Która agencja interaktywna jest najlepsza? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna. Ocenę najlepiej oddać w ręce klientów i mierzyć ją poziomem satysfakcji z pracy agencji.
Najlepsza agencja interaktywna, czyli jaka?
Jeśli biznes istnieje po to, by zaspokajać potrzeby klientów, jednocześnie na tym zarabiając, to ocena jakości agencji interaktywnych i agencji digitalowych należy do klientów. Badanie oparte na satysfakcji klientów prowadzi w Polsce na szeroką skalę Kantar Polska S.A. na zlecenie Media Marketing Polska i temu badaniu poświęcimy artykuł. Inne rankingi agencji interaktywnych nie dotyczą jakości a wielkości na postawie liczby pracowników, dynamiki rozwoju, wartości pozyskanych budżetów. Tymi raportami i rankingami się nie zajmujemy.
Ranking najlepszych agencji interaktywnych
Badaniem jakości polskich agencji interaktywnych zajmuje się firma Kantar Polska S.A. (wcześniej Kantar Millward Brown). Badanie wykonywane jest cyklicznie na zlecenie VFP Communications, wydawcy „Media Marketing Polska”, najstarszego ogólnopolskiego magazyny poświęconego mediom, marketingowi i reklamie. Wyniki badania publikowane są w formie raportu. Agencjom interaktywnym, które w danym roku dokonały czegoś spektakularnego, specjalna komisja przyznaje tytuł Agencji interaktywnej roku. Tytuł agencji roku najczęściej nie pokrywa się z wynikami badania satysfakcji klientów i choć jest to na pierwszy rzut oka niezbyt logiczne, można taką formułę zaakceptować.
Sposób badania satysfakcji klientów polskich agencji interaktywnych.
Badanie jakości usług realizowane na zlecenie VFP Communication dotyczy agencji digital działających na terenie Polski. Agencje interaktywne zapraszane do badania wybrane są spośród tych najbardziej znaczących, dla rynku polskiego. Badanie prowadzone jest drogą telefoniczną. Próbę badawczą stanowią klienci wskazani przez agencje. Można mieć zastrzeżenie do tego, że agencje same wskazują klientów, ale zapewniam Was, że profesjonalna firma badawcza potrafi wyciągnąć z respondentów szczerą prawdę o agencji. Widać to chociażby w wynikach badania, niektóre agencje wypadają naprawdę słabo.
Raport najlepszych agencji interaktywnych
Wyniki badania agencji interaktywnych prezentowane są w formie „Raportu Media Marketing Polska Agencje Interaktywne”. Raport prezentuje ocenę agencji w kilkunastu kategoriach, jak np. „Zadowolenie z obsługi klienta”, „Zadowolenie ze współpracy z klientem”, „Rozumie ideę zintegrowanej komunikacji”, „Przestrzega zasad etyki zawodowej” lub „Zadowolenie ze strategii, badań i analiz”. Agencje interaktywne są więc prześwietlone od A-Z. Z każdej kategorii wyciągana jest średnia i na jej podstawie możecie zobaczyć, czy ktoś jest poniżej średniej zadowolenia czy powyżej. To świetny materiał dla przyszłych klientów, mogą nie tylko zweryfikować swoje oczekiwania z listą badanych kategorii, ale również zobaczyć, czego się można po danej agencji spodziewać.
Wnioski z raportu agencji interaktywnych
W raportach MMP zobaczycie znaczące w branży agencje interaktywne, te duże i małe. Wybierając kilka najciekawszych z Waszej perspektywy, szybko porównacie, jak wypadają na tle konkurencji. Czarno na białym widać, w czym są dobrzy, a co powinni poprawić. Ocena klientów jest subiektywna, a na satysfakcję wpływa wiele czynników, wiadomo. O tym, że dla agencji digitalowych raport ma znaczenie, świadczy chociażby fakt, że o badaniu informują na swoich stronach internetowych. Kilka wybranych:
- GoldenSubmarine – agencja interaktywna średniej wielkości z bogatą historią, znana i utytułowana. Informację o raporcie znajdziecie na ich blogu.
- PromoTraffic – agencja SEO i PPC z Krakowa, utytułowana nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Informację o raporcie znajdziecie na ich stronie internetowej.
- Honki Digital Agency – agencja interaktywna z siedzibą w Poznaniu działająca na terenie UE, oferująca usługi 360 stopni inaczej full service digital. Na stronie https://honki.pl/agencje-interaktywne-2018 prezentują wyniki badania, w którym plasują się na miejscach medalowych a w większości kategorii znacznie powyżej średniej.
Net Promoter Score, wskaźnik lojalności konsumentów i relacji z nimi
Poza raportem Media Marketing Polska sprawdź, czy w agencji interaktywnej jest sprawdzany i na jakim jest poziomie wskaźnik Net Promoter Score. Odpowiada on za satysfakcję klientów, badając liczbę promotorów i destruktorów firmy lub marki. Najlepszą agencją jest wg wskaźnika NPS ta firma, która generuje zyski oraz ma duży odsetek promotorów, czyli osób, które chętnie polecą agencję lub usługę znajomym lub rodzinie.
Więcej o Net Promoter Score znajdziesz na stronie Opiniac.com
Źródła pozyskania opinii o agencjach interaktywnych
Szukając informacji o agencji interaktywnej zupełne naturalne wydaje się skorzystanie z wyszukiwarki Google szczególnie, że przy okazji przeglądania listy firm macie możliwość przeczytania opinii na temat wybranej firmy. Rozwiązanie Google Moja Firma oferuje możliwość dodawania opinii o firmach lub markach. Ma ono niestety sporo minusów, które widać już na pierwszy rzut oka. Opinię napisać może każdy posiadacz konta w Google, czyli niekoniecznie klient. Nagminnie trafiają tu najbardziej niezadowoleni klienci przyznając jedną lub dwie gwiazdki oraz zatrudnieni do zbijania negatywnych opinii moderatorzy, przyznający niejako w kontrze do negatywów po pięć gwiazdek. Wygląda to czasami jak opinie w popularnych sklepach internetowych, gdzie przy produkcie zadowolony z wynagrodzenia troll pisze znakomitą opinię cytując fragmenty instrukcji lub kart katalogowych 😉
Zestawienia i raporty o agencjach interaktywnych
Szukając szerszej informacji o agencjach interaktywnych możecie zajrzeć do kilku popularnych wśród marketerów portali oraz stowarzyszeń. Obecność w tych drugich jest płatna, co daje stowarzyszeniu finansowanie i środki na promocję swojej aktywności i członków jednocześnie. Wybrane portale o marketingu internetowym:
- Interaktywnie.com – portal dedykowany branży interaktywnej, rozwijany od wielu lat. Rosnący wraz z branżą digital w Polsce. Znajdziecie w nim listę polecanych agencji jak też raporty i ebooki dotyczące sklepów internetowych, podstaw marketingu, programatic buying, agencji brandingowych, social media i interaktywnych. Wartą śledzenia częścią portalu jest ta dotycząca badań internetu.
2. NowyMareting.pl – cytując założycieli portalu „Za nasz cel stawiamy sobie dostarczenie Wam tego mięsa.” Mowa tu o „mięsie”, czyli konkretach marketingowych mocno osadzonych w marketingu cyfrowym. Od początku działalności redakcja portalu jest blisko rynku interaktywnego, jego problemach, osiągnięciach i ciekawostkach. Główna tematyka to E-commerce, Email Marketing, Marketing Automation, Webinary, Digital Video Advertising, Programatic, Gaming, Print & Brand Marketing, Branding oraz Marketing zaangażowany społecznie. Szukając agencji, zajrzyjcie do zakładki BAZA AGENCJI. Każda z agencji może zgłosić akces do tej bazy, ale wcale nie oznacza to, że się w niej pojawi. Jak w przypadku szanujących się portali branżowych, każda aplikująca agencja jest weryfikowana.
3. Stowarzyszenie IAB Polska – istnieje na rynku polskim od 2000 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród członków znajdziecie portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne. Godne uwagi są opracowania grup roboczych, raporty oraz szkolenia. Listę firm należących do stowarzyszenia znajdziecie w zakładce Członkowie.
Podsumownie
Jeśli szukasz najlepszej agencji digital, która zrealizuje Twój projekt, masz ogromną liczbę firm do wyboru. Pierwsze, co rzuca się w oczy po wyszukaniu firmy w wyszukiwarce Google, to opinie klientów. Niestety, ze względu na łatwość opiniowania w Google możesz tam znaleźć opinie moderatorów, a nie klientów, jak też opinie konkurentów wybranej firmy. Bardziej wiarygodny może wydawać się Facebook, ale to nie jest prawda. Rzadko, ale zdarza się, że znajdziesz opinie o agencji interaktywnej lub SEM w aplikacji TrustMate.io .
Reasumując, szukaj najlepszej agencji w takich źródłach jak badania, raporty i rankingi niezależnych wydawców oraz firm. Do współpracy wybierz te firmy, które na własną rękę prowadzą badania satysfakcji klientów. Jeśli dbają o swoich klientów, zadbają też o Ciebie. Agencją prowadzącą regularnie badania satysfakcji klientów jest Honki Digital Agency. Przykład takiego badania znajdziesz w artykule pt. Integracja pracowników lub klientów przy okazji imprez sportowych.
Opinie klientów o Honki Digital Agency dostępne są w prezentacji PDF pod adresem https://bit.ly/PrezentacjaHonki