Kod QR (inaczej fotokod) został wynaleziony już prawie 20 lat temu w Japonii, ale dopiero od niedawna można się z nim spotkać na każdym kroku: w mailach, na wizytówkach, w materiałach prasowych, w witrynach sklepowych, na billboardach, a nawet na przystankach tramwajowych i autobusowych. To znakomite rozwiązanie automatyzujące dostęp do danych oraz informacji w różnych formatach.
Co to jest Kod QR?
QR to skrót od angielskiego Quick Response, czyli „szybka odpowiedź”. Ten dwuwymiarowy kod kreskowy może być bowiem błyskawicznie odczytywany przez smartfon i tablet wyposażone w aparat fotograficzny lub odpowiednią aplikację. Po zeskanowaniu kodu QR link przeniesie Cię do treści dostępnych online. Technologia jest powszechnie stosowana na całym świecie.
Popularność kodów QR na świecie
Kody QR w zależności od kraju cieszyły się zawsze sporym zainteresowaniem. W Europie od wielu lat powszechnie stosowane są przez firmy w Szwajcarii, Hiszpanii, Belgii, Austrii i Niemczech. W ostatnich latach zyskały na popularności wraz z dodaniem funkcjonalności skanowania kodu QR przez aparat każdego popularnego smartfona. W ten sposób znacznie poszerzyła się grupa użytkowników korzystających i skanujących kody QR. Poniższe statystyki dają obraz jak bardzo popularne są QR kody na świecie oraz która grupa wiekowa korzysta z nich najczęściej.
Kody QR w Polsce
W Polsce zaczyna się pojawiać, ale niestety traktowana jest bez zrozumienia. Możliwe, że ma na to wpływ brak firmy profesjonalnie budującej wokół kodów QR środowisko informatyczne i biznesowe. Aktualnie technologia kodów QR jest popularyzowana dzięki Unijnemu Certyfikatowi Covid, którego głównym nośnikiem informacji jest widoczny na pierwszy rzut oka kod QR.
Jak działają Kody QR?
QR kody wyglądają jak czarne kwadraty na białym tle z unikatowym wzorem. Sposób działania jest prosty. Włączasz aparat fotograficzny na smartfonie lub inny czytnik kodów QR i kierujesz na obrazek z kodem. Po zeskanowaniu kodu otrzymujesz dostęp do szczegółowej informacji online, reklamy lub wizytówki. Treści online możesz zobaczyć np. w przeglądarce internetowej, materiały do pobrania możesz pobrać a wizytówkę jednym kliknięciem zapisać. Cały proces jest bardzo prosty.
Do czego służy Kod QR?
Kod QR jest świetnym rozwiązaniem, kiedy chcesz, aby klient impulsowo i bez wielkich ceregieli otrzymał informację o produkcie, ofercie specjalnej lub skorzystał z kuponu zniżkowego. Lista zastosowań kodów QR jest całkiem spora, zobacz co można udostępnić potencjalnym klientom przy pomocy wygenerowanego kodu QR:
- informacje o firmie, produkcie, promocji, kupony i oferty specjalne,
- filmy promocyjne i instruktażowe online (np. na YouTube),
- automatyczne przekierowanie do wiadomości e-mail,
- zachętę do polubienia strony na FB, Twitter lub LinkedIn,
- uruchomienie sklepu z aplikacją do pobrania,
- wskazanie linku z adresem klubu klienta lub innej strefy chronionej hasłem,
- przekierowanie do subskrypcji Newslettera,
- automatycznie sformatowaną wizytówkę z danymi kontaktowymi.
Korzyści biznesowe zastosowania kodów QR
Marketing i sprzedaż planuje swoje działania w oparciu o dane i informacje z systemów analitycznych. Tu technologia kodów QR bardzo je wspiera. Kiedy klient zeskanuje kod QR, możesz śledzić, które oferty i wiadomości interesują go najbardziej. Dzięki temu możesz planować następne kampanie z użyciem QR kodu zgodnie z oczekiwaniami klientów. W tym miejscu temat QR kodów wchodzi na wyższy poziom, ponieważ są aplikacje oferujące dynamiczne kody QR jak też rozbudowane statystyki ich wykorzystania przez klientów.
Jak uzyskać kod QR?
W Internecie jest mnóstwo źródeł, które online mogą przekonwertować standardowy adres URL w kod QR. W wielu przypadkach nic nie trzeba za to płacić. Kiedy adres URL jest skonwertowany, możesz pobrać kod QR w postaci pliku graficznego. Taki kod QR jest gotowy do wydruku, ale też do wstawienia jako zdjęcie profilowe na Facebooku czy umieszczenie w dowolnym miejscu w sieci, np. na swojej stronie internetowej.
Ciekawym rozwiązaniem jest generator kodów QR od Canva. Kod można tutaj wygenerować bezpłatnie, by od razu osadzić go w gotowej grafice – np. poście, ulotce, plakacie czy na wizytówce. W bardzo prosty sposób dostosujesz kolory czy rozmiar kodu w ten sposób, aby pasował do projektu. Korzystając z gotowych szablonów oraz elementów graficznych z biblioteki aplikacji możesz uzyskać interesujące efekty.
Dobre praktyki graficzne wdrożenia kodów QR
Pamiętaj, że powodzenie akcji z kodami QR, zależy od ich kilku parametrów:
- Rozmiar kodu QR – minimalna wielkość kodu to 2 x 2 cm. Ten rozmiar gwarantuje, że wszystkie urządzenia będą w stanie go zeskanować z odległości 0,5 – 1,5 m.
- Kolor QR kodów – czarno-biały działa najlepiej, ale oczywiście możesz zastosować inne kolory w QR kodzie. Musisz jednak pamiętać o wysokim kontraście między obszarami ciemnymi a jasnymi.
- Strefy bezpieczeństwa wokoło QR kodów – zostaw białą obwódkę wokół kodu, aby urządzenie mogło go prawidłowo odczytać.
- Odległości między QR kodami – umieszczaj QR kody w oddaleniu od siebie. Jako strefy bezpieczne przyjmij co najmniej podwójną ich wielkość z każdej strony. Przykładowo, jeśli QR ma 2 cm, kolejny umieść w odległości 4 cm.
Dobre praktyki użyteczności wdrożenia kodów QR
Nie tylko design, ale też użyteczność ma znaczenie, zwróć uwagę na kilka elementów wpływających na powodzenie zastosowaniu technologii kodów QR:
- Wezwanie do działania (call to action) – upewnij się, że klienci wiedzą, jak skorzystać z QR kodu i jakie korzyści może im przynieść jego zeskanowanie. Pamiętaj, że skanowanie QR kodu wymaga od klienta wysiłku i działania. By skusić go do wyciągnięcia urządzenia mobilnego i włączenia aparatu, trzeba dać mu coś w zamian. Dlatego podaj kilka ważnych informacji przy QR kodzie – do czego się odnosi, do kogo jest kierowany oraz instrukcję dotyczącą sposobu pobierania QR kodu. Musisz zapewnić użytkownika, że treść, którą oferujesz za QR kodem, jest warta jego wysiłku.
- Testowanie – można założyć, że skoro QR kod działał, kiedy stworzyłeś go w biurze, będzie również działał na billboardzie czy ulotce. Po otrzymaniu produktu końcowego należy jednak przetestować kod QR za pomocą różnych czytników, zrobić odczyty pod różnym kątem i z różnej odległości. Konsumenci korzystający z nowinek technologicznych będą wściekli, gdy okaże się, że za QR kodem kryje się błąd 404 lub nieciekawa treść.
- Śledzenie skuteczności – tak jak w przypadku wszystkich nowych technologii, ważne jest, aby śledzić, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z twoimi QR kodami. Chodzi przecież o to, byś mógł uzyskać dane dotyczące skuteczności i miał materiał do planowania przyszłych kampanii. Aby uzyskać dane o skuteczności, możesz użyć Google Analytics lub Bit.ly. Google Analytics podpinasz pod stronę, do której prowadzi link z QR kodu, odpowiednio otagowujesz i w ten sposób sprawdzasz kto, skąd, gdzie i jak wszedł w interakcję z Twoją treścią. W przypadku Bit.ly po prostu generujesz link przy pomocy tego programu i używasz go w QR kodzie. Statystyki wykorzystania oglądasz na swoim koncie w Bit.ly.
Warto pamiętać, że kody QR nie zastąpią druku, ale uzupełnią go w ciekawy, unikalny i interaktywny sposób.
Generatory QR kodów
Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań darmowych i komercyjnych generujących QR kody z ang. qr code generator. Z naszych doświadczeń wynika, że niewiele firm wykorzystuje możliwości w wersjach komercyjnych. Kilka z nich spośród wielu:
https://www.websiteplanet.com/webtools/free-qr-code-generator/
https://www.flowcode.com
https://www.qr-online.pl
https://www.unitag.io/qrcode
https://www.qrcode-monkey.com
https://www.canva.com/pl_pl/generator-kodow-qr/
Skaner kodów QR
Jeśli chcecie odczytywać QR kody nie potrzebujecie specjalnych aplikacji. Od kilku lat czołowi producenci oprogramowania na smartfony oferują odczyt QR kodów aplikacją do robienia zdjęć. Możecie więc skorzystać z:
– aplikacji do robienia zdjęć występujących standardowo w smartfonach i iPhonach,
– aplikacji z wbudowanym antywirusem na kilka systemów operacyjnych,
– aplikacji na iPhone: https://apps.apple.com/pl/app/qr-reader-for-iphone/id368494609?l=pl.
Optymalna odległość kamery smartfona od kodu QR
Warto pamiętać, że obiektyw kamery w smartfonie – skaner kodów QR – ma pewne ograniczenia co do zasięgu widzenia. Do potrzeb jednego z projektów wykonaliśmy test, który Wam udostępniamy. Wydrukowaliśmy kod QR w docelowej wielkości, jaki użyty będzie w reklamie zewnętrznej i sprawdzaliśmy z jakiej odległości użytkownik jest w stanie poprawnie go zeskanować. Wynik testu poniżej.
Zapytania o kody QR w wyszukiwarce Google – Trend 2019 -2021
Ponieważ w ostatnim roku zwiększa się zainteresowanie kodami QR – patrz wykres – zwiększa się również świadomość tej technologii. Cieszy fakt, że dla coraz większego grona użytkowników (klientów) kod QR umieszczony na materiałach reklamowych i informacyjnych nie będzie tylko niezrozumiałym i dziwnym ozdobnikiem, ale stanowić będzie intrygujący, interaktywny element komunikacji.
Najczęściej zadawane pytania
Jak odczytać kod QR bez aplikacji?
Współczesne smartfony z systemem iOs i Android oferują funkcję czytania kodów QR bez konieczności instalacji dodatkowych aplikacji. Włącz aparat fotograficzny na smartfonie i skieruj go na kod QR. Na iOs kod zostanie zeskanowany automatycznie, na Android trzeba czasami wybrać skanuj kod QR.
Jak wygenerować kod QR za darmo?
Wybierz jednego z dostawców oprogramowania do generowania kodów QR. Wpisz informacje jakie chcesz ukryć w kodzie, zapisz i pobierz. Umieść w dowolnym miejscu i ciesz się jego możliwościami.
Co to znaczy zeskanować kod QR?
Skanowanie kodu QR oznacza jego odczytanie i wywołanie zakodowanej w nim treści. Możesz to zrobić przy pomocy aparatu w smartfonie lub pobrać dedykowaną do tego aplikację.
Czy kod QR działa bez internetu?
Tak, choć jeśli kod QR ukrywa adres strony WWW to możesz jej nie zobaczyć. Bez dostępu do Internetu odczytasz na przykład wizytówkę z danymi i zapiszesz ją w swoich kontaktach.
Do czego potrzebny jest kod QR?
Kod QR jest przydatny do szybkiego i łatwego przekierowania do strony WWW, do aplikacji, do prezentacji, do wizytówki z danymi kontaktowymi.
Czy kod QR jest unikalny?
Każdy kod QR jest unikalny. Tworzony jest przez znormalizowany, międzynarodowy system, a zapisane są w nim dane, które wprowadzisz w generatorach kodów QR.
Warto też przeczytać
Chcecie dowiedzieć się co na temat kodów QR ma do powiedzenia Wikipedia? Zobaczcie link: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_QR
Autorka: Marta Czapkova na linkedin