Content marketing
Content marketing

Co to jest content marketing? Cechy, zalety i przykłady.

Content marketing, czyli marketing treści to strategia tworzenia i dystrybucji treści, bez której trudno wyobrazić sobie działania marketingowe i sprzedażowe. Przygotowaliśmy dla Was kompendium wiedzy na ten temat.

Content marketing definicja

Marketing treści z ang. Content Marketing jest działaniem strategicznym mającym na celu pozyskanie regularnych odbiorców, subskrybentów przez tworzenie i dystrybuowanie wartościowych, często niszowych, autorskich, specjalistycznych i eksperckich treści. Od innych działań związanych z przygotowaniem treści różni się naciskiem na regularność publikacji dla własnego, budowanego i powiększającego się z miesiąca na miesiąc audytorium. W dobie wszechobecnych social mediów i zmiany przy tej okazji procesów zakupowych, inaczej lejków sprzedażowych, działania content marketingowe znajdują zastosowanie w B2C oraz B2B. Nie ma więc znaczenia, czy sprzedajesz do szerokiego odbiorcy czy niszowego, każdy z nich podobnie zachowuje się w procesie podejmowania decyzji.

Cechy content marketingu

Jeśli właśnie zainteresowałeś się strategiami tworzenia i dystrybucji treści, niełatwo jest Ci zapewne się odnaleźć, zrozumieć zależności i różnice między działaniami mającymi w nazwie content. Na początek zatem kilka najważniejszych cech content marketingu:

  • nastawiony jest na przygotowanie specjalistycznej, fachowej treści,
  • skupiony na personalizacji treści bez nastawienia na duże zasięgi,
  • zorientowany na pozyskanie lojalnej grupy odbiorców,
  • jest elementem inbound marketingu,
  • oferuje wielość formatów,
  • wspomaga pozycjonowanie strony WWW,
  • stosowany jest dla uzyskania efektów w długiej perspektywie czasowej.

Content marketing a SEO

W związku z tym, że od kilku lat algorytmy Google wspierają witryny zawierające dużo treści, wiele osób naturalnie połączyło content marketing z SEO. Możemy się zgodzić, że dobrą jakościowo treść algorytm wyszukiwarki zapewne doceni, ale tworzenie treści pod wyszukiwarki to nie content marketing. Wyszukiwarka jest jednym z kanałów dystrybucji treści. Tylko tyle i aż tyle. Wyszukiwarka nie buduje lojalnej grupy odbiorców treści, a raczej podsuwa alternatywy ze stron konkurencji.

Content marketing a inbound marketing

Inbound marketing to strategia tworzenia treści przyciągających odbiorców. Ma na celu przyciągnięcie uwagi klienta i budowanie z nim relacji przy pomocy treści rozwiązujących problemy, odpowiadających na zadawane przez nich pytania. Jest zatem strategią szerszą niż content marketing, który ma na celu pozyskiwanie grona własnych, lojalnych czytelników, którzy przez subskrypcję stają się czytelnikami treści jeszcze nieopublikowanych.

Jak marketing automation zwiększa skuteczność content marketingu?

Marketing automation to rozwiązania automatyzujące personalizowaną komunikację z klientami. Poza personalizacją, wartością jaką dostarcza, jest możliwość weryfikacji efektywności prowadzonych działań. Automatyzacja komunikacji jest rozwiązaniem idealnie wspomagającym działania content marketingowe. Odpowiednio zaprojektowana umożliwia personalizację komunikacji w bardzo zaawansowanym stopniu, dzięki czemu minimalizujemy koszty i optymalizujemy działania, trafiając z treścią do mniejszych grup, ale bardziej zainteresowanych treścią. Pamiętajcie, niewiele osób zrezygnuje np. z newslettera jeśli otrzyma newsletter raz lub dwa na miesiąc, ale wielu rezygnuje z powodu otrzymywania go zbyt często lub zbyt dużej ilości treści nieadekwatnych do zainteresowań.

Zalety wdrożenia content marketingu

Posiadanie lojalnych odbiorców treści marketingowych to marzenie każdego marketera. Regularny wzrost ich liczby to marzenie. Co jeszcze zyskujesz tworząc i wdrażając strategię content marketingową w kontekście komunikacji firmy z odbiorcami:

  • spójność komunikacji we wszystkich kanałach,
  • stały przypływ odbiorców i konsumentów twoich treści,
  • budowanie siły marki we wczesnej fazie lejka sprzedażowego,
  • możliwość budowania i wzmacniania świadomości marki,
  • dane kontaktowe do grupy docelowej,
  • zaufanych odbiorców, których możesz próbować zamienić w ambasadorów marki,
  • odbiorców, których możesz zaangażować w badania marketingowe lub inne działania poprawiające jakość usług i produktów,
  • potencjalnych klientów.
digital marketing
digital marketing

Czy content marketing sprzedaje?

Jeśli myślisz, że content marketing w krótkiej perspektywie czasu zwiększy Ci sprzedaż to jesteś w błędzie. Tylko patrząc strategicznie i długookresowo, zobaczysz wymierne korzyści dla Twojego biznesu. Patrząc na lejek sprzedażowy, content marketing obecny jest praktycznie na każdym z jego etapów prowadzących do sprzedaży i dalej budowania lojalności klientów.

Od punktu 1 do 5, marketing treści jest w stanie wzmacniać Twoją pozycję i budować silną markę:

  1. budowanie świadomości – możesz przygotować artykuły opisujące rozwiązanie problemu,
  2. budowanie zainteresowania produktem – do zrealizowania przy pomocy użytecznych i ciekawych artykułów o zastosowaniu produktów w życiu codziennym,
  3. budowanie zaufania – wzmocnisz je publikując artykuły ekspertów oraz opinie klientów,
  4. sprzedaż – dzięki dopracowanym, przyjaznym dla użytkownika instrukcją użytkowania otworzysz sobie drogę do polecenia Twojej firmy i produktu,
  5. budowanie lojalności – wysyłając biuletyny z atrakcyjną dla klienta treścią, nie pozwolisz o sobie zapomnieć i zachęcisz do ponownych zakupów.
Content marketing – lejek sprzedazowy
Content marketing a etapy lejka sprzedażowego.

Jak pisać najlepsze treści?

Aktualnie w większości branż bez wartościowych treści nie jesteś w stanie prowadzić efektywnych działań marketingowych i sprzedażowych. Tak czy inaczej musisz poświęcić czas i budżet na ich produkcję. Lepiej zrobić to w ramach strategii i precyzyjnego planu, niż działać spontanicznie i ad hoc. Subskrybenci oczekują regularności, więc wpisz ją w plan działań marketingowych. Odbiorcy Twoich treści oczekują również, że wsłuchasz się w ich potrzeby i będziesz na nie odpowiadał. Umieszczenie online wszystkich posiadanych wewnętrznych materiałów online może przynieść dobry skutek, ale może też rozminąć się z oczekiwaniami czytelników. Analizuj, planuj i działaj. Wszystko w Twoich rękach.

Przykłady content marketingu

Niebezpiecznik.pl. 

Znakomicie prowadzony Blog o bezpieczeństwie i nie tylko, poruszający aktualne tematy, publikujący opinie twórców, komentarze do wydarzeń i sytuacji w Internecie i nie tylko. Poza przyciągającą odbiorcę treścią możecie kupić w sklepie szkolenia, dostępy do webinarów oraz produktów poprawiających bezpieczeństwo korzystania z Internetu urządzeń do niego podłączonych.

Whitepress.pl

To platforma dla copywriterów, wydawców, dziennikarzy i influencerów. Czym przyciąga uwagę szerokiego odbiorcy? Publikując profesjonalne porady dla każdej z grup odbiorców, bez znaczenia czy jesteś ich klientem czy nie. 

White press content marketing
White press content marketing

Twinson

Marka Twinson publikuje regularnie porady w formie webinarów i treści video na kanale YouTube. Tematyka materiałów porusza się wokoło tarasów kompozytowych i obejmuje: prezentacje produktów, pokaz sposobu montażu tarasów oraz sposoby ich konserwacji. Inwestując w wartościowe treści przyciąga uwagę klienta i zdobywa grono stałych odbiorców treści. Treści zawarte w materiałach wideo prezentowane są również na stronie internetowej marki Twinson.

Tarasy Twinson content marketing
System tarasowy Twinson content marketing

Küberit

Firma Küberit to światowy lider w produkcji profili aluminiowych, który od 2017 roku buduje bazę odbiorców w oparciu o tworzenie wartościowych, jedynych w swoim rodzaju filmów instruktażowych 3D. Biblioteka animacji 3D zawiera materiały bardzo specjalistyczne jak również animacje reklamowe, które w przystępny sposób przybliżają zastosowanie autorskich technologii.

Animacje 3D Küberit przygotowane przez Honki Digital Agency

Rodzaje treści w content marketingu

Myśląc o formatach, miej na uwadze, że w content marketingu własne kanały prezentacji i dystrybucji treści będą najłatwiejsze do zaplanowania i dystrybucji. Mając własne miejsca publikacji, nic Ci nie zniknie z powodu zmiany polityki wydawcy, sam stajesz się wydawcą treści. Masz do tego pełen arsenał rozwiązań promujących treść oraz zachęcających do subskrypcji. Wracając do najpopularniejszych formatów, które mogą zachęcić do budowania wokół treści stałych ich odbiorców, możemy wymienić:

  • video porady ekspertów, jak coś zrobić,
  • video testy produktów własnych i obcych,
  • filmy instruktażowe jako animacje 3d prezentujące montaż i detale, których gołym okiem nie widać,
  • artykuły z opiniami na blogu lub w strefie eksperta na stronie internetowej,
  • relacje video, audio lub tekstowe z imprez branżowych, 
  • webinary o interesującej odbiorcę tematyce,
  • podcasty o interesującej odbiorcę tematyce,
  • personalizowany newsletter z mini-poradami do przeczytania w mniej niż minutę,
  • personalizowany newsletter z przekierowaniem do wybranych artykułów,
  • e-booki,
  • whitepapery,
  • aplikacje webowe i aplikacje mobilne,
  • i wiele innych.

Dystrybucja treści w content marketingu

Mając na uwadze cel content marketingu, czyli pozyskanie lojalnych odbiorców jako subskrybentów, od razu przychodzą do głowy te media, gdzie przycisk SUBSKRYBUJ jest na pierwszym planie. Spośród powszechnie dostępnych, umożliwiających osiąganie dużych zasięgów, masz do wyboru:

  • blog firmowy, na którym poza prezentacją treści masz swobodę w doborze technik pozyskania subskrypcji,
  • YouTube, czyli największy serwis z treściami video, w którym użytkownicy mogą subskrybować kanał wydawcy i otrzymywać dzięki temu powiadomienia o premierach, 
  • LinkedIn ze społecznością biznesową, zwany potocznie Facebookiem dla biznesu, w którym możesz publikować artykuły własne i zbierać bazę subskrybentów do newslettera,
  • Instagram i Facebook jako wiodące serwisy społecznościowe należące do Meta, umożliwiające obserwację wybranego twórcy (autora) treści,
  • grupy na Facebook,
  • portale branżowe lub tematyczne, w których w różnej formie możesz zyskać uwagę odbiorcy jako ekspert,
  • e-mail marketing w formie newslettera,
  • i wiele innych. 
Honki Digital Agency Marcin Rzaca Kontakt
Honki Digital Agency – Marcin Rzaca

Czy warto samemu zajmować się content marketingiem?

Przygotowanie treści możesz powierzyć agencji, możesz przygotować je samemu lub możesz działać w modelu hybrydowym. Z naszego doświadczenia najlepiej sprawdza się rozwiązanie, w którym klient jako ekspert w swojej dziedzinie pracuje z agencją nad treściami. W ten sposób nie odciągamy klienta od jego codziennych obowiązków, dodając mu do zadań przygotowanie i dystrybucję treści. Pracując z agencją, otrzymujesz gotowe rozwiązania, jak przygotować optymalny jakościowo tekst, nagranie głosowe lub nagranie video. Nie musisz analizować najpopularniejszych formatów treści i zastanawiać się nad technologią przygotowania i dystrybucji. Pracując samemu, musisz zdobyć wiedzę, doświadczenie (spróbować) i liczyć na to, że masz talent do tworzenia treści. Ze swojej strony rekomendujemy spróbować współpracy z agencjami, które się content marketingiem w profesjonalny sposób zajmują. 

Content marketing a dane osobowe

Nie jest powiedziane, że content marketing ma pozyskiwać dane osobowe. Jeśli prowadzisz działania B2B, pozyskasz często adres e-mail firmowy lub nr telefonu. Jeśli prowadzisz działania B2C, często uzyskasz adres e-mail jednego z kilku kont, z których korzysta odbiorca. Nie ma to znaczenia, na tym etapie lejka sprzedażowego szczegółowe dane odbiorcy nie są Ci potrzebne. Poza tym, jeśli mówimy o danych, to szczegółowe analizy na temat zachowania się odbiorcy zobaczysz w podłączonych systemach analitycznych i systemach do marketing automation, jeśli masz takie wdrożone. 

Podsumowanie

Przygotowuj treści odpowiadające oczekiwaniom Twoich odbiorców. Korzystaj z formatów treści, które są najbardziej dostępne. Przygotowuj materiały merytoryczne i dobre jakościowo od strony formalnej. Zadbaj o przyjazność dla wyszukiwarek treści, pozwól się odnaleźć z Twoim tekstem, grafiką lub video. Publikuj cyklicznie, rzadziej, ale lepiej.

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!