Blog  agencji interaktywnej Honki

Wpływ kolorów na ludzi

Wpływ kolorów na ludzi, czyli najważniejsze informacje o odbiorze kolorów przez człowieka.

Wpływ kolorów na ludzi, czyli najważniejsze informacje o odbiorze kolorów przez człowieka.

Każdy ze zmysłów ma bezpośredni wpływ na rozwój, możliwości, postrzeganie świata i zachowania człowieka. Zmysł wzroku wydaje się tym, który jest najsilniejszym a na pewno tym, który jest najintensywniej wykorzystywany w sztukach wizualnych i reklamie. Można uważać go za zmysł podwójny, ponieważ odpowiada za rozpoznawanie kolorów oraz intensywność jasności. Warto mieć na uwadze oddziaływanie kolorów na człowieka, aby świadomie ich używać w projektach i otaczającej nas przestrzeni.

Wpływ koloru na człowieka.

Kolor odbierany zmysłem wzroku jest jednym z najważniejszych czynników odbioru otoczenia. Faktem jest, że kolorem pomieszczenia możemy wpłynąć na zwiększenie lub zmniejszenie skupienia przebywających w nim osób. Kolorem stroju możemy zaznaczyć swoją osobowość lub zwrócić uwagę na oryginalny styl. Definiujemy w ten sposób siebie, wpływając na pewno na pierwsze wrażenie i pierwszą ocenę. Kolor ma moc również w świecie przyrody, szczególnie w świecie roślin to uniwersalny język komunikacji przyciągający uwagę owadów lub ich odstraszający.   

Najlepszą czekoladę wypijesz w pomarańczowym kubku. 

To nie są żadne wymysły, ale wnioski z badań politechniki w Walencji i uniwersytetu w Oxfordzie. Akademickie kawiarenki, które wzięły udział w eksperymencie, serwowały gorącą czekoladę w kubkach czterech kolorów. Napoje serwowane w białych, kremowych, czerwonych i pomarańczowych kubkach były identyczne. Zdecydowana większość osób objętych badaniem stwierdziła jednak, że najlepsza czekolada była w kubkach pomarańczowym i kremowym. 

Branding na żółto czy na niebiesko? 

Według CCICOLOR, ludzie wyrabiają sobie opinię na temat osób, środowiska czy produktu w ciągu pierwszych 90 sekund, z czego 90 proc. tej oceny opiera się na kolorze. Niezwykłe jest to, że 85 procent kupujących podaje, iż kolor jest głównym powodem stojącym za zakupem danego produktu (dane za badaniami Color Marketing Group). 

Według badań Uniwersytetu Loyola w stanie Maryland, kolor może zwiększyć rozpoznawalność marki aż o 80 proc. Jeśli masz jeszcze możliwość, wybierz więc kolor najbardziej pasujący do swojej firmy i maksymalizuj swoje przychody.  

Jakie kolory wykorzystują znane marki? 

Niebieski kojarzy się z siłą, lojalnością, w odpowiednim odcieniu jest profesjonalny i wiarygodny. To niebo, morze i szeroka perspektywa. To kolor bardzo pozytywny. Obniża puls, zwiększa zdolność koncentracji. Ulubiony kolor firm informatycznych. Stosowany przez przedsiębiorstwa informatyczne IBM (International Business Machines Corporation) i Hewlett-Packard.  

Pomarańczowy symbolizuje energię, ciepło, optymizm, a przy tym przywołuje na myśl zabawę. Podobnie jak czerwony pobudza apetyt i polepsza trawienie. Wykorzystują go przeglądarka internetowa Firefox, globalny e-commerce Amazon, producent napoju Fanta, a także Honki Multimedia.  

Czerwony jest barwą najsilniej oddziaływującą na ludzki mózg w kontekście jego pobudzenia. Zwiększa apetyt i podnosi ciśnienie krwi. Przyciąga uwagę, symbolizując siłę, młodzieńczość i odwagę. W brandingu korzysta z niego producent napojów Coca-Cola i marka Virgin, stawiająca na podróże, rozrywkę i styl życia. 

Zielony jest kolorem otaczającej nas przyrody, uspokaja, wprowadza w dobry nastrój i dodaje siły. Z naturalną siłą chce być kojarzona sieć kawiarni Starbucks, stąd użycie zielonego w logo tej firmy. Zielony jest również kolorem bogactwa, korzystają z tego znaczenia firmy z sektora finansowego, choćby Getin Bank i BZ WBK (aktualnie Santander Bank). Oczywistym skojarzeniem z zielenią jest przyroda, co wykorzystują m.in. Animal Planet i Greenpeace.  

Żółty przekazuje szczęście, optymizm i życzliwość. Kojarzy się ze słońcem, poprawiając nastrój i zachęcając do działania. Ze względu na swoją intensywność warto używać go jako koloru uzupełniającego. Wśród firm z żółtym logo znajdziemy takie firmy jak producent fastfood McDonald’s, producent obiektywów Nikon oraz producent i dystrybutor wyposażenia wnętrz firma IKEA. 

Różowy zazwyczaj postrzegany jest jako romantyczny i kobiecy. Przynosi na myśl miłość i ciepło. W róż stroją się producent bielizny Victoria’s Secret oraz marka zabawek dla dziewczynek Barbie. 

Podsumowanie.

Wiesz już, jak ważną rolę odgrywa znaczenie kolorów w brandingu. Pomyśl, czy Twoja firma ma na pewno odpowiednio dobrane barwy? Dobrze przemyśl tożsamość swojej marki i wartości, jakie reprezentuje, a następnie wybierz właściwe kolory, aby to przekazać. Z odpowiednim kolorem, który wydobędzie DNA Twojej marki, działania marketingowe odniosą większy sukces.  

Dobrze przemyśl wykorzystanie koloru w marketingu Twojej firmy. Kolor ma naprawdę wielką moc, bo wywołuje emocjonalne reakcje. Pomaga klientom kojarzyć markę, a dzięki temu skłaniać ich do wyboru właśnie Twojej firmy. Pozytywne opinie o firmie, jak się okazuje, nie są wydawane tylko i wyłącznie na podstawie słowa pisanego. A o to przecież chodzi 🙂