QR kody
QR kody

Kody QR – najważniejsze informacje, przykłady i zastosowania.

Kod QR (inaczej fotokod) został wynaleziony już prawie 20 lat temu w Japonii, ale dopiero od niedawna można się z nim spotkać na każdym kroku: w mailach, na wizytówkach, w materiałach prasowych, w witrynach sklepowych, na billboardach, a nawet na przystankach tramwajowych i autobusowych. To znakomite rozwiązanie automatyzujące dostęp do danych oraz informacji w różnych formatach.

Co to jest Kod QR? 

QR to skrót od angielskiego Quick Response, czyli „szybka odpowiedź”. Ten dwuwymiarowy kod kreskowy może być bowiem błyskawicznie odczytywany przez smartfon i tablet wyposażone w aparat fotograficzny lub odpowiednią aplikację. Po zeskanowaniu kodu QR link przeniesie Cię do treści dostępnych online. Technologia jest powszechnie stosowana na całym świecie. W Polsce zaczyna się pojawiać, ale niestety traktowana jest bez zrozumienia. Możliwe, że ma na to wpływ brak firmy profesjonalnie budującej wokół kodów QR środowisko informatyczne i biznesowe. Aktualnie technologia kodów QR jest popularyzowana dzięki Unijnemu Certyfikatowi Covid, którego głównym nośnikiem informacji jest widoczny na pierwszy rzut oka kod QR.

Unijny Certyfikat Covid - app mObywatel.
Unijny Certyfikat Covid – app mObywatel. Źródło: https://www.gov.pl/web/mobywatel/unijny-certyfikat-covid

Jak działają Kody QR? 

QR kody wyglądają jak czarne kwadraty na białym tle z unikatowym wzorem. Sposób działania jest prosty. Włączasz aparat fotograficzny na smartfonie lub inny czytnik kodów QR i kierujesz na obrazek z kodem. Po zeskanowaniu kodu otrzymujesz dostęp do szczegółowej informacji online, reklamy lub wizytówki. Treści online możesz zobaczyć np. w przeglądarce internetowej, materiały do pobrania możesz pobrać a wizytówkę jednym kliknięciem zapisać. Cały proces jest bardzo prosty.

Czytnik Kod QR - iPhone Camera
Czytnik Kodów QR – iPhone Camera

Do czego służy Kod QR?

Kod QR jest świetnym rozwiązaniem, kiedy chcesz, aby klient impulsowo i bez wielkich ceregieli otrzymał informację o produkcie, ofercie specjalnej lub skorzystał z kuponu zniżkowego.

Lista zastosowań kodów QR jest całkiem spora, zobacz co można udostępnić potencjalnym klientom przy pomocy wygenerowanego kodu QR:

  • informacje o firmie, produkcie, promocji, kupony i oferty specjalne,
  • filmy promocyjne i instruktażowe online (np. na YouTube),
  • automatyczne przekierowanie do wiadomości e-mail,
  • zachętę do polubienia strony na FB, Twitter lub LinkedIn,
  • zachętę do dołączenia do klubu klienta lub innej strefy chronionej hasłem,
  • zachętę do subskrypcji Newslettera,
  • automatycznie sformatowaną wizytówkę z danymi kontaktowymi.

Co więcej, kiedy klient zeskanuje kod QR, możesz śledzić, które oferty i wiadomości interesują go najbardziej. Dzięki temu możesz planować następne kampanie z użyciem QR kodu zgodnie z oczekiwaniami klientów. W tym miejscu temat QR kodów wchodzi na wyższy poziom, ponieważ są aplikacje oferujące dynamiczne kody QR jak też rozbudowane statystyki ich wykorzystania przez klientów.

Kody QR – przykład zastosowania w reklamie prasowa marki Twinson. Autor reklamy: Honki Digital Agency.

Jak uzyskać kod QR? 

W Internecie jest mnóstwo źródeł, które online mogą przekonwertować standardowy adres URL w kod QR. W wielu przypadkach nic nie trzeba za to płacić. Kiedy adres URL jest skonwertowany, możesz pobrać kod QR w postaci pliku graficznego. Taki kod jest gotowy do wydruku, ale też do wstawienia jako zdjęcie profilowe na Facebooku czy umieszczenie w dowolnym miejscu w sieci, np. na swojej stronie internetowej. 

Flowcode - generator kodow QR
Flowcode – generator kodów QR

Dobre praktyki wdrożenia kodów QR.

  • Rozmiar kodu QR – minimalna wielkość kodu to 2 x 2 cm. Ten rozmiar gwarantuje, że wszystkie urządzenia będą w stanie go zeskanować z odległości 0,5 – 1,5 m.
  • Kolor – czarno-biały działa najlepiej, ale oczywiście możesz zastosować inne kolory w QR kodzie. Musisz jednak pamiętać o wysokim kontraście między obszarami ciemnymi a jasnymi.
  • Białe miejsca – zostaw białą obwódkę wokół kodu, aby urządzenie mogło go prawidłowo odczytać.
  • Odległości między QR kodami – umieszczaj QR kody w oddaleniu od siebie. Jako strefy bezpieczne przyjmij co najmniej podwójną ich wielkość z każdej strony. Przykładowo, jeśli QR ma 2 cm, kolejny umieść w odległości 4 cm.
  • Wezwanie do działania (call to action) – upewnij się, że klienci wiedzą, jak skorzystać z QR kodu i jakie korzyści może im przynieść jego zeskanowanie. Pamiętaj, że skanowanie QR kodu wymaga od klienta wysiłku i działania. By skusić go do wyciągnięcia urządzenia mobilnego i włączenia aparatu, trzeba dać mu coś w zamian. Dlatego podaj kilka ważnych informacji przy QR kodzie – do czego się odnosi, do kogo jest kierowany oraz instrukcję dotyczącą sposobu pobierania QR kodu. Musisz zapewnić użytkownika, że treść, którą oferujesz za QR kodem, jest warta jego wysiłku.
  • Testowanie – można założyć, że skoro QR kod działał, kiedy stworzyłeś go w biurze, będzie również działał na billboardzie czy ulotce. Po otrzymaniu produktu końcowego należy jednak przetestować kod QR za pomocą różnych czytników, zrobić odczyty pod różnym kątem i z różnej odległości. Konsumenci korzystający z nowinek technologicznych będą wściekli, gdy okaże się, że za QR kodem kryje się błąd 404 lub nieciekawa treść.
  • Śledzenie skuteczności – tak jak w przypadku wszystkich nowych technologii, ważne jest, aby śledzić, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z twoimi QR kodami. Chodzi przecież o to, byś mógł uzyskać dane dotyczące skuteczności i miał materiał do planowania przyszłych kampanii. Aby uzyskać dane o skuteczności, możesz użyć Google Analytics lub Bit.ly. Google Analytics podpinasz pod stronę, do której prowadzi link z QR kodu, odpowiednio otagowujesz i w ten sposób sprawdzasz kto, skąd, gdzie i jak wszedł w interakcję z Twoją treścią. W przypadku Bit.ly po prostu generujesz link przy pomocy tego programu i używasz go w QR kodzie. Statystyki wykorzystania oglądasz na swoim koncie w Bit.ly.

Warto pamiętać, że kody QR nie zastąpią druku, ale uzupełnią go w ciekawy, unikalny i interaktywny sposób.

Generatory QR kodów.

Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań darmowych i komercyjnych generujących QR kody z ang. qr code generator. Z naszych doświadczeń wynika, że niewiele firm wykorzystuje możliwości w wersjach komercyjnych. Kilka z nich spośród wielu:

https://www.flowcode.com
https://www.qr-online.pl
https://www.unitag.io/qrcode
https://www.qrcode-monkey.com

Skaner kodów QR.

Jeśli chcecie odczytywać QR kody nie potrzebujecie specjalnych aplikacji. Od kilku lat czołowi producenci oprogramowania na smartfony oferują odczyt QR kodów aplikacją do robienia zdjęć. Możecie więc skorzystać z:

– aplikacji do robienia zdjęć występujących standardowo w smartfonach i iPhonach,
– aplikacji z wbudowanym antywirusem na kilka systemów operacyjnych https://www.kaspersky.pl/darmowy-qr-scanner ,
– aplikacji na iPhone: https://apps.apple.com/pl/app/qr-reader-for-iphone/id368494609?l=pl.

Warto pamiętać, że obiektyw kamery w smartfonie – skaner kodów QR – ma pewne ograniczenia co do zasięgu widzenia. Do potrzeb jednego z projektów wykonaliśmy test, który Wam udostępniamy. Wydrukowaliśmy kod QR w docelowej wielkości, jaki użyty będzie w reklamie zewnętrznej i sprawdzaliśmy z jakiej odległości użytkownik jest w stanie poprawnie go zeskanować. Wynik testu poniżej.

Czytnik Kod QR – iPhone Camera – test wykonany przez Honki Digital Agency.

Zapytania o kody QR w wyszukiwarce Google – Trend 2019 -2021.

Ponieważ w ostatnim roku zwiększa się zainteresowanie kodami QR – patrz wykres – zwiększa się również świadomość tej technologii. Cieszy fakt, że dla coraz większego grona użytkowników (klientów) kod QR umieszczony na materiałach reklamowych i informacyjnych nie będzie tylko niezrozumiałym i dziwnym ozdobnikiem, ale stanowić będzie intrygujący, interaktywny element komunikacji.

Kody QR - trend w Polska i Niemcy
Kody QR – trend w Polska i Niemcy.

Warto też przeczytać.

Chcecie dowiedzieć się co na temat kodów QR ma do powiedzenia Wikipedia? Zobaczcie link: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_QR