AGENCJA INTERAKTYWNA - BLOG HONKI

Inbound marketing. Definicja, korzyści, przykłady.

Digital Marketing

Inbound marketing. Definicja, korzyści, przykłady.

5 min.

Klient w XXI wieku jest odporny na reklamę, która jest napastliwa i nachalna. W tej sytuacji, aby zwiększyć skuteczność działań marketingowych, warto skorzystać z inbound marketingu.

Co to jest inbound marketing?

Zauważyłeś pewnie, że odruchowo przed podjęciem decyzji o zakupie produktu lub usługi szukasz w Internecie wiarygodnej, obiektywnej informacji na jego temat. Wertujesz fora dyskusyjne, przeglądasz blogi, porównywarki usług i produktów, zaglądasz do porównywarek cen. Szukasz możliwie najlepszego rozwiązania. To naturalne. Dla takich właśnie klientów jak Ty, firmy tworzą strategie inbound marketingowe, których zadaniem jest przyciągnięcie klienta, który szuka, zastanawia się i rozważa różne rozwiązania.

Inbound marketing to działanie, które w sposób naturalny buduje przewagę informacyjną nad konkurencją wykorzystując regułę wzajemności (ty mi, to ja tobie), społecznego dowodu słuszności (inni też kupili) oraz regułę autorytetu (ekspert rekomenduje). Jest działaniem idealnie uzupełniającym działania reklamowe, które połączone w jedną strategię znacznie zwiększają skuteczność marketingu.

Więcej o regułach wywierania wpływu w artykule Wywieranie wpływu na ludzi.

Definicja inbound marketingu

Inbound Marketing (marketing przychodzący) ma na celu przyciągnięcie uwagi klienta poprzez tworzenie i dystrybucję wartościowych dla odbiorcy treści. Publikując materiały z podpowiedzią jak dany problem rozwiązać, zwiększa się szansę na zainteresowanie ofertą, jednocześnie nie narzucając się. Inbound marketing stawia na budowanie relacji z odbiorcą, pozostawiając inicjatywę po jego stronie.

HubSpot, czyli platforma stanowiąca Marketingowy Hub tak pisze o inbound marketingu:

Inbound marketing to metodologia biznesowa, która przyciąga klientów poprzez tworzenie wartościowych treści i dostosowanych do nich doświadczeń. Podczas gdy marketing wychodzący przerywa odbiorcom treści, których nie zawsze chcą, marketing przychodzący tworzy połączenia, których szukają i rozwiązuje problemy, które już mają.

Inbound marketing – wikipedia

Wikipedia działania takie definiuje w następujący sposób:

Inbound marketing jest bezpośrednio związany z koncepcją tzw. marketingu za przyzwoleniem (z ang. permission marketing), opracowaną przez Setha Godina, zgodnie z którą, odbiorca danego przekazu marketingowego sam musi wyrazić na niego zgodę, np. poprzez subskrypcję mailową lub wyszukując dane produkty, usługi bądź informacje za pomocą wyszukiwarek internetowych. Według zwolenników tej strategii istnieje dzięki temu większe prawdopodobieństwo, że treści reklamowe trafią do osób faktycznie nimi zainteresowanych.

Jak tworzyć najlepsze treści?

Przede wszystkim zapomnij o podejściu produktowym. Myśl o rozwiązaniach i korzyściach, jakie oferujesz klientowi, a nie tylko o funkcjach produktu lub usługi. Rzadko który problem można rozwiązać kupując produkt. Najczęściej sukces jego zastosowania zależy od wielu aspektów. Kilka wytycznych, które pomogą Ci przygotować wartościowe dla klienta treści:

  1. kieruj komunikat do ludzi, a nie biznesów bez znaczenia, czy działasz w B2B czy B2C,
  2. pisz prostym językiem, unikaj slangu branżowego,
  3. bądź autentyczny, bądź sobą,
  4. wskazuj na korzyści różnych rozwiązań, nie krytykuj konkurencji,
  5. opisuj szerszy kontekst problemu, aby uświadomić klienta z czym ma do czynienia,
  6. bądź zwięzły i szanuj czas odbiorcy,
  7. powołuj się na badania i analizy z niezależnych od Ciebie źródeł,
  8. pokazuj cyfry, łatwo je zapamiętać i robią dobre wrażenie.

Inbound marketing a wyszukiwarki

Naturalnym dla większości klientów kanałem poszukiwania informacji jest wyszukiwarka internetowa jak np. Google czy Bing. Zadbaj zatem o obecność w wynikach wyszukiwania informacji o Twojej firmie, a klienci sami przyjdą pod Twój adres w poszukiwaniu rozwiązań. Jeśli ruch organiczny z wyników wyszukiwania masz mały, możesz go zwiększyć, decydując się na pozycjonowanie strony internetowej lub reklamę w GoogleAds lub YouTubeAds.

Inbound marketing a content marketing

Inbound marketing dotyczy sposobu komunikacji i publikacji treści, a content marketing odpowiada za stronę merytoryczną i interakcje. Planując działania inbound marketingowe, nie ograniczaj się tylko do wpisów na blogu firmowym. Przygotuj webinar, poradnik rozwiązujący wybrany problem, nagraj szkolenie w formie podcastów lub video. Korzystaj z różnych technik, różnych formatów i daj się odnaleźć w różnych miejscach. Zadbaj o możliwość ich pobrania, udostępnienia, oceniania i przede wszystkim subskrypcji łącząc w ten sposób inbound marketing z content marketingiem.

O czym pisać na Blogu?

Najprostszym sposobem na przygotowanie wartościowej dla klienta treści jest opisanie konkretnego przypadku innego klienta, któremu już pomogłeś. Z angielskiego nazywa się to case study. Napisz z jakim problemem dany klient do Ciebie przyszedł i jak go rozwiązałeś. Jeśli dodasz do tego korzyści i miary sukcesu jaki odniósł, masz idealny materiał do poradnika. Zobacz przykład case study Agencji Interaktywnej Honki z wdrożenia sklepu internetowego dla firmy BabyOno lub przygotowania animacji 3D.

Inbound marketing vs outbound marketing

Inboud marketing w strategii działania staje w opozycji do outbound marketingu. Sztandarowa metoda komunikacji outbound marketingu, czyli reklama zalicza spadek skuteczności z powodu zmiany sposobu zachowania się klientów. Odbiorcy komunikatów marketingowych zaczęli doceniać treści niosące wartościowe dla nich informacje, a nie tylko prosty, zachęcający do zakupu przekaz.

Reklama jest elementem Marketingu Mix i oczywiście jest potrzebna, ale miej na uwadze fakt, że jej nachalność i brak odpowiedniego kontekstu powoduje niechęć wielu klientów.

Honki Digital Agency Marta Czapkova Kontakt
Honki Digital Agency Marta Czapkova Kontakt

Gdzie publikować treści zgodne z inbound marketingiem?

Mając świadomość, że klient poszukuje informacji z różnych źródeł, publikuj treści w wielu miejscach i różnych adekwatnych do medium formatach. Najpopularniejsze miejsca publikacji i dystrybucji treści inbound marketingowej to:

  1. Strona internetowa – stanowi najważniejszy kanał komunikacji z klientem,
  2. Blog firmowy – idealne miejsce do publikacji opinii eksperta, recenzji, relacji z imprez branżowych,
  3. Blogi branżowe – to szansa na trafienie do jasno określonej grypy odbiorców,
  4. Media społecznościowe – znakomite pod warunkiem, że korzystają z nich Twoi klienci, np.:
  • Instagram,
  • Facebook,
  • Pinterest,
  • LinkedIn,
  • Twitter,
  • YouTube.
  1. Wyszukiwarka Google – to już nie tylko miejsce z linkami do stron, ale również miejsce w którym klienci uzyskują odpowiedzi na zadane pytania (Google AI Overviews), warto tam się znaleźć,
  2. Newsletter – wysyłany regularnie z przeglądem ciekawych rozwiązań i zastosowań – nie tylko ofert – bije rekordy skuteczności,
  3. Fora dyskusyjne – włączajcie się jako ekspert w dyskusje, a zostaniecie zauważeni,
  4. Grupy na Facebooku – dołączcie do grup, które łączą wspólne zainteresowania, a które powiązane są w sposób bezpośredni lub pośredni z Waszymi produktami lub usługami,
  5. Współpraca z influencerami – poszukajcie osób, których społeczność jest duża odpowiada Waszej grupie docelowej,

Korzyści strategii inbound marketingowej

Myśląc o korzyściach wdrożenia strategii inbound marketingowej, pamiętaj, że te pojawiają się znacznie później niż w przypadku klasycznego outbound marketingu. Nie oznacza to jednak, że cierpliwość nie popłaca, a działania takie nie są warte zachodu. Działając holistycznie i wielokanałowo możesz liczyć na:

  • trwałe, długofalowe efekty,
  • relatywnie niski koszt pozyskania klienta,
  • sposób komunikacji odbierany jako pozytywny i niezobowiązujący,
  • w połączeniu z outbound marketingiem zwiększa efektywność działań marketingowych,
  • większą świadomość marki,
  • zwiększenie lojalności klientów,
  • rosnące grono ambasadorów marki,
  • naturalne interakcje z klientem,
  • możliwość pogłębienia wiedzy o kliencie i jego potrzebach.

Przykłady działań inbound marketingowych

Od 2014 roku Honki Digital Agency realizuje działania z zakresu inbound marketingu i content marketingu dla marki Twinson. Przygotowano i wdrożono dziesiątki jeśli nie setki treści w różnych formatach i językach, które łączy jedna spójna strategia komunikacji. Wybrane przykłady to witryna internetowa z CMS WordPress, kanał YouTube oraz profil na Facebook.

Serwis internetowy

Poza prezentacją informacji produktowych i sprzedażowych regularnie publikowane są artykuły eksperckie, poradniki i foto inspiracje.

Kanał YouTube

Tą drogą  pozyskiwana jest uwaga klientów oczekujących treści video. Regularna publikacja filmów oraz ich optymalizacja w ramach usługi pozycjonowania YouTube przynosi wymierne efekty w większej liczbie wyświetleń oraz większego zaangażowania widzów.

Profil na Facebooku

Uruchomiony jako wsparcie kampanii reklamowych GoogleAds oraz FacebookAds, idealnie współgra ze strategią content marketingową i wspomaga jej dystrybucję w Internecie.

Profil Facebook Twinson
Profil na Facebook Tarasy Twinson

Poza tym w ramach kompleksowej obsługi marki:

  • przygotowywane są i realizowane wysyłki Newsletterów i reklam e-mail,
  • pozycjonowany jest serwis WWW w wyszukiwarkach,
  • dbamy o kanał YouTube (YouTube SEO),
  • prowadzimy kampanie reklamowe w Google oraz mediach społecznościowych,
  • przygotowujemy wizualizacje i modele 3D,
  • przygotowujemy filmy,
  • przygotowujemy animacje 2D i 3D.

Podsumowanie

Jeśli marzysz o efektywnym marketingu wspierającym klienta podczas procesu decyzyjnego oraz jego lojalność po zakupie produktu, włącz do swoich działań inbound marketing oraz content marketing. Chętnie pomożemy Ci w planowaniu oraz produkcji materiałów dla wielu mediów.

Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, napisz do nas lub wypełnij krótki formularz.

Autorka: Marta Czapkova na LinkedIn

TAGI