AGENCJA INTERAKTYWNA - BLOG HONKI

Marketing Mix, czyli 4P. Co to jest i jak go stosować?

Słownik marketingowy

Marketing Mix, czyli 4P. Co to jest i jak go stosować?

3 min

Marketing Mix to koncepcja marketingu w której menedżer marketingu zarządza wieloma elementami na drodze od produktu do zaspokojenia potrzeby konsumenta. Koncepcja marketingu mix inaczej 4P powstała w 1960 roku i mimo upływu czasu stanowi solidną podstawę rozumienia, czym jest marketing.

Co to jest 4P?

4P odnosi się do klasyfikacji narzędzi marketingowych i wywodzi się od koncepcji Marketingu mix. Pochodzi z języka angielskiego od wyrazów Product, Price, Place i Promotion. Autorem koncepcji jest Edmund Jerome McCarthy w roku 1960 zaproponował w książce Basic Marketing: A Managerial Approach podejście do marketingu jako dyscypliny zarządzającej całym procesem od zaspokojenia potrzeb biznesowych po potrzeby klienta. Zrozumienie potrzeb i pragnień klientów pozwala na opracowanie na podstawie 4P taktyk, których zastosowanie przybliży klientów do zakupu.

Marketing Mix co to jest?

Marketing Mix składa się z czterech kategorii narzędzi marketingowych takich jak produkt, cena, miejsce i promocja. Co oznaczają dokładnie?

Produkt (product)

W rozumieniu definicji to towary i usługi. Zarządzając produktem wraz z produkt managerem dział marketingu poszukuje rynku dla produktu lub tworzy produkt dla rynku. Działania w ramach produktu dotyczą jego zróżnicowania, jakości, projektu, cech, nazwy marki, opakowania, wymiarów, serwisu, gwarancji, rękojmi itp.

Cena (price)

To polityka cenowa mająca na uwadze wszystkie elementy kosztów oraz możliwości nabywczych wybranego rynku i klienta. Myśląc o cenie należy wziąć pod uwagę cenę katalogową, rabaty, bonusy, terminy płatności, warunki kredytowania.

Miejsce (place)

Dotyczy miejsca sprzedaży i prezentacji produktu i usługi. Zastanawiając się nad dystrybucją marketing skupia się nie tylko na zaprojektowaniu wraz z logistyką i działem sprzedaży optymalnych kanałów sprzedaży, ale dba również o miejsce i sposób prezentacji produktu i usługi. Miejsce dotyczy zatem kanałów sprzedaży, pokrycia rynku, asortymentu, lokalizacji, zapasów i transportu.

Promocja (promotion)

Określa się i skupia na sposobie poinformowania klientów i kontrahentów o oferowanych produktach i usługach. W skład promocji wchodzą następujące narzędzia jak reklama, promocja sprzedaży, personel sprzedaży, PR czy marketing bezpośredni.

Nowe 4P i jego znaczenie

Ponieważ skrót 4P mocno zapadł w świadomości wielu pokoleń przedsiębiorców, na jego podstawie powstało nowe 4P, w skład którego wchodzi: ludzie (people), procesy (processes), programy (programs) i dokonania (performance). Co oznaczają:

Ludzie (people)

To zwrócenie się w kierunku klienta wewnętrznego i zewnętrznego dostrzegając jego aspekt ludzki. Tak więc należy mieć na uwadze, że produkty czy usługa będą tak dobre jak pracownik, który je przygotowuje i świadczy. Równie ważne jest w tej koncepcji traktowanie klienta jak „ludzi”, a nie jak maszynkę do zarabiania pieniędzy.

Procesy (process)

Odnosi się do zarządzania marketingowego opartego o uporządkowane działanie i twarde dane. Tylko procesowe, dopracowane na każdym etapie przemyślanie działanie doprowadzi do sukcesu rynkowego i satysfakcji klientów. Podejście procesowe stanowi ważny element w dostarczaniu i podwyższaniu wartości dzięki koordynacji działań (patrz. łańcuch wartości).

Programy (programs)

Dotyczy wszystkich działań, które prowadzone są na rzecz klienta. Integracja tych działań powinna przynosić więcej korzyści, większą wartość dla klienta niż suma każdej z osobna. Tak prowadzone działanie pozwoli na realizację wielu celów w jednym czasie.

Dokonania (performance)

To wszystkie materialne i niematerialne dokonania firmy wychodząca znacznie poza biznes, jak etyka, współpraca ze społecznością globalną i lokalną.

4P w B2C

Koncepcja marketingu mix została zbudowana dla rynku konsumenckiego (B2C). Współcześnie poszerzona o ludzi, procesy i dokonania jest do zastosowania w każdej firmie kierującej produkty i usługi do klienta końcowego.

4P w B2B

Choć koncepcja 4P stworzona została pod rynek konsumencki, z powodzeniem może być zastosowana dla rynku przedsiębiorstw. Po dodaniu do niej aspektu ludzkiego, w szczególności skupieniu na relacjach, otrzymamy solidne narzędzie do prowadzenia skutecznego marketingu B2B.

Podsumowanie

Podejście do marketingu jako dziedziny nie tylko wytwarzania (analiza, ulotka, promocja), ale przede wszystkim koordynowania i zarządzania nadaje sens istnienia działu marketingu w firmie. Bez marketingu współzarządzającego procesami w zakresie produkcji, dystrybucji i sprzedaży, staje się on w wielu sytuacjach zbędnym, wnoszącym mało zysku i wartości dodatkiem w strukturze organizacyjnej szczególnie firm działających na rynku przedsiębiorstw.

Źródła:

Baza wiedzy Honki, „Marketing” autorstwa Philip Kotler i Kevin Lane Keller, https://en.wikipedia.org/wiki/E._Jerome_McCarthy

TAGI