Badanie użyteczności metodą Mouse Trackingu to najtańsza oraz najłatwiejsza wersja badań użyteczności serwisów WWW. Zasługujesz na to, aby wiedzieć, czy Twoja strona internetowa oddziałuje prawidłowo na użytkownika, czy nie.
Problem serwisów WWW i sklepów internetowych
Zwiększasz ruch na stronie WWW lub sklepie internetowym, a tu okazuje się, że niestety mało klientów realizuje zaplanowane transakcje (wypełnienie formularza, zakup produktu, pozostawienie nr telefonu)? Zaglądasz w statystyki, a tu widać, że mało osób powraca do Twojego serwisu WWW, a dodatkowo szybko z niego wychodzi? To nagminny problem. Powodem mogą być:
- zły projekt funkcjonalny i błędne rozmieszczenie treści na stronie internetowej,
- nieatrakcyjny projekt graficzny i zła prezentacja treści,
- niskiej jakości doświadczenie użytkownika (z ang. UX – User Experience),
- brak grupy docelowej wśród odwiedzających.
Badanie użyteczności metodą Mouse Tracking
Zajmiemy się szerzej dwoma pierwszymi problemami dotyczącymi stricte użyteczności serwisu WWW i sklepów internetowych. Aby poznać przyczyny problemów, możesz przeprowadzić bezpłatne badania Mouse Trackingowe. Badaniu podlega każdy odwiedzający Twoją stronę WWW. W efekcie badania uzyskasz szczegółową mapę (z ang. Heat map) kliknięć i przesunięć myszki po stronie internetowej. Jeśli chcesz zoptymalizować sklep internetowy, zapoznaj się z artykułem 10 sprawdzonych wskazówek optymalizacji sklepu internetowego.
Programy do badania użyteczności
Najpopularniejsze na rynku programy do realizacji badania użyteczności metodą Mouse Trackingu to hotjar oraz crazyegg. Oba oferują darmową wersję ograniczoną w czasie lub ilością odsłon lub projektów. Instalacja obu jest banalnie prosta, wymaga ingerencji w kod HTML lub użycia Google Tag Managera. Możesz poprosić agencję o pomoc (praca zajmie maks. 30 min), lub samemu dodać kod (z ang. Tracking Code), edytując odpowiedni plik strony WWW. Warto rzucić okiem na stronę z integracjami każdego z programów. Możliwe, że znajdziesz na niej integrację z System CMS jaki masz zainstalowany do serwisu WWW.

Jak wygląda heat mapa?
Hotjar oraz crazyegg pokazują w formie graficznej oraz nagrań, co tak naprawdę robią użytkownicy (klienci) na Twojej stronie WWW, jak też czego nie robią. Sprawdzisz w ten sposób czy serwis WWW, e-commerce lub Landing Page są użyteczne. Mapy cieplne (heatmap) znakomicie prezentują w formie kolorowych grafik obszary największego oraz najmniejszego zainteresowania użytkowników. Tak zwane Confetti (kolorowe kropki) dają obraz konkretnych kliknięć na stronie.

Wyniki badania Mouse Trackingowego
Po instalacji na stronie internetowej jednego z narzędzi poznasz zachowania swoich użytkowników i zbadasz użyteczność serwisu WWW. Dowiesz się:
- gdzie najczęściej kierowali kursor myszki na stronie WWW,
- w jakie elementy na stronie WWW klikali,
- jak bardzo przewijali stronę internetową w celu poszukiwania treści,
- które elementy „call to action” ich angażowały,
- jakie elementy nawigacyjne nie spełniły swoich zadań.
Wyniki analizy prezentowane są w formie graficznej, ale też tabelarycznej. Dla każdego marketera znajdzie się coś wartościowego.
Plusy i minusy badania użyteczności metodą Mouse Tracking
Plusy badania Mouse Trackingowego
Niska cena badania użyteczności
Badanie można wykonać bezpłatnie, pod warunkiem, że potraficie zainstalować odpowiednią „wtyczkę” programu i potraficie wyciągać wnioski z uzyskanych danych. Programy oferują darmowy okres testowy lub wersję testową. Aktualne cenniki znajdziecie na stronach https://www.hotjar.com/pricing/ oraz https://www.crazyegg.com/pricing.
Naturalne środowisko badania
Testowanie strony WWW odbywa się w naturalnym środowisku użytkownika. Dokładnie w tym miejscu i na tym sprzęcie, na którym korzysta na co dzień z Internetu.
Brak efektu obserwatora
Nie ma możliwości, aby obserwator (badacz lub moderator) badania wpływał na wyniki. To ważna i często poruszana kwestia w środowisku badaczy.
Globalny lub lokalny zasięg
Badaniu podlegają użytkownicy z całego świata bez świadomości, że badanie jest na nich prowadzone. Możesz swobodnie wybierać grupę użytkowników odpowiednio targetując reklamę strony przy pomocy GoogleAds.
Czytelna prezentacja danych w formie heatmap
Prezentacja wyników analizy w formie map cieplnych, czyli heatmapy jest znakomitym rozwiązaniem gdyż prezentuje dane w formie grafik. Rozwiązuje problem interpretacji danych dzięki zastosowaniu różnej kolorystyki, gdzie czerwony kolor oznacza dużo, a niebieski mało.
Minusy badania Mouse Trackingowego
Brak wyników jakościowych
Mouse Tracking prowadzony w oparciu o narzędzia dostępne online niestety nie daje możliwości przeprowadzenia badań jakościowych.
Brak możliwości konsultacji wyników z użytkownikami
Dla części badaczy czy marketerów, to znaczący minus. Z naszej perspektywy można go wyeliminować, jeśli do procesu udoskonalania serwisu WWW włączymy testy A/B/X.
Brak precyzyjnych informacji o profilu użytkownika
W tym przypadku musisz zaufać algorytmom i danym ze źródeł zewnętrznych.
Brak precyzyjnych testów konkretnych działań
Brak możliwości zrealizowania testów według własnych scenariuszy jest minusem rekompensowanym przez szybkość realizacji badania i niskie koszty.
Ruch myszki nie oddaje w 100% ruchu wzroku
Myszka przemieszcza się podobnie do wzroku, ale nie pokrywa go w 100%. Ruch myszki i kliknięcia przekazują nam informacje o decyzjach użytkowników i wyborach, a w mniejszym stopniu o intencjach.
Podsumowanie
Nie ma wątpliwości, że serwis internetowy powinien być skuteczny i realizować cele biznesowe. Bardzo często niska użyteczność serwisu WWW powoduje, że reklama i zwiększanie ruchu wcale nie idzie w parze ze zwiększeniem opłacalności serwisu WWW.
Możesz zacząć plan naprawczy od zainstalowania oprogramowania do Mouse Trackingu. Rekomendujemy zaangażować do prac analitycznych agencję interaktywną, która tworzyła lub opiekuje się Twoim serwisem WWW. Profesjonalne agencje mają temat użyteczności rozpracowany i bazują na szerokiej wiedzy z tego zakresu. Po uzyskaniu informacji co nie działa poprawnie, wprowadź zmiany i testuj różne rozwiązania w tygodniowych lub dwutygodniowych sprintach (okresach).
Narzędzia analityczne, z których powinieneś korzystać w codziennej pracy to: Google Analytics, Google Search Console, SEMSTORM, Hotjar lub Microsoft Clarity.