Agencja interaktywna
Agencja interaktywna

Agencja interaktywna. Specjaliści od reklamy w Internecie.

Agencja interaktywna to ogólnie mówiąc firma, która zajmuje się marketingiem w Internecie. Jakie świadczy usługi i czym się wyróżnia spośród innych typów agencji, dowiecie się z artykułu.

Co to jest Agencja interaktywna?

Agencja interaktywna to rodzaj agencji reklamowej lub agencji marketingowej dedykowanej do obsługi mediów cyfrowych w zakresie marketingu i sprzedaży. 20 lat temu zakres działalności takiej firmy był mocno ograniczony. Bazował na oferowaniu usług hostingu oraz przygotowania wizytówki firmy w Internecie lub małego serwisu WWW. Dziś najlepsze agencje interaktywne zajmują się kompleksową obsługą firm wychodząc poza online (Internet) i przejmując również offline (świat analogowy).

Typy agencji interaktywnych ze względu na wielkość

Agencje interaktywne możemy podzielić jak wszystkie firmy ze względu na wielkość zatrudnienia, czyli na mikroprzedsiębiorstwo (zatrudnienie średnioroczne pracowników to mniej niż 10 osób) na małe przedsiębiorstwo (do 50 osób), średnie (do 250 osób) i duże (pozostałe). Przykładając tę miarę zobaczysz szybko, że większość agencji interaktywnych w Polsce to mikro i małe przedsiębiorstwa. 

Podział agencji interaktywnych ze względu na zakres usług

Analizując rynek agencji interaktywnych zobaczysz, że część postawiła na specjalizację i dołącza kolejne usługi, a część od początku oferuje kompleksową usługę marketingu internetowego. Tak więc, można powiedzieć, że mamy:

  • agencje interaktywne full service jak np. Artegence, K2, Golden Submarine, Zjedoczenie.com, Gong lub Honki,
  • agencje interaktywne skupione na wybranej usłudze jak Verseo, Empresja czy Widzialni.

Pierwsza kategoria firm ma w swoim DNA (patrz zarząd firmy i struktura) zarządzanie, marketing i sprzedaż. To firmy, dla których narzędzia takie jak serwis WWW czy promocja w wyszukiwarce są elementami większej strategii. Zarządy drugiej kategorii firm to najczęściej absolwenci uczelni technicznych. Znajdziecie tu agencje SEM, które zajęły się przygotowaniem serwisów WWW, jak również software house, które początkowo programowały aplikacje i systemy informatyczne, a z czasem dodały też usługę projektowania interfejsów.

Zespół agencji interaktywnej

Ponieważ agencja interaktywna to określenie bardzo pojemne, możesz spotkać firmy tak się definiujące, a będące zespołami samych programistów lub samych SEOwców. Rekomendujemy poszukać takich agencji interaktywnych, w zespołach których znajdziesz specjalistów od:

  • marketingu ze specjalizacją marketing internetowy (nie mylić z Google marketingiem),
  • badań i analiz,
  • zarządzania projektami,
  • projektowania usług i produktów,
  • projektowania graficznego (wizualnego),
  • programowania Front-end, Back-end oraz DevOps,
  • reklamy i promocji w Internecie.

Tylko zespoły o tak zróżnicowanych kompetencjach pomogą Ci w marketingu internetowym i sprzedaży. Projekty internetowe łączą marketing, design, technologię i sprzedaż, dlatego najlepiej poszukaj agencji interaktywnej, która te obszary rozumie i wspiera swoim zespołem i swoimi działaniami. 

Usługi agencji interaktywnych

Agencje interaktywne w zależności od potrzeb klienta zajmują się kompleksowo lub celowo działaniami z zakresu marketingu cyfrowego i sprzedaży w Internecie. Ponieważ słowo marketing brzmi dobrze, przyklejane jest do wielu usług. Niech to Was nie zwiedzie, tzw. Google Marketing to szumna nazwa działań stricte z zakresu promocji strony, serwisu WWW lub aplikacji w produktach Google. 10 najczęściej oferowanych usług przez agencje interaktywne:

  1. Strategia digital marketingowa.
  2. Przygotowanie serwisu WWW.
  3. Wdrożenie systemu CMS.
  4. Wdrożenia sklepu internetowego.
  5. Projektowanie i wdrożenie aplikacji mobilnej.
  6. Promocja w Internecie.
  7. Promocja w wyszukiwarkach inaczej SEM (z ang. Search Engine Marketing), która łączy w sobie pozycjonowanie stron internetowych (SEO) oraz promocji płatnej przy pomocy Google Ads i YouTube Ads (PPC).
  8. Kampania e-mail marketingowa i SMS marketingowa.
  9. Przygotowanie animacji 2D oraz 3D.
  10. Social Media Marketing.

Do bardziej niszowych usług zaliczymy między innymi wszelkiej maści badania rynku, analizy i rekomendacje, marketing targowy, marketing automation, projektowanie i prowadzenie programów lojalnościowych, przygotowanie lejków sprzedażowych, kampanie reklamowe full service i wiele innych.

Agencja interaktywna vs. Software House

Czym się zajmuje agencja interaktywna już wiesz, ale czym się zajmuje Software House? Pochodząca z angielskiego nazwa oznacza nic innego jak zespół osób piszących i wdrażających oprogramowanie, czyli potocznie programistów. W przypadku branży internetowej oprogramowaniem najczęściej wdrażanym przez Software Housy są systemy CMS (z ang. Content Management System), sklepy internetowe lub integracje z usługami zewnętrznymi (np. Google Maps, InPost, PayU itp.). Czym się zatem różni agencja interaktywna od Software House? Przede wszystkim zespołem, czyli kompetencjami. Agencja interaktywna ma za zadanie osiągnięcie celu biznesowego, a software house oprogramowanie narzędzia, które do osiągnięcia celu biznesowego chcesz użyć. 

Agencja interaktywna vs. Agencja SEO

W nagłówku piszemy o agencjach SEO, ale poprawniej powinno się napisać agencje SEM. Te ostatnimi czasy wychodzą poza dziedzinę, jaką jest optymalizacja pod wyszukiwarki i reklama w wyszukiwarkach, dodając do swoich usług np. przygotowanie serwisów WWW. Analizując ogłoszenia o pracę tego typu agencji można jednak zauważyć, że 90% agencji SEO nie oczekuje od pracowników technicznych niczego więcej niż podstawowej znajomości systemów CMS Open Source takich jak WordPress czy Drupal. Pracownicy tych firm łączą więc znajomość technik optymalizacji i reklamy w wyszukiwarkach z umiejętnością optymalizacji technicznej opartej o popularne CMSy. Potrafią również przygotować i uruchomić serwis WWW oparty o popularne systemy CMS.

Tu właśnie pojawia się różnica pomiędzy agencjami SEM a agencjami interaktywnymi full service (360 stopni). Agencja interaktywna skupia się na celu a nie technologii. Sytuacja wygląda więc analogicznie jak w przypadku software house. Choć agencje interaktywne mają często własne produkty i rozwiązania, nadrzędnym jest osiągnięcie celu biznesowego klienta. To zresztą odzwierciedlają struktury organizacyjne obu typów agencji. Agencje interaktywne zatrudniają znacznie więcej strategów biznesowych, project managerów, analityków, projektantów, specjalistów od reklamy (nie tylko w Google) niż agencje SEO, które zupełnie naturalnie zatrudniają specjalistów od tzw. Google Marketingu, czyli marketingu, który dotyczy produktów Google.

Na co zwrócić uwagę wybierając agencję interaktywną?

W związku z niskim progiem wejścia do branży interaktywnej i brakiem standaryzacji, firm mających w nazwie agencja interaktywna znajdziesz w wyszukiwarce Google setki tysięcy. Jak więc dokonać najlepszego wyboru? Najlepiej drogą eliminacji. Mamy nadzieję, że te kilka podpowiedzi pomoże stworzyć Ci short listę agencji, do których warto się odezwać. 

  1. Zastanów się, jakiej usługi potrzebujesz i wpisz ją w wyszukiwarce Google. To pierwsza metoda pozyskania informacji o agencjach.
  2. Druga metoda pozyskania listy agencji godnych polecenia to weryfikacja serwisów WWW konkurencji. Znajdź agencje interaktywne, z którymi pracuje podziwiana przez Ciebie konkurencja.
  3. Wybierz 15 agencji, które odpowiadają Ci pod kątem zakresu usług i doświadczenia.
  4. Sprawdź, jak długo agencja istnieje na rynku.
  5. Sprawdź, jakie opinie wyrażają na temat agencji jej klienci.
  6. Sprawdź, czy wśród klientów przeważają małe podmioty czy znane marki i duże firmy.
  7. Sprawdź, czy agencja należy do stowarzyszeń branżowych (np. IAB lub SMB).
  8. Sprawdź, czy agencja aktywnie prowadzi kanał w Social Mediach. 
  9. Sprawdź, czy agencja bierze udział w badaniach jakości agencji interaktywnych i jak w nich wypada.
  10. Sprawdź, czy agencja zdobywa wyróżnienia i nagrody.
  11. Wybierz agencje współpracujące z klientami po kilka, kilkanaście lat.
  12. Odrzuć 10 agencji i wybierz 5 Twoim zdaniem najlepszych.
  13. Przygotuj Brief i wyślij zapytanie do 5 wybranych agencji. Wyznacz w mailu oczekiwany czas na odpowiedź. 
  14. Rozpocznij rozmowy z 3 agencjami, które najbardziej indywidualnie podeszły do Twojego zapytania. 
  15. Porozmawiaj 30 min online z wybranymi firmami, aby zobaczyć, czy rozumiecie się bez problemów.
  16. Pamiętaj, nie oceniaj agencji po cenie i rozmawiaj otwarcie o budżecie jaki masz.  Cel biznesowy w Internecie można osiągnąć na wiele sposobów, dobra agencja wybierze dla Ciebie optymalny.

Podsumowanie

Nie ma czegoś takiego jak najlepsza agencja interaktywna, natomiast dużo jest prawdy w twierdzeniu, że najlepsza jest ta, która ma dobre opinie u klientów. Oznacza to, że rozumie potrzeby klienta i je realizuje. Czasami są to złożone, skomplikowane zadania realizowane latami, a czasami coś prostego, co można zamknąć w 1 dzień. Bez względu na wielkość projektu ostatecznie zadowolony klient oznacza profesjonalizm na każdym etapie współpracy. Klient wystawiający referencje agencji to najczęściej klient lojalny, w dobrej relacji z agencją, a ta opiera się w biznesie na zaufaniu.

Proszę czekać...

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!