AGENCJA INTERAKTYWNA - BLOG HONKI

Co to jest brief? Przykłady briefów za darmo.

Digital Marketing

Co to jest brief? Przykłady briefów za darmo.

5 min.

Masz pomysł lub potrzebę, szukasz wykonawcy, a ten mówi, proszę mi opowiedzieć o projekcie. Ta opowieść to właśnie brief.

Co to jest brief?

Brief to dokument wstępny opisujący planowany projekt lub problem wymagający rozwiązania. Słowo „brief” pochodzi od łacińskiego terminu brevis, który oznacza „krótki” lub „zwięzły”. To swoiste kompendium wiedzy dla Ciebie i wykonawcy, od której zaczniecie rozmowę, jak to zrobić, żeby to zrobić. Bez niego trudno ruszyć z jakimkolwiek projektem i jedno jest pewne, dobry brief oznacza dobre zrozumienie tego, co jest do zrobienia. Jak się przekonasz w dalszej części artykułu, dobre zrozumienie potrzeb i sprawna komunikacja to lepszy projekt.

Dlaczego brief jest potrzebny? Garść statystyk.

30% projektów kończy się niepowodzeniem z powodu złej komunikacji. Główne problemy to brak jasności celów i zadań oraz nieskuteczne zarządzanie oczekiwaniami interesariuszy. Według Gartnera, nawet 80% projektów IT jest uważanych za niepowodzenie z powodu przekroczenia kosztów, niedotrzymania terminów i niespełnionych oczekiwań. W naszej pracy nie przekraczamy budżetów i terminów, a oczekiwania określamy jasno w briefie i podczas rozmów z klientami. To działa.

Czy brief to specyfikacja wymagań?

Specyfikacja wymagań pochodzi z projektów informatycznych i choć ma inną strukturę, jest dokładnie tym samym co brief. Co ciekawe, powszechnym jest, że dział marketingu lub zakupów samodzielnie przygotowuje brief, ale do specyfikacji wymagań potrzebny jest człowiek z zewnątrz, a bardzo rzadko firmowy informatyk.

Jakie są rodzaje briefów?

W zależności od typu projektu lub agencji (marketingowa, kreatywna, interaktywna, reklamowa, SEO, Social Media) spotkasz się z różnymi rodzajami briefów. Wiele z nich to kombinacja kilku typów, jeśli projekt jest specyficzny lub bardzo rozbudowany. Jeśli pracujesz w marketingu kilka lat, zdążyłeś się pewnie zorientować, że im bardziej szczegółowy i precyzyjny otrzymasz od agencji wzór briefu, tym dokładniejsza będzie wycena prac i bardziej profesjonalna realizacja projektu. Najczęściej spotykane rodzaje briefów to:

  • Brief kreatywny,
  • Brief projektowy,
  • Brief komunikacyjny,
  • Brief marketingowy,
  • Brief reklamowy,
  • Brief do Social Media,
  • Brief do SEO,
  • Brief do reklamy online,
  • Brief do przygotowania filmu,
  • Brief do przygotowania animacji 2D,
  • Brief do przygotowania animacji 3D,
  • Brief do przygotowania strony WWW,
  • Brief do przygotowania aplikacji mobilnej.

Brief kreatywny

Brief kreatywny to dokument powszechnie stosowany w agencjach reklamowych lub agencjach kreatywnych. Skoncentrowany jest wokół sfery kreatywnej i wykonawczej. Znajdziesz w nim sekcję standardową dotyczącą biznesu, ale przede wszystkim punkty dotyczące oczekiwanego pomysłu, kolorów, stylu i tonu przygotowywanej kreacji. Możesz zdać się na nas, Honki Digital Agency agencję interaktywną z Poznania i zapytać np. mnie o ten specyficzny dokument.

Brief projektowy

Brief projektowy występuje częściej w agencjach interaktywnych, marketingowych, softwarowych, digitalowych lub HRowych. Jak widzisz to najbardziej uniwersalny z briefów. W zależności od złożoności projektu i jego specyfiki będzie dokumentem złożonym lub prostym. Wiele zależy od tego jaki projekt chodzi Ci po głowie. Czy chcesz wdrożyć projekt łączący wiele dziedzin, czy to coś specyficznego np. program lojalnościowy lub oprogramowanie do zarządzania dokumentami. W wielu przypadkach częścią briefu projektowego jest np. brief kreatywny. Jeśli nie wiesz, jak się zabrać za temat, zapraszam do kontaktu.

Brief komunikacyjny

Brief komunikacyjny pojawia się wtedy, kiedy komunikacja, jej styl, ton, klimat lub sposób są w centrum uwagi. Znajdziesz je w agencjach reklamowych, SEM, social media lub agencjach interaktywnych. W briefie powinny się znaleźć przede wszystkim informacje jak się firma lub marka, którą zarządzasz komunikuje, oraz jaki cel ma nowe działanie. Jeśli masz dookreślone parametry: co, do kogo, po co masz zamiar komunikować, dodać należy przede wszystkim, jaki efekt masz zamiar osiągnąć. W przypadku jeśli nie masz czasu na uporządkowanie tych kwestii, a czas goni, to zapraszam do Honki, napisz do mnie, kontakt znajdziesz tu.

Brief marketingowy

Brief marketingowy to nic innego jak zbiór najważniejszych informacji dotyczących projektu marketingowego. Może być dokumentem zewnętrznym, ale też wewnętrznym, w zależności od typu projektu. To jeden z tych dokumentów, w których można popłynąć w sensie pozytywnym i negatywnym. Widziałam na własne oczy opracowania klientów wyglądające jak prace licencjackie, a trafiły się również takie, które zawierały się na jednej stronie. Jeśli nie masz doświadczenia w pisaniu Briefów format pozostaw nam. Chętnie udostępnimy Ci Brief marketingowy, który będzie w sam raz na początek współpracy.

Brief reklamowy

W zależności od tego, o jaką reklamę chodzi brief reklamowy będzie dokumentem bardziej lub mniej złożonym. Jeśli masz na myśli kompleksową kampanię reklamową w wielu formatach i wielu mediach, brief reklamowy będzie dokładnie doprecyzowywał chociażby specyfikę każdego z mediów. W sytuacji, jeśli planujesz zrobić kampanię reklamową tylko w mediach społecznościowych, brief będzie nie dłuższy niż dwie strony A4. Typów reklam jest cała masa, celów jakie mogą realizować również, jeśli nie masz gotowego dokumentu briefowego pod reklamę, którą planujesz przygotować, skontaktuj się ze mną. Kontakt znajdziesz tu.

Brief do Social Media

Dokument będący briefem do Social Media musi uwzględniać specyfikę mediów społecznościowych. Poza informacjami biznesowymi zawierać powinien przede wszystkim pytania o grupy odbiorców (grupy docelowe) oraz interesującą klienta platformę (Facebook, Instagram, Linkedin, YouTube i inne). Social Media to temat delikatny, ponieważ dotyczy najczęściej prywatnej sfery życia klientów, dlatego im lepszy jest brief do mediów społecznościowych, tym lepsza i skuteczniejsza jest z nimi komunikacja.

Brief do SEO

Brief do SEO albo brief do SEM to typ dokumentu, na podstawie którego agencja SEO będzie mogła zaproponować działania związanie z optymalizacją serwisu WWW pod wyszukiwarki. W zależności od tego, jak szeroki zakres działań agencja będzie wykonywać, powinno się w briefie zawrzeć przede wszystkim twarde dane, jak również umożliwić podgląd danych w systemach analitycznych komercyjnych lub darmowych np. Google Analytics i Google Search Console. To pozwoli urealnić cele i odpowiedzieć precyzyjnie na Twoje oczekiwania.

Brief do przygotowania animacji

Brief do przygotowania animacji powinien zawierać informacje biznesowe, przykłady projektów, które się Tobie podobają jak też precyzyjną informację o materiałach i źródłach jakimi dysponujesz jako zleceniodawca. Jeśli wiesz dokładnie, jakiej animacji oczekujesz, napisz jaki typ animacji to ma być i podaj przykłady, które Ci się podobają lub podobają się grupie docelowej. Długość animacji, kolorystyka, styl i charakter też powinny się znaleźć w briefie do animacji. Jeśli chcesz o tym opowiedzieć, możesz do mnie zadzwonić i wspólnie wypełnimy brief, korzystając z posiadanego przez nas wzoru dokumentu.

Co to jest briefing i debriefing?

Briefing to po prostu spotkanie, na którym omawiany jest lub uzupełniany brief. Pozbywając się naleciałości z innych języków, możemy powiedzieć, że briefing to po prostu spotkanie zapoznawcze. Spotkanie doprecyzowujące to, co zostało zawarte w briefie, to debriefing. Ma on niebagatelne znaczenie dla projektu, ponieważ pozwala na większą swobodę pytań i doprecyzowanie tego, co już zostało opisane jako wspólny punkt odniesienia.

Z czego składa się dobry brief?

Dobry brief opisuje maksymalnie precyzyjnie to, co chcesz osiągnąć, jakie masz zasoby, czego oczekujesz i w jakim czasie. Zanim rozpoczniesz opisywanie tego, co dokładnie chcesz zrealizować, opisz w kilku słowach, najlepiej w punktach, jak funkcjonuje Twój biznes, jaką ma pozycję na rynku i z kim konkuruje. Teraz przejdź do rozpisania, co chcesz zrobić i określ miary sukcesu, które chcesz osiągnąć. Określenie celu głównego i celów uzupełniających spowoduje, że Twój projekt nabierze charakteru biznesowego. Po tym wstępie określ budżet jaki założyłeś i zaproś kilka agencji. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jakie kryteria zastosować przy wyborze agencji, przeczytaj artykuł Najlepsza agencja interaktywna.

Najważniejsze punkty briefu

Przykładowa struktura briefu projektowego, kreatywnego lub komunikacyjnego składa się z następujących elementów:

  1. Nazwa projektu
  2. Osoba odpowiedzialna za projekt
  3. Osoby akceptujące projekt
  4. Data rozpoczęcia
  5. Data zakończenia
  6. Grupa docelowa
  7. Pozycja na rynku
  8. Główni konkurenci
  9. Główny przekaz projektu
  10. Cel projektu
  11. Miary sukcesu np. KPI
  12. Styl projektu, przykłady
  13. Wymagania, czyli z czego projekt musi się składać
  14. Budżet projektu i sposób jego rozliczania
  15. itd.

Profesjonalne briefy są przede wszystkim rozbudowane. Choć kilka stron pytań może w pierwszym odczuciu budzić w klientach niechęć, to po zastanowieniu się przechodzą do ich wypełnienia. Są sytuacje, że wraz z klientem wypełniam brief w czasie rozmowy telefonicznej, wideokonferencji lub w siedzibie klienta.

Jak napisać brief do przetargu?

Jeśli zapraszasz firmy do przetargu, dobrze, jeśli zrobisz to zgodnie z dobrymi praktykami. Poza punktami, które opisałam powyżej, szczegóły dotyczące przetargów znajdziesz na stronie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej.

Brief w kilku językach

Jeśli pracujesz w środowisku międzynarodowym, pomocny będzie dla Ciebie brief w kilku językach. Zwyczajowo najbardziej uniwersalny będzie brief w języku angielskim. Jeśli takiego briefu potrzebujesz, skontaktuj się ze mną, mamy wiele typów briefów w językach angielskim, niemieckim i polskim.

Gdzie pobrać darmowe briefy?

Wiele agencji oczekuje, że sam przygotujesz brief. Zdarzają się jednak sytuacje, że pierwszy raz będziesz jakiś typ projektu realizować np. kampanię reklamową, stronę WWW lub komunikację w Social Mediach i nie wiesz do końca, jak zabrać się za temat. Briefy na różne projekty posiadają części wspólne, ale w 70% bywają różne, uwzględniając specyfikę projektu.

Absolutnie rozumiemy też, że możesz po prostu nie mieć czasu. Dlatego mam dla Ciebie kilka darmowych typów briefów do wykorzystania. Z mojego doświadczenia wiem, że są one znacznie bardziej precyzyjne niż te pochodzące np. z grup roboczych organizacji branżowych.

Kliknij w link i odbierz darmowy brief

Brief, od czego zacząć?

Potrzebujesz wdrożyć projekt, przygotować brief, ale nie wiesz, jak się za niego zabrać? Od 13 lat zarządzam projektami marketingowymi, digital marketingowymi, Social Media, HR oraz e-commerce, jestem COO, Project Managerką i współwłaścicielką Honki Digital Agency, agencji digital marketingowej o ponad 20-letniej tradycji.

Porozmawiajmy, napisz do mnie na Llinkedin lub zadzwoń do Honki zawsze chętnie pomogę, tak jak pomogliśmy już ponad 500 klientom B2B i B2C w Polsce i UE.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Co to jest brief marketingowy?

Zbiór najważniejszych informacji marketingowych o projekcie lub produkcie. Opisuje otoczenie marketingowe, cele, konkurencję i wiele innych kluczowych z puntu widzenia biznesu kwestii.

Jak zrobić brief?

Wiedząc co chcesz przygotować i dla kogo, opisz projekt w formie dokumentu i prześlij go do wybranej jednej lub kilku agencji. Możesz też poprosić nas o przesłanie dokumentu na adres e-mail i potem go wypełnić. Pomożemy Ci odnaleźć się w projekcie i profesjonalnie wszystko opisać.

Co to jest brief strategii marketingowej?

To dokument stanowiący podstawę dla przygotowania strategii marketingowej. Aby strategia powstała i miała ważne z punktu widzenia biznesu znaczenie, a nie była dokumentem dla Zarządu i do szuflady, należy się do niej rzetelnie przygotować. Temu służy brief strategii marketingowej.

Do czego potrzebny jest brief?

To dokument porządkujący i rozpoczynający projekt. To taki wspólny mianownik lub inaczej punkt odniesienia dla Twoich prac i współpracy z agencją. Opisuje szczegóły dotyczące rynku, konkurencji, celu, itp..

Jaki jest cel briefu?

Przede wszystkim brief to dobry start w lepszy projekt. Celem jest uporządkowanie danych i informacji, aby projekt przebiegał sprawnie i się opłacał.

Żródła:

  • https://www.distributed.com
  • https://www.gartner.com/en
  • https://sar.org.pl/wzorcowe-dokumenty/
  • badania własne HONKI

Autorka: Marta Czapkova na linkedin

TAGI