Mapa strony sitemap xml
Mapa strony sitemap xml

Sitemap czyli mapa strony. Co warto wiedzieć.

Najważniejsze informacje o mapie strony Sitemap.xml, czyli pliku którego stosowanie jest rekomendowane przez Google i inne wyszukiwarki.

Co to jest mapa strony?

Mapę strony, to zestawienie linków w obrębie serwisu WWW. Dostępna najczęściej jako podstrona np. www.strona-glowna.com/mapa-strony stanowi zbiór wszystkich linków, również tych niedostępnych z poziomu nawigacji głównej lub w niej ukrytych. Dla użytkownika witryny stanowi dobre miejsce na zorientowanie się w strukturze serwisu WWW lub sklepu internetowego. Mapa strony to zatem swego strona pomocnicza dla użytkownika i robotów wyszukiwarek.

Co to jest sitemap.xml?

Sitemap.xml to mapa strony, inaczej mapa witryny przeznaczona jest dla robotów sieciowych, indeksujących serwisy WWW. Prezentowana jest w uniwersalnym formacie XML. Jej znaczenie podkreśla fakt, że w Google Search Console to jedna z głównych zakładek, do której, myśląc o pozycjonowaniu strony WWW, powinnieneś zaglądać. W przypadku sitemap.xml, czyli formatu pod wyszukiwarki, sposób prezentacji linków jest ściśle określony i ustandaryzowany.

Czy warto wdrożyć plik sitemap?

Jak w przypadku każdej rekomendacji, możemy z niej skorzystać lub nie. Mapa strony to plik XML określany jako „pomocny” w indeksowaniu serwisu WWW, ale bez niego indeksacja i tak się odbędzie. Tak więc, jeśli chcesz działać skuteczniej, sprawdź, czy plik jest w Twoim serwisie WWW i czy jest poprawny. Przez poprawność rozumiemy jego strukturę oraz czasy aktualizacji. Jeśli mapa strony nie zawiera aktualnych danych, lepiej, żeby jej nie było, ponieważ wprowadza roboty indeksujące w błąd.

Czy sitemap nadaje się do każdego serwisu WWW?

W Centrum wyszukiwarki Google jednym z przyjętych kryteriów stosowania mapy witryny jest jej witryny. Jeśli jest mała i zawiera kilka linków, to nie ma konieczności stosowania, ale jeśli jest duża, warto ją wdrożyć.
Mając na uwadze, że ruch organiczny z wyszukiwarki jest większy, jeśli w jej wynikach występuje dużo linków, to przygotowanie witryny jako wizytówki z kilkoma stronami mija się z celem. Im większa witryna tym lepiej.

Z czego składa się mapa witryny sitemap.xml?

Przeznaczony dla wyszukiwarek plik sitemap.xml jest uniwersalnym protokołem, dzięki czemu roboty internetowe mogą go bez problemów przeczytać. Nie ma znaczenia czy jest to Google, Bing czy Yahoo, sitemap jest formatem dla nich czytelnym. Informacje dokładne zawarte są na stronie internetowej sitemaps.org. https://www.sitemaps.org/protocol.html 

Plik mapy strony zawiera:

  • adres url zapisany jako <loc>http://www.example.com/</loc>,
  • informację o ostatniej modyfikacji zapisanej jako <lastmod>2005-01-01</lastmod>,
  • informację o częstotliwości zmian <changefreq>monthly</changefreq>,
  • informację o znaczeniu danej strony (od 0 do 1) <priority>0.8</priority>.

Przykładowa mapa witryny wygląda następująco i na żywo zobaczycie ją pod adresem https://honki.pl/sitemap.xml

mapa witryny przykład
Mapa witryny przykład

Prosta mapa witryny

Na stronie dla developerów Google możemy przeczytać najważniejsze wytyczne dotyczące przygotowania i przesyłania mapy witryny. Prostsza sitemap w formacie XML wygląda następująco:
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.com/site.html</loc>
<lastmod>2020-07-01</lastmod>
<priority>0.5<priority>
</url>
</urlset>

Elementem, jaki warto znać i weryfikować jest plik robots.txt. To w nim powinniście zawrzeć informacje i istnieniu sitemap.xml. Dzięki takiemu zabiegowi roboty indeksujące bez problemu znajdą wasz serwis WWW. Sitemap.xml i robots.txt to kluczowe pliki, jakich wdrożenie jest obowiązkowe podczas prac nad pozycjonowaniem stron internetowych.

Rozszerzona mapa witryny

Z myślą o zwiększeniu skuteczności indeksacji treści nie tylko tekstowych, Google rekomenduje zastosowanie rozszerzonej mapy witryny. Składa się ona dodatkowo z informacji o:

  • obrazkach tj. plikach graficznych,
  • wideo,
  • wiadomościach

Każdą z 3 map rozszerzonych możesz umieścić w ramach jednej mapy witryny, lub zawrzeć w oddzielnych site mapach. Kilka najważniejszych informacji dotyczących dodatkowych map witryny:

  • mapa witryny z obrazami powinna zawierać Tag <image:image> z informacjami na temat pojedynczego obrazu oraz <image:loc> z adresem URL obrazu. Opcjonalnie możesz podać w mapie witryny podpis do obrazu, jego lokalizację i tytuł.
  • mapa witryny wideo powinna zawierać specjalny Tag <video:video>, poza tagami <url> oraz <loc> z adresem URL. Uwaga, nie wymieniaj w mapie wideo filmów, które pochodzą z innego adresu. Każdy plik mapy witryny może zawierać najwyżej 50 000 linków (elemetów URL).
  • mapa witryny dla usługi wiadomości Google powinna zawierać Tag <publication>, <publication_date> oraz <title>. W mapie witryny wiadomości możesz zawrzeć do 1000 linków. Jeśli masz ich więcej, podziel mapę na kilka mniejszych map.

Pamiętaj, roboty Google będą odwiedzać Twoją witrynę tak często, jak to jest możliwe i celowe. Jeśli przypadkowo zawartość mapy nie zgadza się ze stanem faktycznym, roboty pominą informację z mapy i zaindeksują to, co widzą w serwisie WWW.

Jak wygenerować mapę witryny?

Plik sitemap w formacie XML możecie wygenerować ręcznie lub może to zrobić za Was system CMS. Ręczne generowanie pliku wcale nie jest łatwe, szczególnie jeśli masz kilkadziesiąt adresów URL. Jeśli jednak masz kilka lub kilkanaście stron, skorzystaj z pomocy schematów plików XML dostępnych na stronie Google lub na sitemaps.org https://www.sitemaps.org/protocol.html

W przypadku najpopularniejszych Systemów CMS jak WordPress czy Wix generowanie pliku sitemap.xml jest łatwe. Programy te wygenerują sitemap.xml półautomatycznie. W przypadku WordPress po wdrożeniu systemu do serwisu WWW doinstaluj jedną z kilku najpopularniejszych wtyczek SEO. Po instalacji skonfiguruj przy jej pomocy mapę witryny i jej sposób działania w przyszłości.

Możesz również skorzystać z systemów CMS, które w przypadku map stron są bezobsługowe. Jednym z nich jest PageEditor, który generuje rozszerzone sitemap.xml bez konieczności konfiguracji czegokolwiek. Ty dodajesz podstrony, a on raz na dobę sprawdza, czy nastąpiły zmiany i generuje lub nie nową mapę. 

Jak dodać sitemap do Google?

Mapę witryny zapisaną w pliku sitemap.xml roboty Google odnajdą bez większych problemów, jeśli została poprawnie wskazana w pliku robots.txt. Czy w Waszym serwisie występuje plik robots i jakie ma treści, sprawdzicie wpisując następujący adres URL https://nazwa-domeny.com/robots.txt

Po wyświetleniu zawartości pliku powinniście znaleźć następujący zapis:

Sitemap: https://nazwa-domeny.com/sitemap.xml
Sitemap: http://www.nazwa-domeny.com/sitemap.xml

Jeśli chcecie sprawdzić, czy plik jest poprawny, możecie skorzystać z narzędzia Tester pliku robots.txt To darmowe rozwiązanie od Google, więc nic, tylko korzystać u źródła.

Gdzie znajdę informację o mapie witryny w Google?

Jeśli chcecie samodzielnie zgłosić zaktualizowaną mapę witryny, ponieważ kilka ostatnich tygodni robot indeksujący Was nie odwiedzał, możecie zrobić to sami przy pomocy usługi Search Console.

Zalogujcie się w panelu Google Search Console, wybierzcie z panelu po lewej stronie zakładkę Indeks/ Mapy witryn i korzystając z pola Dodaj nową mapę witryny wpiszcie adres pliku mapy strony (najczęściej sitemap.xml) i kliknijcie Prześlij.

Mapa witryny w Google Search Console
Mapa witryny w Google Search Console

Jak sprawdzić czy strona została zaindeksowana przez Google?

Jeśli masz wątpliwości, czy linki do Twojej strony zostały zaindeksowane, czyli dodane do katalogu Google możesz wykonać prosty test, wpisz w oknie przeglądarki site:nazwa-domeny np. site:honki.pl i zobacz czy na liście wyników wyszukiwania jest liczba linków zgodna z sitemap.xml. Jeśli Twój CMS nie podaje dokładnie liczny linków jaka jest w Twoim serwisie WWW, możesz skorzystać z Search Console i tam sprawdzić, ile adresów stron zostało przesłanych podczas dodawania sitemapy Twoje strony. 

Co zrobić, jeśli jest problem z indeksowaniem serwisu WWW?

Powodów braku indeksacji lub błędów w indeksowanych linkach może być wiele. Zachęcamy do sprawdzenia, czy Twoja mapa witryny jest zgodna ze standardami Google, poczytać artykuły o mapie witryn, zgłosić się do swojego dostawcy systemu CMS, wyjaśnić z nim wątpliwości i rozwiązać problem. W takich pracach przydaje się spojrzenie specjalistów od pozycjonowania i specjalistów od Google Marketingu. Pierwsza konsultacja bywa najczęściej bezpłatna, więc warto z nimi porozmawiać co może być przyczyną problemów.

Najważniejsze informacje dotyczące mapy witryny

Stosując się do wytycznych opisanych w Centrum pomocy wyszukiwarki Google mamy pewność, że zrobione zostało wszystko, aby mapa witryny została zauważona i zaindeksowana. Tworząc generator sitemap.xml dla systemu CMS  PageEditor, którego jesteśmy autorami wzięliśmy pod uwagę następujące wytyczne:
– najlepszym miejscem do publikacji mapy witryny jest katalog główny,
– podawaj w mapie witryny tylko te adresy, które chcesz indeksować,
– używaj rozszerzeń mapy witryny, aby wskazać multimedia i grafiki,
– informuj Google o wersjach językowych,
– Google zwróci uwagę na wartość <lastmod> jeśli jest spójna i zweryfikowana,
– poinformuj o adresie mapy strony w pliku robots.txt
– nie umieszczaj w pliku przekierowań 301 i 302 oraz stron nieistniejących z błędem 404,
– zrezygnuj z umieszczania w mapie witryny ścieżek procesu zakupowego jak też innych mniej istotnych dla Ciebie stron,
pliki mapy witryny należy zakodować w standardzie UTF-8,
– jeśli serwis zawiera kilka wersji językowych należy poinformować Google za pomocą adnotacji hreflang.

Jak wiele wytycznych i rekomendacji również te dotyczące mapy witryny się zmieniają. Korzystając z Systemu PageEditor nie musisz się zastanawiać, czy Twoja mapa witryny jest zgodna ze standardami, ponieważ w ramach abonamentu dopasowujemy mapę strony do najnowszych standardów między innymi wyszukiwarki Google. 

Podsumowanie

Jeśli plik robots.txt lub sitemap.xml nie istnieje w Twoim serwisie WWW, to niezbyt dobrze, ponieważ tracisz punkty w konkurencji z innymi serwisami WWW, które są poprawnie skonfigurowane. Jeśli masz wdrożony system CMS PageEditor to nie musisz się martwić, ponieważ dostawca rozwiązania zapewnia Ci poprawność pliku robots.txt i sitemap.xml. Jeśli nie masz, możesz napisać do nas, a my Ci pomożemy.