Inbound marketing - definicja, zastosowania.
Inbound marketing - definicja, zastosowania.

INBOUND MARKETING – definicja, korzyści, przykłady.

Dzisiejsi konsumenci to prosumenci odporni na nachalną reklamę, atakującą ich z każdego medium. Szukają informacji wiarygodnej, obiektywnej i bogatej w wartościowe treści. Wertują fora, blogi i porównywarki cen. Pierwsze wyszukiwanie informacji realizują przy pomocy smartfona. Dla marketerów takie zachowanie klientów to sygnał do zmiany klasycznego sposobu reklamy produktu, marki lub usługi.

Inbound Marketing vs Outbound Marketing.

Inboud Marketing staje w swojej filozofii działania w opozycji do Outbound Marketingu jako sposobie komunikacji tradycyjnej i natrętnej. Zgiełk reklamy, jej nachalność i coraz większa dostępność sposobów blokowania reklamy internetowej – Adblock – wraz ze zmianą zachowań klientów wymusiły zmianę sposobu dotarcia do klienta.

Definicja Inbound Marketingu.

W Inbound Marketingu (marketing przychodzący) odpowiadamy rozwiązaniami na problemy, jakie mają klienci. Podsuwając wartościowe materiały, które podpowiadają, w jaki sposób można dany problem rozwiązać, zachęcamy do zainteresowania firmą, usługami lub produktami. Stosując techniki content marketingowe, podsuwamy recepty, a nie każemy czytać opisów cech produktu. Dajemy klientowi możliwość zainteresowania się nami i nie narzucamy się.
Stawiamy na łatwe odnalezienie firmy lub informacji o produkcie w Internecie i przyjście zainteresowanych klientów do firmy. Znakomitym i naturalnym dla użytkowników kanałem poszukiwania rozwiązań jest wyszukiwarka internetowa. Jeśli zadbacie o obecność w jej wynikach, klienci sami przyjdą do Was w poszukiwaniu rozwiązań.
Wikipedia działania takie definiuje w następujący sposób: „Inbound marketing jest bezpośrednio związany z koncepcją tzw. marketingu za przyzwoleniem (z ang. permission marketing), opracowaną przez Setha Godina, zgodnie z którą, odbiorca danego przekazu marketingowego sam musi wyrazić na niego zgodę, np. poprzez subskrypcję mailową lub wyszukując dane produkty, usługi bądź informacje za pomocą wyszukiwarek internetowych. Według zwolenników tej strategii, istnieje dzięki temu większe prawdopodobieństwo, że treści reklamowe trafią do osób faktycznie nimi zainteresowanych.”

Co pisać, aby zostać odnalezionymi w wyszukiwarce.

Przede wszystkim zapomnijcie o podejściu produktowym. Myślcie o rozwiązaniach i korzyściach, jakie oferujecie klientowi, a nie tylko o danych i cyferkach. Rzadko który problem można rozwiązać kupując jeden produkt, najczęściej sukces jego zastosowania zależy od kontekstu sytuacji.
Najprostszym sposobem odnalezienia wartościowej dla klienta treści jest opisanie konkretnego przypadku klienta, któremu pomogliście. Z angielskiego nazywa się to case study, a jego przykład znajdziecie tu. Opiszcie, dlaczego dany klient do Was przyszedł, jaki miał problem i jak go rozwiązaliście przy pomocy Waszych usług lub produktu. Jeśli dodacie do tego korzyści, jakie odnosi, macie idealny tekst do poradnika. Co ważne w materiałach jakie tworzycie:

  1. Twórzcie materiały do ludzi a nie biznesów. Ludzie tworzą biznes i oni podejmują decyzje o wyborze dostawcy.
  2. Piszcie prostym językiem, unikajcie slangu branżowego.
  3. Bądźcie autentyczni w tym, co piszecie.
  4. Wskazujcie na korzyści różnych rozwiązań.
  5. Opisujcie szerszy kontekst. Nie trzeba negować rozwiązań konkurencji, pisząc o tym, że współtworzy rynek, na którym wspólnie jesteście.
  6. Bądźcie zwięźli i szanujcie czas czytelników.
  7. Powołujcie się na badania i analizy z niezależnych od Was źródeł.
  8. Pokażcie, że macie wiedzę o rynku.

Twórzcie materiały w zgodzie z zasadami content marketingu. Zadbajcie o możliwość ich pobrania, udostępnienia, oceniania, zachęcając równocześnie do pozostawienia kontaktu do siebie lub np. subskrypcji newslettera. Nie ograniczajcie się tylko do wpisów na blogu firmowym. Przygotujcie webinar, poradnik rozwiązujący wybrany a bliski Wam problem, nagrajcie szkolenie w formie podcastów lub video. Korzystajcie z różnych form i dajcie się odnaleźć w różnych miejscach.

Sposoby komunikacji (techniki) w ramach inbound marketingu.

Mając świadomość, że klient poszukuje informacji z różnych źródeł, powinniście być przygotowani na różne formaty dotarcia do niego z informacją. Tak zwane punkty styku, z ang. touchpointy, to dziś minimum kilkanaście miejsc, w których powinniśmy poszukiwać (bez reklamy) kontaktu z klientem. Rekomendujemy kierować klientów do strony internetowej, ale kontakt łapać z nimi w wielu miejscach na raz. Najpopularniejsze miejsca:
1. Media społecznościowe. Bądźcie tu obecni, dopasowując sposób komunikacji do specyfiki wybranego kanału:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • Pinterest,
  • LinkedIn,
  • Twitter,
  • YouTube,
  • Blogi branżowe,
  • Blog firmowy,
  • Grupy na Facebook,
  • Grupy na LinkedIn,

2. Wyszukiwarka Google. Zadbajcie więc o optymalizację serwisu WWW w wyszukiwarkach, z ang. SEO,
3. Remarketing, czyli wyświetlanie się użytkownikom, którzy już Was odwiedzili,
4. Aplikacje i narzędzia typu kreatory i konfiguratory zawsze angażują i są pomocne,
5. E-mail marketing z przeglądem ciekawych rozwiązań, niekoniecznie ofert,
6. Udział w rozmowach na forach dyskusyjnych, grupach na Facebooku i w innych mediach społecznościowych.

Korzyści techniki Inbound Marketingu.

Myśląc o korzyściach, pamiętaj, że pojawiają się znacznie później niż w przypadku klasycznego outbound marketingu, niemniej są warte zachodu. Możesz liczyć na:

  • Długofalowe organiczne działanie, najmniej irytujące dla klientów,
  • Relatywnie niski koszt pozyskania klienta,
  • Oczekiwany przez użytkowników sposób komunikacji, więc odbierany jako przyjemniejszy,
  • W połączeniu z Outbound marketingiem gwarancję wysokiej efektywności działań reklamowych,
  • Świetny sposób budowania świadomości marki.

Przykłady działań inbound marketingowych.

Od 2014 roku prowadzimy działania z zakresu Inbound Maketignu. Przykład mixu jaki stosujemy dla marki Twinson (firma Deceuninck):

  • Serwis WWW – aktualizacja i rozwój,
  • Newsletter – kreacja, obsługa, wysyłka przy pomocy narzędzia DirectSender,
  • Strona na Facebooku – strategia, kreacja, obsługa bieżąca, reklama (uzupełniająco),
  • Kanał YouTube – kreacja video, optymalizacja SEO kanału i filmów,
  • Pozycjonowanie – działania SEO,
  • Monitoring Internetu,
  • Content marketing – artykuły eksperckie,
  • Reklama w wyszukiwarce Google (uzupełniająco).

Autor: MC