Naprawdę przygnębiające jest, gdy widzisz jak 2/3 potencjalnych klientów opuszcza stronę przed zakupem. Możesz to zmienić i w prosty sposób dokonać analizy oraz rozpocząć optymalizację sklepu internetowego.
Mamy do Ciebie 10 wskazówek, w jaki sposób można optymalizować sklep internetowy a dokładniej doświadczenie użytkownika w procesie zakupowym. Wychodzimy z założenia, że Twój sklep internetowy jest wykonany zgodnie z dobrymi praktykami, działa szybko na desktopie i urządzeniach mobilnych, zawiera unikatowe produkty i ma pozytywną opinię wśród klientów. To baza na której można dalej optymalizować sprzedaż produktów online.
1. Zamień rabaty na darmową dostawę.
Spraw, by opłaty były bardziej czytelne, poprzez dodanie kalkulatora kosztów na stronie produktu. To samo możesz zrobić z kosztami dostawy. Jeśli nie możesz ich wyeliminować, zawrzyj je w kalkulatorze. Dokładnie rozważ zaoferowanie darmowej dostawy, ponieważ klienci uwielbiają przejrzystość i preferują darmową wysyłkę. Dobrą praktyką jest dynamiczne podawanie kwoty brakującej do darmowej przesyłki.
2. Pokaż opcje bezpiecznej płatności.
Jeśli twój klient nie umie dokonać (albo boi się) procesu płatności, nie sprzedasz produktu. Buduj zaufanie klienta poprzez widoczne pokazywanie mu logo firmy gwarantującej bezpieczeństwo transakcji. Dogodnym miejscem ulokowania logo płatności jest przycisk z prawej strony „dodaj do koszyka”. Rozważ dodanie go również w stopce. Upewnij go, że używasz bezpiecznych, zaszyfrowanych sposobów zbierania danych osobowych. Do Ciebie należy przypomnienie klientowi, że robi bezpieczne zakupy online.
3. Spraw by koszyk był łatwo dostępny.
Aby uniknąć frustracji klientów, zoptymalizuj wyświetlanie zawartości koszyka i dodaj funkcjonalność rozwijanego menu do koszyka w widocznym miejscu tak, by bez wahania mogli zobaczyć ostatnio dodane produkty. Możesz też dodać porównywarkę produktów na stronie produktu, aby klienci mogli szybko porównać ceny i cechy produktów – wyeliminujesz tym konieczność przełączania się między różnymi produktami, upłynnisz i przyspieszysz proces zakupu.
4. Prowadź klienta tak, by wiedział, na jakim etapie procesu się znajduje.
Zoptymalizuj proces zakupowy, by proces zakupu był możliwie jak najkrótszy – idealnie, gdy będzie zawierał nie więcej niż 4 kroki. Zrób tak, by klienci mieli cały proces transakcji w jednym miejscu, pokaż im kroki poprzez ścieżkę nawigacji użytkownika. Zmniejszysz prawdopodobieństwo porzucenia koszyka, jeśli klient będzie widział, że transakcja jest już prawie zakończona. Upewnij się, że każdy etap transakcji jest dobrze zoptymalizowany: wymagaj absolutnie minimalnej ilość informacji, jakie potrzebujesz i daj im możliwość rejestracji po dokonaniu sprzedaży.
5. Daj kupującym wiele możliwości dostawy i zwrotu.
Zoptymalizuj dostawę w sklepie internetowym. Aby opcje dostawy były przejrzyste, a Ty oferujesz darmową dostawę, pokaż to. Osobisty odbiór jest wspaniałą opcją, dającą klientom poczucie, że ich zakup jest w ich rękach. Jeśli bierzesz zaliczkę albo produkt jest niedostępny, dodaj możliwość napisania e-maila; taka możliwość może przyprowadzić klienta z powrotem, jeśli produkt, który chce zakupić, będzie dostępny Twoim sklepie. Użyj e-mail jako możliwość wysłania oferty specjalnej produktu, tak samo, gdy jest na wyprzedaży albo kiedy zasoby są ograniczone.
Opisz precyzyjnie zasady zwrotu produktów, aby ten element nie zdecydował o wyborze konkurencji. Jasno opisane procedury, najlepiej w prostej graficznej formie zostaną przez klientów docenione.
6. Usuń niepotrzebne linki podczas transakcji, aby nie rozpraszać uwagi od zakupu.
Optymalizuj użyteczność strony na której użytkownik dokonuje transakcji. Ta powinna mieć tylko kilka odnośników, dotyczących prowadzonej transakcji zakupowej. Użytkownik powinien mieć przed oczami swój koszyk a w nim miniatury produktów. Nawigacja powinna wizualnie prezentować kroki procesu zakupowego i prowadzić klienta do następnego kroku.
7. Zaoferuj dodatkowe wsparcie poprzez serwis albo rozmowę na żywo.
Optymalizuj sposób kontaktu z klientem. Numer telefonu do serwisu albo adres e-mail zawsze powinny być łatwo dostępne dla klientów. Jeśli chcesz pójść jeszcze dalej, zaoferuj opcję konwersacji na żywo, instalując jeden z programów obsługujących rozmowy online np. chat.
8. Pokaż gwarancje i politykę zwrotów.
Spraw, by kwestia polityki zwrotów była przejrzysta. Optymalizuj komunikaty dotyczące gwarancji i zwrotów. Możliwość zwrotu towaru w okresie dłuższym niż przewidują przepisy dot. zakupów online, przekonuje klientów i zachęca do kliknięcia „Kup teraz”. Informacja, że wyślesz e-mail z wypełnioną treścią etykietą zwrotu – albo że każdy zakup ją zawiera – może skłonić ich do zakupu. Pokazuj gwarancje lub inne programy chroniące klienta po dokonaniu zakupu. Opisz proces zwrotu w formie infografiki, takie rozwiązanie pomoże w łatwiejszym zrozumieniu, jak krok po kroku przebiega zwrot wadliwego lub nieodpowiedniego produktu.
9. Testy A/B.
Sprawdzaj, testuj i optymalizuj różne rozwiązania stylistyczne i funkcjonalne. Wszystko począwszy od rozmiaru, po kolor czcionki ma znaczenie dla skuteczności Twojego sklepu internetowego. Udoskonalaj funkcjonalności pól formularza, bo również one mogą mieć wpływ na ostateczną decyzję kupującego. Testy A/B są znakomitym rozwiązaniem, aby zobaczyć, co jest lepsze dla użytkownika WWW lub sklepu internetowego.
10. Analizuj zachowania użytkowników i rozwijaj sklep.
Zrozumienie zachowań klientów sklepu internetowego to bardzo ważna kwestia. Pomocne w tym względzie będą narzędzia analizujące profil klienta oraz jego zachowanie w sklepie internetowym. Prostym w instalacji i obsłudze jest darmowy program Google Analytics. Dostarczy Ci znakomitą ilość danych na temat użytkowników i ich zachowań. Jeśli chcecie więcej dowiedzieć się, czy Wasz serwis internetowy jest łatwy w obsłudze, zainstalujcie aplikację, która śledzi ruch myszki użytkownika, wyznaczając mapy cieplne i budując ścieżkę jego zachowania. Oba rozwiązania to konieczność szczególnie w sklepach internetowych oferujących popularne produkty, rywalizujących głównie niską ceną.
Artykuł inspirowany wpisem z serwisu MarketingProfs oraz 10-letnim doświadczeniem Honki Digital Agency z e-commerce. Autorzy: RC i MR.
Optymalizacja sklepu internetowego – podsumowanie.
Jak widzisz, optymalizacje sklepu internetowego jakie opisaliśmy w artykule, nie są skomplikowane. Możesz dokonać je samemu i przy minimalnym zaangażowaniu agencji, która opiekuje się sklepem od strony technicznej. Patrz oczami użytkownika, zapisuj dobre praktyki jakie widzisz u największych graczy, analizuj własne doświadczenia i wyciągaj wnioski. Osadź proces doskonalenia w czasie i przypisz mu budżet. Analizuj, testuj i optymalizuj non stop.