System CMS (z języka angielskiego Content Management System) to powszechnie używany skrót oznaczający system zarządzania treścią serwisu WWW.
Jeśli oprogramowanie CMS jest wdrożone do strony internetowej, możesz przy jego pomocy edytować treści, dodać nowe artykuły, obrazki i treści multimedialne. Co jest najważniejsze, oprogramowanie nie wymaga znajomości zaawansowanych technologii internetowych. Nie musisz być programistą, aby zarządzać treścią strony WWW, ponieważ prawie każdy system CMS udostępnia prosty w obsłudze interfejs użytkownika dopasowany dla osób nietechnicznych.
Jak działa system CMS?
W systemach CMS najczęściej spotykamy dwie główne role tj. administratora oraz redaktora. Spojrzyjmy na system CMS oczami redaktorów, którzy stanowią największą grupę użytkowników CMS-ów. Ponieważ systemy zarządzania treścią stworzone są z myślą o osobach nietechnicznych, jako redaktor nie musisz znać HTMLa, CSS-ów i innych skomplikowanych technologii, z których zbudowana jest strona WWW. Musisz natomiast zapoznać się z dokumentacją lub pomocą systemu CMS, w której opisane są poszczególne funkcjonalności systemu. Pamiętać należy, że właśnie w tych funkcjonalnościach tkwi główna różnica między systemami CMS. To, że potrafisz obsłużyć jeden system, wcale nie oznacza, że bez problemu obsłużysz inny. Oczywiście, im więcej będziesz miał doświadczenia, tym szybciej opanujesz nowe rozwiązanie.
Logowanie do systemu CMS
Wdrożony do serwisu WWW system CMS obsługiwany jest najczęściej przy pomocy przeglądarki internetowej jak Chrome, Firefox lub Safari, w której wpisać powinieneś odpowiedni adres np. www.twoja-domena.pl/cms. W pojawiającym się formularzu podaj login i hasło, aby zalogować się jako administrator lub redaktor serwisu WWW. System automatycznie rozpozna Twoje uprawnienia i umożliwi edycję przypisanych Ci stron i elementów na nich występujących.
W zależności od typu wdrożenia, systemy CMS umożliwiają automatyczną zmianę zapomnianego hasła.
UWAGA! W trosce o bezpieczeństwo wiele firm stosuje blokadę dostępu do systemu CMS i witryny internetowej po 3 krotnym błędnym logowaniu. Jeśli Ci się to zdarzy, nie wpadaj w panikę, tylko skontaktuj się ze wsparciem technicznym Twojej strony internetowej.

Zalety systemów CMS
Systemy zarządzania treścią stworzone zostały przede wszystkim po to, abyś mógł w prosty sposób modyfikować i dodawać nowe treści do serwisów WWW, sklepów internetowych i aplikacji mobilnych lub webowych. W zależności od zaawansowania technicznego systemy różnią się między sobą sposobem działania i liczbą funkcji, mają natomiast kilka wspólnych zalet decydujących o ich przydatności:
- dostępność do programu z każdego miejsca na świecie,
- obsługa programu przez przeglądarkę internetową,
- łatwa rozbudowa serwisu WWW o nowe strony,
- prosta edycja treści dzięki edytorowi HTML lub edytorowi WYSIWYG,
- dostępność dla wielu użytkowników,
- planowanie publikacji,
- strefy chronione hasłem,
- wspomaganie pozycjonowania serwisu WWW.
Edytor WYSIWYG w systemie CMS
Każdy z systemów CMS wygląda odrobinę inaczej, ale łączy je jedno, mianowicie proste edytory treści, których obsługa znana jest z programów do edycji treści typu Microsoft Word. Nazwa fachowa edytora to WYSIWYG i jest akronimem z języka angielskiego What You See Is What You Get. Po polsku oznacza, że element edytowany w CMS będzie tak samo wyglądał na stronie WWW. Współcześnie to właśnie na edytory strony internetowej toczy się największy bój. Duża konkurencja wśród dostawców oprogramowania CMS powoduje, że każdy klient znajdzie coś dla siebie.
Zobacz przykład edytora systemu PageEditor od Honki Software House. Widzisz, że edycja w CMSie wygląda dokładnie tak samo jak strona wynikowa (umieszczona w Internecie). Takie rozwiązanie jest niezwykle pożądane, szczególnie jeśli osób edytujących witrynę internetową jest dużo i nie ma czasu na naukę.
Jeśli zatem potrafisz napisać tekst na komputerze, nadać mu odpowiednie formatowanie, przypisać nagłówki, wstawić grafikę lub tabelkę, bez większych problemów obsłużysz popularne systemy CMS.

Zastosowanie systemów CMS
Strony internetowe przybierają różne kształty i formaty, natomiast do wszystkich z nich dostępnych online można podłączyć system CMS. Najczęściej występujące zastosowania:
- firmowa witryna internetowa lub inaczej firmowa strona WWW,
- blog firmowy,
- portal internetowy,
- strona internetowa kariera,
- ekstranet (z ang. extranet),
- program lojalnościowy,
- strefa klienta,
- forum internetowe,
- baza wiedzy,
- sklep internetowy,
- aplikacja webowa,
- aplikacja mobilna,
- inne projekty digital marketingowe oparte o technologie internetowe.
Rodzaje systemów CMS ze względu na typ licencji
Zagadnienie licencji oprogramowania jest równie ważne, jak ilość funkcjonalności czy interfejs. Licencja reguluje kwestie prawne dotyczące praw do źródeł oprogramowania, które może w pierwszym odruchu chcesz mieć na własność, na przykład ze względów bezpieczeństwa i możliwości swobodnego rozwoju.
Kolejne kwestie, których dotyczy licencja, to prawa do badania źródeł, ich zmiany i rozpowszechniania. Licencje są zwykle precyzyjnie opisane w dokumencie licencji, natomiast ten rzadko bywa dokładnie czytany i rozumiany. Sprawą, na którą warto zwrócić uwagę szczególnie w przypadku oprogramowania Open Source lub autorów międzynarodowych, to ustalenie, jakiego kraju prawo ma zastosowanie w przypadku wdrożenia wybranego oprogramowania.
Możemy wyróżnić trzy typy systemów CMS ze względu na rodzaj licencji:
Open Source
licencja otwarta umożliwiająca badanie, rozwój i zmianę oprogramowania
System autorski
licencja zamknięta, której warunki są ściśle określone przez autora systemu
Sys. dedykowany
licencja dedykowana, której dokładne warunki określane są podczas rozpoczęcia współpracy
Systemy CMS Open Source
Systemy CMS Open Source to najpopularniejsze na świecie oprogramowanie CMS ze względu na swoją dostępność i bezpłatność. Znajdziesz w tej kategorii niejeden tzw. darmowy CMS. Oprogramowanie Open Source najczęściej rozwijane jest przez społeczności o zróżnicowanym poziomie kompetencji informatycznych. Źródła takiego oprogramowania są powszechnie dostępne i możliwe do stosowania, badania i rozwoju. Najpopularniejsze z nich to Drupal, WordPress i Joomla.
System CMS WordPress
Systemem zarządzania treścią będącym synonimem oprogramowania Open Source jest WordPress. Decydując się na wdrożenie WordPress musisz mieć na uwadze, że bywa wdrażany w sposób amatorski, pomijając dobre praktyki tworzenia serwisów WWW. Znamy wiele przypadków, w których po 2 czy 3 latach witryna internetowa przestawała działać lub wyglądała inaczej niż powinna. Jeśli szukasz firmy, która wdraża WordPress zgodnie z dobrymi praktykami zapraszamy do współpracy. Wypełnij formularz kontaktowy i porozmawiajmy.
UWAGA! WordPress nie ma najlepszej opinii wśród programistów ze względu na przestarzały framework (szkielet budowy aplikacji) i wątpliwej jakości strukturę oprogramowania. Znaczy to, że nie jest bezpieczny i jest wolny w działaniu. Do wdrożenia WordPress poszukaj firmy, która ma na pokładzie zespół programistów potrafiących zapanować nad wadami wrodzonymi tego oprogramowania.
Autorskie systemy CMS
To oprogramowanie, w którym źródła oprogramowania należą do licencjodawcy, a ten wdraża i udostępnia je odpłatnie na określonych w umowie licencyjnej lub abonamencie warunkach. Ogromnym plusem takiego oprogramowania jest odpowiedzialność dostawcy rozwiązania za kwestie bezpieczeństwa i aktualizacji.
Najpopularniejsze systemy autorskie to: Squarespace, Typo3, Microsoft SharePoint lub PageEditor.
Dedykowane systemy CMS
To oprogramowanie CMS, którego prawa do źródeł przekazywane są częstokroć klientowi wraz z prawem do ich modyfikacji i rozwoju. System zarządzania treścią przygotowywany jest pod konkretny projekt zgodnie z określoną z klientem specyfikacją wymagań.
Możesz je zamówić np. w Honki Software House.
Jaki typ CMSa wybrać?
Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta i najlepiej pytanie to skierować do firmy specjalizującej się we wdrożeniach serwisów WWW z systemem CMS. Niech wykonawca rozwiązania podpowie Ci, jakie rozwiązanie jest dla Ciebie najlepsze. Jest wiele firm na rynku polskim, które może Ci pomóc.
Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią
Na stronie internetowej Wappalyzer.com, organizacji śledzącej i profilującej najpopularniejsze technologie Web na świecie, znajdziemy informacje o ponad 200 systemach CMS. Pierwsze pozycje pod względem popularności zajmują systemy open source. Powszechna opinia, że są to darmowe systemy CMS powoduje, że ilościowo zdecydowanie dominują nad rozwiązaniami komercyjnymi. Lista dziesięciu najpopularniejszych systemów CMS na świecie wg witryny Wappalyzer.com to:
- WordPress,
- Drupal,
- Joomla,
- WIX,
- Squarespace,
- Zendesk,
- 1C-Bitrix,
- Microsoft SharePoint,
- Typo3 CMS,
- Weebly.
Ranking systemów CMS według W3Techs
Według organizacji W3Techs.com śledzącej najpopularniejsze technologie lista Top 5 kształtuje się odrobinę inaczej. Widać tu silną pozycję Shopify.com jako rozwiązania e-commerce, które raczej powinno znaleźć się w kategorii systemu e-commerce. Lista Top 5:
- WordPress,
- Shopify,
- Joomla,
- Squarespace,
- Wix.
TOP10 systemów zarządzania treścią
Gdybyśmy mieli utworzyć listę TOP 10 systemów CMS, które sami wdrażamy i polecamy do małych, średnich i dużych witryn internetowch to jest to:
PageEditor
Autorski system CMS, bezpieczny, rozwijany i wspierany przez Honki Software House od 2010 roku program, który poza intuicyjną obsługą charakteryzuje się znakomitym wsparciem dla działań SEO.
WordPress
Najpopularniejszy i zarazem najbardziej problematyczny pod wieloma względami system OpenSource, wspierany przez wiele agencji, m.in. Honki Digital Agency,
TYPO3 CMS
System CMS o dobrej dokumentacji i wielu możliwościach konfiguracji spotykany w serwisach internetowych średnich i dużych firm regionu DACH,
Contao
System CMS bez wizualnej edycji, o średniej dokumentacji, ale wielu możliwościach konfiguracji.
HubSpot Content Hub
Rozbudowany CMS osadzony w środowisku firmy HubSpot, znakomity, kiedy celem jest aktywna sprzedaż.
Webflow
Kreator stron WWW z funkcją CMS, popularny szczególnie w USA i GB, stawiający na efektowną prezentację treści i efekt WOW!
Drupal
Bezpieczny, skalowalny system CMS, który, choć pod kątem użyteczności pozostawia wiele do życzenia, ma swoich wiernych fanów.
Hitso
Autorski, przyjazny i bezpieczny system zarządzania treścią od firmy Autentika.
WebLucy
Kreator stron WWW oraz lejków marketingowych autorstwa Surmacki&Co. Ltd.
Landingi
Kreator stron promocyjnych – z ang. landing page – znakomicie sprawdzający się w akcjach promocyjnych.
Jaki System CMS wybrać?
Optymalnego wyboru systemu CMS możesz dokonać po wcześniejszym przygotowaniu specyfikacji wymagań. To dokument, w którym wszyscy interesariusze (osoby zainteresowane) określają cele i potrzeby względem wdrażanego oprogramowania. Można powiedzieć, że to taki Brief tyle, że dla działu IT. Jeśli mimo wszystko nie wiesz, jak zabrać się za przygotowanie takiej specyfikacji lub nie masz czasu, zawsze pomagamy klientom, zadając pytania dające możliwość „wygadania się”. Po ustaleniu, jakie rozwiązanie jest dla Ciebie optymalne, przygotowujemy wycenę i plan wdrożenia.
Jakość wdrożenia systemu CMS
W wyborze najlepszego systemu CMS pomocne są zawsze wszelkiego rodzaju zestawienia i rankingi, natomiast bardziej te nastawione na jakość i satysfakcję klientów niż ilość wdrożeń. Widzieliśmy dziesiątki poprawnych i fatalnych wdrożeń tego samego systemu CMS. Większość z nich stanowiły projekty bazujące na systemach Open Source, które swoją dostępnością i popularnością zachęcają wielu amatorów do podjęcia próby wdrożenia. Tam, gdzie cena decyduje o projekcie, nie można liczyć na jakość, a bardziej na szczęście. Znane jest powiedzenie, że szczęściu trzeba pomagać i do tego zachęcamy. Aby sprawnie, bezproblemowo wdrożyć system CMS, skorzystaj z usług firmy, która ma w tym doświadczenie i rozumie potrzeby klientów.
Cena systemu CMS
Cenę systemu CMS musisz rozpatrywać w kilku wymiarach. Pierwszy dotyczy opłaty za licencję, drugi związany jest z usługami aktualizacji i rozwoju.
Zacznijmy od najważniejszego, czyli ceny za licencję CMSa. Tu w przypadku oprogramowania open source sprawa wygląda prosto, ponieważ źródła są otwarte i darmowe. Pamiętaj jednak, że dodatki do tych systemów darmowe już nie są i za różne wtyczki będzie trzeba zapłacić.
Kolejna kwestia to cena aktualizacji i odpowiedzialności za bezpieczeństwo. W przypadku systemów CMS autorskich i dedykowanych opłata za licencję jest najczęściej związana z innymi usługami jak aktualizacje, nadzór, bezpieczeństwo i hosting. Przykładem jest system CMS PageEditor, w którym kilka usług zebranych jest w jeden abonament.
Jaki hosting dla systemu CMS?
Wdrożenie systemu CMS do strony internetowej to nie jest prosta sprawa, chociażby z powodu konieczności wyboru hostingu i ochrony bezpieczeństwa serwera. Możesz jako amator wybierać spośród setek „najlepszych hostingów”, ale czy masz wystarczająco dużo dobrej wiedzy informatycznej, aby wybór był rozumem, a nie sercem lub portfelem?
Poza tym, nie zawsze w cenie hostingu będziesz miał administrację stroną WWW i CMSem. Stąd rekomendowane przez nas rozwiązanie, to połączenie trzech usług w jednym pakiecie, ponieważ dzięki temu odpowiedzialność za działanie strony WWW i systemu CMS spoczywa na jednym dostawcy. Decyzję pozostawiamy Tobie.

Kto powinien odpowiadać za wdrożenie serwisu WWW z CMS?
Wdrożenie strony internetowej z systemem CMS powinno łączyć w firmie wszystkich interesariuszy. Najczęściej reprezentują oni działy marketingu, sprzedaży i IT. Każdy z nich ma inną potrzebę względem witryny internetowej i inną wiedzę dotyczącą projektowania serwisów WWW.
Wiedza ta i doświadczenie czasami są profesjonalne, a czasami amatorskie, dlatego warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia firm, które pokierują pracami i ograniczą ryzyko niepowodzenia projektu.
Dokumentacja systemu CMS
Dokumentem, o którym wspominaliśmy i powinien powstać w pierwszej kolejności – zanim zaczniesz wybierać najlepszy system CMS – jest specyfikacja wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych. Po jego opracowaniu rozpocznij rozmowy z autorami systemów CMS lub agencjami wdrażającymi tego typu oprogramowanie. Jeśli określisz swoje potrzeby, dostawcy oprogramowania CMS powiedzą Ci, czy ich system spełnia Twoje oczekiwania i w jaki sposób. To ważna kwestia, ponieważ użyteczność, czyli łatwość obsługi oprogramowania to jedna z najważniejszych kwestii wpływających na satysfakcję.
Kto wdraża systemy CMS?
Podmioty wdrażające serwisy WWW z systemem CMS na polskim rynku to najczęściej:
- Agencje Interaktywne – firmy digital marketingowe wyspecjalizowane we wdrożeniach różnych narzędzi z zakresu marketingu i sprzedaży w Internecie np. Honki Digital Agency lub https://www.goldensubmarine.com/pl,
- Software House – firmy informatyczne wyspecjalizowane we wdrażaniu różnego typu oprogramowania opartego o technologie internetowe jak np. Honki Software House lub https://autentika.pl,
- Agencje SEM/ SEO – to firmy zajmujące się optymalizacją serwisów WWW pod wyszukiwarki i świadczące dodatkowo usługi tworzenia stron WWW.
Który typ firmy wdrożeniowej CMS wybrać?
To zależy od Twoich własnych potrzeb i posiadanych zasobów.
Jeśli masz własne studio graficzne lub pracujesz z projektantami mającymi doświadczenie w projektowaniu skutecznych serwisów WWW i aplikacji, wybierz Software House. Ten typ firm skupia się najczęściej na stronie informatycznej projektu, a nie funkcjonalno-stylistycznej. Dostaniesz od nich dobrej jakości kod strony WWW, ale tu ich zakres kompetencji się najczęściej skończy.
Jeśli nie masz studia graficznego, kieruj swoje kroki do agencji interaktywnych, będziesz usatysfakcjonowany ich kompleksowym, biznesowym podejściem. Przy okazji będziesz mógł porozmawiać o promocji wykonanego serwisu WWW i dalszym jego rozwoju.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Co znaczy CMS?
CMS to skrót Content Management System co oznacza system zarządzania treścią. Instalowany jest najczęściej do serwisów WWW, sklepów internetowych, w intranetach i ekstranetach.
Czy CMS to WordPress?
Nie, oprogramowanie WordPress to system CMS, czyli typ oprogramowania do zarządzania treścią.
Do czego jest używany CMS?
Najczęściej do zarządzania treścią serwisów WWW i sklepów internetowych. Co ważne w obsłudze nie wymaga znajomości programowania i informatyki.
Czy WordPress jest dobry jako CMS?
W kategorii Open Source WordPress jest na pewno liderem, tak więc możemy powiedzieć, że jako CMS jest dobry.
Jaki CMS do sklepu internetowego?
To zależy do jakiego sklepu. Tu należy skontaktować się z firmą wdrażającą platformy e-commerce i określić wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne sklepu. W ten sposób powstanie dokument, na podstawie którego wybrana firma np. Honki, zarekomenduje najlepsze rozwiązanie.
Jakie firmy wdrażają WordPress?
Wśród firm wdrażających systemy CMS jak wszędzie znajdziesz pojedyncze osoby, firmy małe i duże. Jeśli myślisz konkretnie o WordPress, rekomendujemy wybranie firm małych i średnich. Jednoosobowe działaności nie będą w stanie zapewnić jakości, a duże firmy przytłoczą Cię dokumentacją i kosztami.
Podsumowanie
Od 30 lat zarządzam projektami marketingowymi, digital marketingowymi, MarTech oraz sprzedażowymi, jestem założycielem, CEO i Project Managerem w Honki Digital Agency, agencji digital marketingowej o ponad 20 – letniej historii.
Porozmawiajmy, napisz do mnie na linkedin lub zadzwoń do Honki zawsze chętnie pomogę, tak jak pomogliśmy już ponad 100 klientom B2B i B2C w UE.
Przydatne linki
- FAQ Systemu CMS PageEditor
- Opis programu Hitso
- https://en.wikipedia.org/wiki/Document_management_system
Autor artykułu: Marcin Rząca i na linkedIn