w 2024 roku (Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej). Od marca 2024 zapraszamy do rozmów na temat wdrożenia akcji w Twojej firmie.
Autorka artykułu: Marta Czapkova, Project Manager w Honki Digital Agency, Profil na LinkedIn