Czym jest potrzeba klienta?
Potrzeba i potrzeby z (z ang. needs) to rzeczy niezbędne do życia człowieka (klienta) takie jak jedzenie, powietrze, woda, odzież i schronienie. Poza potrzebami fizycznymi ludzie wykazują również potrzeby wypoczynku, rekreacji i samorealizacji.
Piramida potrzeb Maslowa
Zwana również jako piramida hierarchii Maslowa to sekwencja potrzebo od tych najbardziej podstawowych (potrzeby niższego rzędu) jak potrzeby fizjologiczne do wyższych (potrzeby wyższego rzędu) jak samorealizacji. Teoria motywacji Abrahama Maslowa priorytetyzuje chęć zaspokajania potrzeb i nadaje im kierunek. Oznacza to, że człowiek, który czuje się zagrożony nie będzie zmotywowany do samorealizacji, a raczej zadbania o swoje bezpieczeństwo.
Skład całej piramidy Maslowa wchodzą potrzeby:
- fizjologiczne
- bezpieczeństwa
- przynależności i miłości
- uznania
- samorealizacji.

Potrzeby fizjologiczne
To zestaw potrzeb najniższego poziomu, które zaspokajają potrzeby podstawowe jak:
- sen,
- jedzenie,
- prokreację.
Człowiek jak inne gatunki, ma domyślnie wbudowany mechanizm przetrwania. Jeśli nie może zaspokoić potrzeb takich jak dobry sen i jedzenie, trudno, żeby rozważał podejmowanie innych działań mających inny cel niż przeżycie do następnego dnia.
Potrzeby bezpieczeństwa
Człowiek czuje potrzebę bezpieczeństwa w wielu aspektach swojego funkcjonowania takich jak:
- życie codzienne,
- sytuacja ekonomiczna,
- zdrowie,
- zabezpieczenie przed chorobami i wypadkami.
Zmieniająca się sytuacja geopolityczna może mieć w tym przypadku wpływ pozytywny lub negatywny na motywacje i zachowanie klientów.
Potrzeby miłości i przynależności
Trzeci element piramidy dotyczy emocji. Szczególnie dla dzieci jest bardzo istotny, gdyż poczucie miłości i przynależności potrafi w życiu dziecka być na równi z potrzebą bezpieczeństwa.
Składają się na nie:
- miłość, bycie kochanym,
- więzi i przynależności społecznej.
Potrzeby szacunku i uznania
Naturalnym jest, że poczucie szacunku daje nam poczucie szczęścia. Mając zapewnione bezpieczeństwo, kierujemy swoje działania do ludzi, licząc nie tylko na ich sympatię, ale również podziw.
Składają się na nie:
- wartość,
- uznanie,
- status.
Potrzeby samorealizacji
Pragnienie, aby stać się lepszym to podstawa potrzeby samorealizacji. Nie u wszystkich ta motywacja się pojawia, mimo zaspokojenia potrzeb pierwszej potrzeby. Jest bardzo indywidualna i obejmuje potrzeby:
- estetyczne,
- poznawcze.