Klient XXI wieku jest odporny na reklamę, która jest napastliwa i nachalna. Przed podjęciem decyzji zakupowej szuka informacji wiarygodnej, obiektywnej i bogatej w wartościowe treści. Wertuje fora, blogi i porównywarki cen. Szuka możliwie najlepszego rozwiązania. Jeśli takie zachowanie klienta dotyczy również Twojej branży, zastanów się nad wdrożeniem strategii inbound marketingowej.
Definicja inbound marketingu
Inbound Marketing (marketing przychodzący) ma na celu przyciągnięcie uwagi klienta poprzez tworzenie i dystrybucję wartościowych dla odbiorcy treści. Publikując materiały z podpowiedzią jak dany problem rozwiązać, zwiększa się szansę na zainteresowanie ofertą, jednocześnie nie narzucając się. Inbound marketing stawia na budowanie relacji z odbiorcą, pozostawiając inicjatywę po jego stronie.
HubSpot, czyli platforma stanowiąca Marketingowy Hub tak pisze o inbound marketingu: Inbound marketing to metodologia biznesowa, która przyciąga klientów poprzez tworzenie wartościowych treści i dostosowanych do nich doświadczeń. Podczas gdy marketing wychodzący przerywa odbiorcom treści, których nie zawsze chcą, marketing przychodzący tworzy połączenia, których szukają i rozwiązuje problemy, które już mają.
Wikipedia działania takie definiuje w następujący sposób: Inbound marketing jest bezpośrednio związany z koncepcją tzw. marketingu za przyzwoleniem (z ang. permission marketing), opracowaną przez Setha Godina, zgodnie z którą, odbiorca danego przekazu marketingowego sam musi wyrazić na niego zgodę, np. poprzez subskrypcję mailową lub wyszukując dane produkty, usługi bądź informacje za pomocą wyszukiwarek internetowych. Według zwolenników tej strategii istnieje dzięki temu większe prawdopodobieństwo, że treści reklamowe trafią do osób faktycznie nimi zainteresowanych.
Naturalnym dla większości klientów kanałem poszukiwania informacji jest wyszukiwarka internetowa. Zadbaj o obecność w jej wynikach wyszukiwania, a klienci sami przyjdą pod Twój adres w poszukiwaniu rozwiązań. Jeśli ruch organiczny z wyników wyszukiwania masz mały, możesz go zwiększyć, decydując się na pozycjonowanie strony internetowej lub reklamę w GoogleAds lub YouTubeAds.
Jak tworzyć najlepsze treści?
Przede wszystkim zapomnij o podejściu produktowym. Myśl o rozwiązaniach i korzyściach, jakie oferujesz klientowi, a nie tylko o danych i cyferkach. Rzadko który problem można rozwiązać kupując produkt. Najczęściej sukces jego zastosowania zależy od wielu aspektów. Kilka wytycznych, które pomogą Ci przygotować wartościowe dla klienta treści:
- kieruj materiały do ludzi, a nie biznesów. Ludzie tworzą biznes i oni podejmują decyzje o wyborze dostawcy.
- pisz prostym językiem, unikaj slangu branżowego.
- bądź autentyczny, bądź sobą. Ludzie podświadomie wyczuwają, kiedy udajesz kogoś innego.
- wskazuj na korzyści różnych rozwiązań, nie krytykuj konkurencji.
- opisz szerszy kontekst problemu, aby uświadomić klienta z czym ma do czynienia.
- bądź zwięzły i szanuj czas odbiorcy.
- powołuj się na badania i analizy z niezależnych od Ciebie źródeł.
- pokazuj cyfry, łatwo je zapamiętać i robią dobre wrażenie.
Inbound marketing a content marketing
Inbound marketing jest strategią szerszą niż content marketing, który się w niej zawiera. Planując działania inbound marketingowe, nie ograniczaj się tylko do wpisów na blogu firmowym. Przygotuj webinar, poradnik rozwiązujący wybrany problem, nagraj szkolenie w formie podcastów lub video. Korzystaj z różnych technik, różnych formatów i daj się odnaleźć w różnych miejscach. Zadbaj o możliwość ich pobrania, udostępnienia, oceniania i przede wszystkim subskrypcji.
Temat na wpis na blogu lub do Newslettera
Prostszym sposobem na przygotowanie wartościowej dla klienta treści jest opisanie konkretnego przypadku innego klienta, któremu już pomogłeś. Z angielskiego nazywa się to case study. Napisz z jakim problemem dany klient do Ciebie przyszedł i jak go rozwiązałeś. Jeśli dodasz do tego korzyści i miary sukcesu jaki odniósł, masz idealny materiał do poradnika. Zobacz przykład case study Agencji Interaktywnej Honki z wdrożenia sklepu internetowego dla firmy BabyOno lub przygotowania animacji 3D.
Inbound marketing vs outbound marketing
Inboud marketing w strategii działania staje w opozycji do outbound marketingu. Sztandarowa metoda komunikacji outbound marketingu, czyli reklama zalicza spadek skuteczności z powodu zmiany sposobu zachowania się klientów. Odbiorcy komunikatów marketingowych zaczęli doceniać treści niosące wartościowe dla nich informacje, a nie tylko prosty, zachęcający do zakupu przekaz. Reklama jest oczywiście potrzebna, ale jej nachalność powoduje obniżenie skuteczności działania.
Dystrybucja treści w ramach inbound marketingu
Mając świadomość, że klient poszukuje informacji z różnych źródeł, publikuj treści w wielu miejscach i różnych adekwatnych do medium formatach. Punkty styku, z ang. touchpointy oznaczają miejsca kontaktu klienta z marką. W dobie dominacji mediów cyfrowych punktów styku jest kilkanaście bez względu na to, czy działasz na rynku B2C czy B2B. Pamiętaj, cały ruch finalnie należy kierować do strony internetowej, aby tam dokonać transakcji lub pozyskać zapytanie ofertowe. Najpopularniejsze miejsca publikacji i dystrybucji treści to:
- Serwis internetowy, stanowiący trzon dla komunikacji z klientem,
- Blog firmowy lub blogi branżowe, idealne miejsce do publikacji opinii eksperta, recenzji, relacji z imprez branżowych,
- Media społecznościowe, z których korzystają odbiorcy Twoich treści, np.:
- Instagram,
- Facebook,
- Pinterest,
- LinkedIn,
- Twitter,
- YouTube,
- Wyszukiwarka Google, do której traficie prowadząc działania z zakresu pozycjonowania stron WWW,
- Newsletter z przeglądem ciekawych rozwiązań i zastosowań, niekoniecznie ofert,
- Fora dyskusyjne,
- Grupy na Facebooku i w innych mediach społecznościowych.
Korzyści strategii inbound marketingowej
Myśląc o korzyściach, pamiętaj, że pojawiają się znacznie później niż w przypadku klasycznego outbound marketingu, niemniej są warte zachodu. Możesz liczyć na:
- długofalowe organiczne działanie, najmniej irytujące dla klientów,
- relatywnie niski koszt pozyskania klienta,
- oczekiwany przez użytkowników sposób komunikacji, więc odbierany jako przyjemniejszy,
- w połączeniu z outbound marketingiem gwarancję wysokiej efektywności działań reklamowych,
- świetny sposób budowania świadomości marki.
Przykłady działań inbound marketingowych
Od 2014 roku prowadzimy działania z zakresu inbound marketingu dla marki Twinson. Przygotowaliśmy i wdrożyliśmy już dziesiątki jeśli nie setki treści w różnych formatach i językach. Przygotowaliśmy, obsługujemy i rozwijamy:
- Serwis internetowy producenta systemów tarasowych przygotowaliśmy, utrzymujemy i rozwijamy. Poza prezentacją informacji produktowych i sprzedażowych przygotowujemy artykuły eksperckie w oparciu o strategię content marketingową.
2. Kanał YouTube, który wraz z filmami tam umieszczonymi został przez nas zoptymalizowany pod wyszukiwarkę YouTube. Odpowiadamy za dalszy rozwój kanału, produkcję i optymalizację SEO filmów.
3. Stronę na Facebooku uruchomiliśmy jako wsparcie kampanii reklamowych GoogleAds oraz FacebookAds. Idealnie współgra ze strategią tworzenia treści i wspomaga jej dystrybucję.
Poza tym:
- Wdrożyliśmy program DirectSender służący do przygotowania i wysyłki Newsletterów i reklam e-mail. Wraz z klientem opracowujemy teści e-maili, przygotowujemy je w ustalonym formacie, wysyłamy i raportujemy ich skuteczność.
- Zajmujemy się pozycjonowaniem serwisu WWW klienta.
Podsumowanie
Jeśli marzysz o efektywnej sprzedaży, powinieneś potencjalnym klientom pokazać się z dobrej strony, zanim przyjdzie moment podejmowania decyzji o zakupie produktu lub usługi. Dołącz do największych marek o globalnym zasięgu i włącz do swoich działań inbound marketing oraz content marketing.
Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, napisz do nas lub wypełnij krótki formularz.