Agencja interaktywna to ogólnie mówiąc firma, która zajmuje się marketingiem w Internecie. Jakie usługi świadczy, czym się wyróżnia spośród innych typów agencji, którą warto zatrudnić dowiecie się z artykułu.
Czym się zajmuje Agencja interaktywna?
Agencja interaktywna to rodzaj agencji reklamowej lub agencji marketingowej dedykowanej do obsługi projektów cyfrowych w zakresie marketingu i sprzedaży. 20 lat temu zakres działalności agencji interaktywnej, inaczej digitalowej był mocno ograniczony. Bazował na oferowaniu usług hostingu oraz przygotowania wizytówki firmy w Internecie lub małego serwisu WWW.
Dziś najlepsze agencje interaktywne zajmują się kompleksową obsługą firm w Internecie w zakresie marketingu, sprzedaży jak też budowania wizerunku pracodawcy, a nawet pozyskiwania pracowników. Światy cyfrowy i rzeczywisty naturalnie się przenikają i wspierają, dlatego coraz większym powodzeniem cieszą się te agencje, które rozumieją specyfikę każdego z nich i potrafią je efektywnie połączyć.
Typy agencji interaktywnych ze względu na wielkość
Agencje interaktywne możemy podzielić jak wszystkie inne firmy ze względu na wielkość zatrudnienia, czyli na mikroprzedsiębiorstwo (zatrudnienie średnioroczne pracowników to mniej niż 10 osób) na małe przedsiębiorstwo (do 50 osób), średnie (do 250 osób) i duże (powyżej 250 pracowników). Przykładając tę miarę zobaczysz szybko, że większość agencji interaktywnych w Polsce to mikro i małe przedsiębiorstwa.
Kompetencje agencji interaktywnych
Analizując rynek agencji interaktywnych widać jak na dłoni, że część oferuje kompleksową usługę marketingu internetowego, a część postawiła na specjalizację. W ten sposób każdy z klientów znajdzie coś dla siebie. Tak więc, można powiedzieć, że mamy:
- agencje interaktywne full service jak np. Honki, Artegence, K2, Golden Submarine, Zjedoczenie.com lub Gong odpowiadające i realizujące projekty od A-Z, skupiające się na zrozumieniu potrzeb biznesowych, zaproponowaniu rozwiązania problemu i jego egzekucji w oparciu o technologie cyfrowe i analogowe.
- agencje interaktywne skupione na wybranej usłudze np. SEM i SEO jak Verseo, Empresja czy Widzialni, które sprawnie realizują zagadnienia w ramach swojej specjalizacji.
Jeśli masz ochotę oddać projekt w ręce ekspertów, którzy połączą Ci kropki (budżety, KPI, punkty styku), zrealizują cele i pomogą w podsumowaniu działań marketingowych i wydanych budżetów, polecam agencje full service. Jeśli chcesz sam łączyć działania kilku agencji np. SEO, PPC, Social Media, reklamową, PRową i jeszcze software house, wybierz agencje o ograniczonym zakresie usług.
Kadra kierownicza w agencjach interaktywnych
Agencje oferujące kompleksową obsługę to kategoria firm mająca w swoim DNA (patrz zarząd firmy i struktura) zarządzanie, marketing i sprzedaż. To firmy, dla których narzędzia takie jak serwis WWW, promocja w wyszukiwarce Google, czy Social mediach są elementami realizowanej strategii lub conajmniej szerszego działania marketingowego. Tu znajdziecie najczęściej managerów z wykształceniem ekonomicznym, stawiającym cele biznesowe na pierwszym planie. Przykładem jest agencja interaktywna Honki i osoby wchodzące w skład zarządu tj. Marta Czapkova i Marcin Rząca.
Zarządy agencji skupionych na jednej usłudze lub produkcie cyfrowym to często absolwenci uczelni technicznych, którzy są najpewniej znakomici w zagadnieniach technicznych, a sprawy biznesowe pozostawiają klientowi. Znajdziecie tu agencje SEM i agencje Social Media, które zajęły się dodatkowo przygotowaniem serwisów WWW, albo firmy typu software house, które programowały aplikacje i systemy informatyczne, a z czasem dodały też usługę projektowania interfejsów.
Zespół agencji interaktywnej
Ponieważ agencja interaktywna to określenie bardzo pojemne, możesz spotkać firmy tak się definiujące, a będące zespołami składającymi się w 90% z programistów lub samych specjalistów SEOwców. Zatrudnienie takich agencji jest zasadne jeśli samemu jesteś strategiem lub ekspertem od zarządzania projektami digital marketingowymi, masz doświadczenie i lubisz kierować pracami innych osób lub zespołów. Z naszej perspektywy lepiej sprawdza się model w którym klient zajmuje się swoją pracą, a agencja ją uzupełnia odpowiadając za projekt od A do Z. Polecamy zatem zespoły składające się z ekspertów o następujących kompetencjach:
- zarządzanie projektami m.in. projektami informatycznymi (np. metoda Agile i SCRUM)
- marketing, w tym nieodzowny marketing internetowy (nie mylić z Google marketingiem),
- badania i analizy rynku, konkurencji,
- badania i analizy doświadczeń klienta, użytkownika,
- projektowanie usług i produktów,
- projektowanie komunikacji i jej realizacja (egzekucja),
- analizy i projektowanie użyteczności (UX)
- projektowanie graficzne (wizualnego m.in. UI),
- programowanie Front-end, Back-end oraz DevOps,
- reklamy i promocji w Internecie,
- marketing w wyszukiwarkach,
- analizy i obróbka danych.
Tylko zespoły lub eksperci o zróżnicowanych kompetencjach pomogą Ci w marketingu internetowym i sprzedaży, która nie będzie oderwana od rzeczywistości. Projekty internetowe łączą marketing, design, technologię i sprzedaż. Poszukaj agencji interaktywnej, która te obszary rozumie, wspiera swoimi działaniami i osiąga założone cele.
Usługi agencji interaktywnej?
Agencje interaktywne w zależności od potrzeb klienta, zajmują się kompleksowo lub celowo działaniami z zakresu marketingu cyfrowego i sprzedaży w Internecie. Ponieważ słowo marketing brzmi dobrze, przyklejane jest do wielu usług. Niech to Was nie zwiedzie, tzw. Google Marketing to szumna nazwa działań stricte z zakresu promocji strony, serwisu WWW lub aplikacji w produktach Google.
10 najczęściej oferowanych usług przez agencje interaktywne:
- analizy marketingowe, SEO, UX i inne,
- strategia i plan digital marketingowy,
- przygotowanie serwisu WWW z systemem CMS,
- projektowanie i wdrożenie sklepu internetowego,
- projektowanie i wdrożenie aplikacji mobilnej lub webowej,
- promocja i sprzedaż w Internecie,
- marketing w wyszukiwarkach inaczej SEM (z ang. Search Engine Marketing) łączący pozycjonowanie stron internetowych (SEO) oraz promocję przy pomocy Google Ads i YouTube Ads (PPC),
- kampania e-mail marketingowa i SMS marketingowa,
- przygotowanie animacji reklamowych, animacji 3D oraz explainer video,
- marketing w mediach społecznościowych – Social Media Marketing.
Do bardziej niszowych usług zaliczymy między innymi wszelkiej maści badania rynku, marketing targowy, marketing automation, projektowanie i prowadzenie programów lojalnościowych, kampanie reklamowe, obsługa full service digital i wiele innych.
Agencja interaktywna dla B2B
Rynek przedsiębiorstw zwany z angielskiego jako B2B (business-to-business) ma swoją specyfikę, którą agencja interaktywna powinna rozumieć, a najlepiej mieć doświadczenie w pracy z tego typu klientami. Nie obawiajcie się kontaktować i porozmawiać z osobami w agencji odpowiedzialnych za marketing i sprzedaż B2B. Doświadczeni w projektach B2B chętnie z Wami porozmawiają i wyjaśnią jak pracują i jak mogą Wam pomóc. Zainteresowanym tematem polecam artykuł o marketingu B2B i B2C.
Agencja interaktywna dla B2C
Rynek konsumencki jest szczególnie trudny i nie wystarczy już mieć sieci sklepów lub straganów, aby skutecznie trafiać do konsumenta. Elementem koniecznym jest strona WWW, a najlepiej sklep internetowy, obecność w wynikach wyszukiwania np. Google, dobre opinie i komunikowanie się z klientami w mediach społecznościowych. Niestety i to na rynku konkurencyjnym może być za mało. Rynek B2C (z ang. business-to-consumer) w zależności od grupy docelowej, kategorii produktu, cech produktu wymaga rożnych strategii marketingowych lub sprzedażowych. Nie ma dwóch tak samo funkcjonujących firm i jednego uniwersalnego rozwiązania zapewniającego sukces. Zachęcamy do kontaktu z firmami, które mają na tym rynku doświadczenie i sukcesy.
Marketing tradycyjny a Google marketing
Marketing to pojęcie szerokie, które swoim zasięgiem wychodzi szeroko poza Internet. Ma kilkaset lat i w swojej podstawie się nie zmienił. Marketing służy poinformowaniu klienta o produkcie lub usłudze oraz doprowadzeniu do sprzedaży. Marketing odpowiada również o budowanie udziału w rynku i zwiększaniu świadomości istnienia marki. Patrząc zatem z perspektywy marketera, Google marketing to rozwiązanie firmy Google do wspierania działań marketingowych w Internecie. Stanowi jedno z wielu rozwiązań i ma w zależności od celu i rynku, większe lub mniejsze znaczenie dla skuteczności działań marketingowych i sprzedażowych.
Agencja interaktywna vs. Software House
Czym się zajmuje agencja interaktywna już wiesz, ale czym się zajmuje Software House? Pochodząca z angielskiego nazwa oznacza nic innego jak zespół osób projektujących i wdrażających oprogramowanie, czyli potocznie programistów. W przypadku branży internetowej oprogramowaniem najczęściej wdrażanym przez Software Housy są systemy CMS (z ang. Content Management System), sklepy internetowe lub integracje z usługami zewnętrznymi (np. Google Maps, InPost, PayU itp.). Czym się zatem różni agencja interaktywna od Software House? Przede wszystkim zespołem, czyli kompetencjami. Agencja interaktywna ma za zadanie osiągnięcie celu biznesowego, a software house oprogramowanie narzędzia, które do osiągnięcia celu biznesowego ma służyć.
Agencja digital marketingowa vs. Agencja SEO
W nagłówku piszemy o agencjach SEO, ale poprawniej powinno się napisać agencje SEM, które ostatnimi czasy wychodzą poza dziedzinę, jaką jest optymalizacja pod wyszukiwarki i reklama w wyszukiwarkach, dodając do swoich usług np. przygotowanie serwisów WWW. Analizując ogłoszenia o pracę tego typu agencji można zauważyć, że 90% agencji SEO nie oczekuje od pracowników technicznych niczego więcej niż podstawowej znajomości systemów CMS Open Source takich jak WordPress, czy Drupal. Pracownicy tych firm łączą więc znajomość technik optymalizacji i reklamy w wyszukiwarkach z umiejętnością optymalizacji technicznej opartej o popularne CMSy. Potrafią również przygotować i uruchomić serwis WWW oparty o popularne systemy CMS.
Tu właśnie pojawia się różnica pomiędzy agencjami digital marketingowymi full service (360 stopni) a agencjami SEM. Agencja interaktywna skupia się na celu biznesowym, celu marketingowym, a technologia jest zaledwie elementem jego osiągnięcia. Sytuacja wygląda więc analogicznie jak w przypadku software house. Choć agencje interaktywne mają często własne produkty i rozwiązania, nadrzędnym jest osiągnięcie celu biznesowego klienta. To zresztą odzwierciedlają struktury organizacyjne obu typów agencji. Agencje interaktywne zatrudniają znacznie więcej strategów biznesowych, project managerów, analityków, projektantów, specjalistów od reklamy (nie tylko w Google) niż agencje SEO, które zupełnie naturalnie zatrudniają specjalistów od tzw. Google Marketingu, czyli marketingu, który dotyczy produktów Google.
Jaką agencję interaktywną wybrać?
W związku z niskim progiem wejścia do branży internetowej i brakiem standaryzacji, firm mających w nazwie agencja interaktywna znajdziesz w wyszukiwarce Google setki tysięcy. Jak więc dokonać najlepszego wyboru? Jakie kryteria wyboru wziąć pod uwagę? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka podpowiedzi. Mamy nadzieję, że ich lektura pomoże stworzyć Ci krótką listę agencji interaktywnych lub inaczej agencji digitalowych, do których warto się odezwać.
„Agencja interaktywna” w wynikach wyszukiwania Google
Zastanów się, jakiej usługi marketingu internetowego potrzebujesz i wpisz ją w wyszukiwarce Google. Możesz spróbować opisać problem jaki chcesz rozwiązać lub wyszukać konkretnego rozwiązania. Przeglądając wyniki wyszukiwania odrzuć firmy, które reklamują się jako tanie. Rzadko która agencja interaktywna na profesjonalnym poziomie jest tania i ma czas na realizację projektu na już lub na wczoraj. Pamiętaj, że za jakość warto zapłacić więcej, ponieważ usługi agencji interaktywnych są najczęściej z pogranicza różnych usług wymagających dobrze ułożonego procesu i spokoju w realizacji. Poklikaj po stronach agencji oferujących rozwiązanie Twojego problemu. Warto zapoznać się z prezentacją agencji interaktywnej lub poczytać o jej projektach i Case study.
Agencje interaktywne pracujące dla konkurencji
Dobrą metodą pozyskania listy agencji digital godnych polecenia to weryfikacja serwisów WWW konkurencji. Znajdź agencje interaktywne, z którymi pracuje podziwiana przez Ciebie konkurencja. Możesz mieć wątpliwości, czy warto pracować z kimś, kto pracuje dla konkurenta, ale nie obawiaj się tego ponieważ więcej skorzystasz na znajomości branży przez agencję niż stracisz. Zawsze możesz podpisać umowę o zachowaniu poufności (z ang. NDA – Non Disclosure Agreement) i mieć święty spokój.
Podstawowe informacje o agencji interaktywnej
Jeśli wybrałeś już 5-10 agencji interaktywnych, które odpowiadają Ci pod kątem zakresu usług i doświadczenia, rozpocznij dalszą weryfikację informacji. Sprawdź:
- Jak długo agencja istnieje na rynku?
- Jakie opinie wyrażają na temat agencji jej klienci?
- Czy wśród klientów przeważają małe podmioty, czy znane marki i duże firmy?
Weryfikacja jakości agencji interaktywnej
Kolejny poziom weryfikacji agencji interaktywnych dotyczyć będzie jakości komunikacji i otwartości agencji na klienta. Sprawdź zatem:
- Czy agencja aktywnie prowadzi kanał w Social Mediach?
- Czy bierze udział w badaniach jakości agencji interaktywnych i jak w nich wypada?
- Czy zdobywa wyróżnienia i nagrody?
- Czy należy do stowarzyszeń branżowych (np. IAB lub SMB)?
- Czy pracownicy biorą udział w szkoleniach i mogą pochwalić się certyfikatami uznanych instytucji?
Wybór właściwej agencji interaktywnej
Wybierz 5 Twoim zdaniem najlepszych agencji. Przygotuj Brief i wyślij zapytanie do wybranych. Jeśli nie masz przeczytaj artykuł Dobry Brief lepszy projekt. Wyznacz w mailu oczekiwany czas na odpowiedź. Rozpocznij rozmowy z 3 agencjami, które najbardziej indywidualnie podeszły do Twojego zapytania. Porozmawiaj 30 min online z wybranymi firmami, aby zobaczyć, czy rozumiecie się bez problemów. Pamiętaj, nie oceniaj agencji po cenie i rozmawiaj otwarcie o budżecie jaki masz. Cel biznesowy można osiągnąć na wiele sposobów, dobra agencja wybierze dla Ciebie optymalny.
Podsumowanie
Nie ma takiego zjawiska jak najlepsza agencja interaktywna, natomiast dużo jest prawdy w twierdzeniu, że warto rozmawiać z tą, która ma dobre opinie u klientów. Oznacza to, że rozumie potrzeby klienta i je realizuje. Czasami są to złożone, skomplikowane zadania realizowane latami, a czasami coś prostego, co można zamknąć w 1 dzień. Bez względu na wielkość projektu ostatecznie zadowolony klient oznacza profesjonalizm na każdym etapie współpracy.
Autor artykułu: Marcin Rząca i na linkedIn