Blog  agencji interaktywnej Honki

Nie każ mi myśleć

Test użyteczności serwisu internetowego wg Steve’a Kruga. Zrób to sam.

Test użyteczności serwisu internetowego wg Steve’a Kruga. Zrób to sam.

Nawet najprostszy test użyteczności strony WWW jest lepszy niż jego brak. To twierdzenie pewnie nie podoba się klasycznym badaczom, ale użyteczność interfejsów właśnie tak się bada. Robi się to prosto i szybko. W artykule powołujemy się na największego popularyzatora badań użyteczności, czyli Steve Kruga. Test, który Wam proponujemy, jest banalnie prosty i wystarczająco zaspokajający potrzeby.

Testy użyteczności serwisów internetowych i aplikacji.

Projektowanie serwisów internetowych lub oprogramowania wymaga testowania nie tylko pod kątem poprawności działania, funkcjonalności, ale przede wszystkim tego, czy z danej funkcjonalności użytkownik potrafi poprawnie i sprawnie skorzystać. Steve Jobs, biorący czynny udział w projektowaniu urządzeń i systemów operacyjnych dla urządzeń Apple, zwracał uwagę na to, że nie jest istotne to, co użytkownik ma wykonać, ale przede wszystkim to, czego nie ma wykonać, obsługując urządzenie lub oprogramowanie. Testowanie interfejsów w fazie projektowej jest standardem dla osób pracujących zwinnie lub wykorzystujących techniki design thinking. To jeden z kluczowych etapów tworzenia projektu. Jeśli macie projekt rozbudowanej aplikacji, namawiamy Was do testowania prototypów, czyli działających makiet funkcjonalnych. Testy te pozwolą Wam wyeliminować błędy, które związane są ze zrozumieniem sposobu działania aplikacji. Użytkownik nie będzie skupiał się na kolorach i stylu, ale na tym, jak aplikacja działa. Jeśli projektujecie natomiast serwis WWW, to możecie się pokusić się o testy widoków z docelową lub proponowaną grafiką.

„Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych.”

Steve Krug zasłynął jako autor książek pt. „Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych.” oraz „Przetestuj ją sam. O funkcjonalności stron internetowych.” Jest to moim zdaniem lektura obowiązkowa nie tylko dla osób zajmujących się użytecznością, ale przede wszystkim dla managerów zarządzających projektami, których zadaniem jest przygotowanie serwisu internetowego, sklepu internetowego, aplikacji lub innego rodzaju oprogramowania. Proces projektowania jak też jego kluczowe etapy omówione są w książkach z perspektywy członków zespołu projektowego. Skład osobowy zespołu przyjęty przez autora wielokrotnie pojawia się w projektach, które realizowaliśmy i realizujemy. Tak więc nie jest to jednostronny obraz, co zdecydowanie zwiększa walory edukacyjne i osadzenie treści w rzeczywistości. Fragmenty tej książki pewnie nieraz znajdziecie na naszym blogu.

Dziś namawiam Was do przeprowadzenia na swojej stronie internetowej prostego testu, którego pytania pochodzą z ww. książek Steve’a Kruga. Zaczynamy.

Włącz komputer, przeglądarkę, wpisz adres www swojej strony internetowej. Niezależnie od tego na jakiej stronie serwisu się znajdujesz, powinieneś błyskawicznie móc odpowiedzieć na pytania:

  1. Co to jest za witryna (identyfikator witryny)?
  2. Na jakiej jestem stronie (nazwa strony)?
  3. Jakie są główne kategorie?
  4. Jakie mam opcje do wyboru na tym poziomie struktury?
  5. Gdzie znajduję się w odniesieniu do całej struktury?
  6. W jaki sposób mogę czegoś poszukać?
  7. Od czego powinienem zacząć?
  8. Co jest na tej stronie najważniejsze?

Jeśli odpowiedziałeś na wszystkie pytania zgodnie z prawdą (założeniem projektanta), wszystko odnalazłeś w mgnieniu oka, to znaczy, że Twoja strona WWW jest w podstawowym zakresie użyteczna. Oznacza to też, że jest wystarczająco łatwa w obsłudze przez odwiedzających Twój serwis internetowy. Gratulacje!

Zachęcam do wykonania teraz testu na innych użytkownikach wykorzystując technikę zwaną Corridor test. Jest idealna do spontanicznego, szybkiego badania jakościowego. Czekasz na korytarzu na osoby korzystające z korytarza i pokazując im stronę WWW zadajesz ww. pytania. Całość badania zajmie około 1 min.

Mam nadzieję przybliżyłem Wam temat użyteczności serwisów WWW. Po więcej materiałów w języku angielskim od Steve’a Kruga zapraszam na:

https://sensible.com/ – strona główna
https://sensible.com/download-files/ – strona z plikami do pobrania, naprawdę warto ją odwiedzić.

Źródła:
Tytuł oryginalny: Don’t Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability.
Autor: Krug Steve
Tłumaczenie: Cieślak Piotr
Wydawnictwo: Helion
Data premiery: 2014-09-11

Tytuł oryginalny: Rocket Surgery Made Easy: The Do-It-Yourself Guide to Finding and Fixing Usability Problems
Autor: Krug Steve
Tłumaczenie: Koronkiewicz Paweł
Wydawnictwo: Helion
Data premiery: 2010-07-12