analiza uzytecznosci serwisu WWW
analiza uzytecznosci serwisu WWW

Badanie użyteczności serwisów WWW – Mouse Tracking.

Badanie użyteczności metodą Mouse Trackingu to najtańsza oraz najłatwiejsza wersja badań użyteczności serwisów WWW. Zasługujesz na to, aby wiedzieć, czy Twoja strona internetowa oddziałuje prawidłowo na użytkownika, czy nie.

Problem z użytecznością serwisów WWW i sklepów internetowych.

Jeśli masz gotowy opis użytkowników (np. jako persony) odwiedzających Twoją stronę internetową, to mniej więcej wiesz, jakie mogą mieć potrzeby i czego od niej oczekują. Najczęściej określenie potrzeb poprzedza ankieta wśród klientów. Wiesz zatem całkiem sporo i przygotowujesz treści. Zwiększasz ruch na stronie WWW lub sklepie internetowym, a tu okazuje się, że niestety mało klientów powraca do Twojego serwisu WWW, a dodatkowo szybko z niej wychodzi i nie realizuje na niej zaplanowanej transakcji (nie wypełnia formularza, kupuje produkt, zostawia nr telefonu). Powodem mogą być:

  1. zły projekt funkcjonalny i błędne rozmieszczenie treści na stronie internetowej,
  2. nieatrakcyjny projekt graficzny i zła prezentacja treści,
  3. brak grupy docelowej wśród odwiedzających.

Badanie użyteczności metodą Mouse Tracking.

Zajmiemy się dwoma pierwszymi problemami dotyczącymi stricte użyteczności serwisu WWW i sklepów internetowych. Aby poznać przyczyny problemów, możesz przeprowadzić bezpłatne badania Mouse Trackingowe. Badaniu podlega każdy odwiedzający Twoją stronę WWW. W efekcie badania uzyskasz szczegółową mapę (Heat map) kliknięć i przesunięć myszki po stronie internetowej. Jeśli chcesz zoptymalizować sklep internetowy, zapoznaj się z artykułem 10 sprawdzonych wskazówek optymalizacji sklepu internetowego.

Oprogramowanie do przeprowadzenia badania użyteczności.

Najpopularniejsze na rynku programy do realizacji badania użyteczności metodą Mouse Trackingu to hotjar oraz crazyegg. Oba oferują darmową wersję ograniczoną w czasie lub ilością odsłon lub projektów. Instalacja obu jest banalnie prosta, choć wymaga ingerencji w kod HTML. Możesz poprosić agencję o pomoc (praca zajmie maks. 30 min), lub samemu dodać kod (z ang. Tracking Code), edytując odpowiedni plik strony WWW. Warto rzucić okiem na stronę z integracjami każdego z programów. Możliwe, że znajdziecie na niej integrację z System CMS jaki macie zainstalowany do serwisu WWW. Oba programy pokazują w formie graficznej oraz nagrań, co tak naprawdę robią klienci na Twojej stronie WWW, jak też czego nie robią. Sprawdzisz w ten sposób czy serwis WWW, e-commerce lub Landing Page są użyteczne. Heat maps (mapy cieplne) znakomicie prezentują w formie kolorowych grafik obszary największego oraz najmniejszego zainteresowania użytkowników. Tak zwane Confetti (kolorowe kropki) dają obraz konkretnych kliknięć na stronie.

Logotypy hotjar i crazyegg
Logotypy hotjar i crazyegg.

Wyniki badania Mouse Trackingowego.

Po instalacji na stronie internetowej jednego z narzędzi poznasz zachowania swoich użytkowników i zbadasz użyteczność serwisu WWW. Dowiesz się:

  • gdzie najczęściej kierowali kursor myszki na stronie WWW,
  • w jakie elementy na stronie WWW klikali,
  • jak bardzo przewijali stronę internetową w celu poszukiwania treści,
  • które elementy „call to action” ich angażowały,
  • jakie elementy nawigacyjne nie spełniły swoich zadań.

Wyniki analizy prezentowane są w formie graficznej, ale też tabelarycznej. Dla każdego marketera znajdzie się coś wartościowego.

Heat Mapa Mouse tracking Honki 2021
Heat mapa sklepu internetowego Babyono – Projekt i badanie Honki

Plusy i minusy badania użyteczności metodą Mouse Trackingowego.

Plusy badania Mouse Trackingowego:

Niska cena badania użyteczności. Badanie można wykonać bezpłatnie, pod warunkiem, że potraficie zainstalować odpowiednią „wtyczkę” programu i potraficie wyciągać wnioski z uzyskanych danych. Programy oferują darmowy okres testowy lub wersję testową. Aktualne cenniki znajdziecie na stronach https://www.hotjar.com/pricing/ oraz https://www.crazyegg.com/pricing.

Naturalne środowisko badania. Testowanie strony WWW odbywa się w naturalnym środowisku użytkownika. Dokładnie w tym miejscu i na tym sprzęcie, na którym korzysta na co dzień z Internetu.

Brak efektu obserwatora. Nie ma możliwości, aby obserwator (badacz lub moderator) badania wpływał na wyniki. To ważna i często poruszana kwestia w środowisku badaczy.

Globalny lub lokalny zasięg. Badaniu podlegają użytkownicy z całego świata bez świadomości, że badanie jest na nich prowadzone. Możesz swobodnie wybierać grupę użytkowników odpowiednio targetując reklamę strony przy pomocy GoogleAds. 

Minusy badania Mouse Trackingowego:

Brak wyników jakościowych. Mouse Tracking prowadzony w oparciu o narzędzia dostępne online niestety nie daje możliwości przeprowadzenia badań jakościowych. 

Brak możliwości konsultacji wyników z użytkownikami. Dla części badaczy czy marketerów, to znaczący minus. Z naszej perspektywy można go wyeliminować, jeśli do procesu udoskonalania serwisu WWW włączymy testy A/B/X. 

Brak precyzyjnych informacji o profilu użytkownika. W tym przypadku musisz zaufać algorytmom i danym ze źródeł zewnętrznych. 

Brak precyzyjnych testów konkretnych działań. Brak możliwości zrealizowania testów według własnych scenariuszy jest minusem rekompensowanym przez szybkość realizacji badania i niskie koszty.  

Ruch myszki nie oddaje w 100% ruchu wzroku. Myszka przemieszcza się podobnie do wzroku, ale nie pokrywa go w 100%. Ruch myszki i kliknięcia przekazują nam informacje o decyzjach użytkowników i wyborach, a w mniejszym stopniu o intencjach. 

Podsumowanie.

Nie ma wątpliwości, że serwis internetowy powinien być skuteczny i realizować cele biznesowe. Bardzo często niska użyteczność serwisu WWW powoduje, że reklama i zwiększanie ruchu wcale nie idzie w parze ze zwiększeniem opłacalności serwisu WWW. Możesz zacząć plan naprawczy od zainstalowania oprogramowania do Mouse Trackingu. Rekomendujemy zaangażować do prac analitycznych agencję interaktywną, która tworzyła lub opiekuje się Twoim serwisem WWW. Profesjonalne agencje mają temat użyteczności rozpracowany i bazują na szerokiej wiedzy z tego zakresu. Po uzyskaniu informacji co nie działa poprawnie, wprowadź zmiany i testuj różne rozwiązania w tygodniowych lub dwutygodniowych sprintach (okresach).

Narzędzia analityczne, z których powinieneś korzystać w codziennej pracy to: Google Analytics, Google Search Console, SEMSTORM i Hotjar.