Wywieranie wpływu na ludzi - Robert Cialdini
Wywieranie wpływu na ludzi - Robert Cialdini

Wywieranie wpływu na ludzi. 6 reguł Roberta Cialdiniego.

Książka skierowana jest do osób zawodowo zajmujących się zarządzaniem, marketingiem i sprzedażą. To wspaniała podróż przez badania naukowe i przypadki ludzkich zachowań znakomicie opisane i usystematyzowane przez Roberta Cialdiniego. Zapewniam Was, że znajomość reguł wywierania wpływu opisanych przez autora przyda się każdemu w rozwiązywaniu codziennych spraw, radzeniu sobie z ludźmi, jak również nieuleganiu innym.

Jaki był cel napisania książki „Wywieranie wpływu na ludzi”?

Autor Robert. B. Cialdini zawodowo i naukowo związany z psychologią społeczną jako cel napisania książki podaje konieczność podzielenia się wiedzą, dzięki której unikniemy „naciągaczy”. Ma tu na myśli osoby lub firmy, które czasami świadomie, a czasami nieświadomie wywierają na nas wpływ. Nadmienia, że każdy z nas ma pewne umiejętności wywierana wpływu na innych, np. podczas obrony swoich tez, obrony swojego interesu, a przede wszystkim bezpieczeństwa. Jako pracownik naukowy ma też świadomość ogromu wiedzy jaką mają korporacje współpracujące z instytucjami badawczymi. Cialdini przytacza dziesiątki przykładów i badań prowadzonych w przeciągu ostatnich 50 lat, do których przeciętny obywatel nie ma dostępu. Książki to jego wkład w edukację i zarazem obronę naszych interesów.  

Kim jest Robert Cialdini?

Urodzony 27 kwietnia 1945 roku Robert Beno Cialdini jest profesorem psychologii na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie. Znany jest przede wszystkim jako autor książek z zakresu psychologii społecznej. Książka Influence: The Psychology of Persuasion sprzedała się w ponad pięciu milionach egzemplarzy i została przetłumaczona na 41 języków. Tytuł ten jest wymieniony na liście bestsellerów New York Timesa, a Fortune umieszcza go w swoich „75 najmądrzejszych książkach biznesowych”. Inne jego książki to Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, Tak! 50 sekretów nauki perswazji oraz Preswazja.

Reguły Roberta Cialdiniego

Robert Cialdini zdefiniował i opisał sześć reguł wywierania wpływu na ludzi:

  1. Reguła wzajemności
  2. Reguła zaangażowania i konsekwencji
  3. Społeczny dowód słuszności
  4. Reguła lubienia i sympatii
  5. Reguła autorytetu
  6. Reguła niedostępności

Reguła wzajemności

Spłacaj każdy dług tak, jakby sam Bóg wystawił Ci rachunek Ralph Waldo Emerson

Reguła ta stwierdza, że zawsze powinniśmy starać się odwdzięczyć osobie, która nam wyświadczyła jakieś dobro. Na mocy reguły wzajemności czujemy się zobowiązani do przyszłego rewanżowania się za przysługi, prezenty, zaproszenia i tym podobne dobra, jakie sami otrzymaliśmy. 

Ważnym aspektem tej reguły jest jej powszechność w wielu kulturach. Socjologowie zbadali jej popularność i wszędzie występuje na podobnych zasadach wzajemności, jeśli Ty mi to ja Tobie. 

Bardzo ciekawą techniką w ramach reguły wzajemności jest technika odmowa-wycofanie. O niej możecie się dowiedzieć na stronie 51 książki dostępnej dla naszych klientów w honkowej bibliotece. 

Zastosowanie reguły wzajemności 

Pierwsze, co przychodzi do głowy, to technika „darmowa próbka” lub prezent za pozostawienie swoich danych, znana z działań content marketingowych. Innym przykładem jest bonus w wysokości np. 30 zł na pierwszy zakup w sklepie internetowym. W przypadku event marketingu rozdawanie upominków reklamowych lub specjalnych pakietów dla odwiedzających stoisko targowe to nic innego niż zastosowanie reguły wzajemności. Przykłady możemy mnożyć w nieskończoność.

Reguła zaangażowania i konsekwencji

Kiedy jesteśmy konsekwentni, uważamy się za mądrzejszych i działających zgodnie ze sobą. Konsekwencja kojarzona jest z siłą osobowości i intelektu, jest, można powiedzieć, rdzeniem logiki, stałości i uczciwości. Niestety satysfakcja z bycia konsekwentnym zabija racjonalną ocenę sytuacji. W książce R. Cialdiniego przytoczone jest m.in. badanie na grupie hazardzisów obstawiających wyścigi konne. Zauważono, że po obstawieniu wybranego konia, wg nich samych szanse na wygraną rosły. Jak widzicie, motywacja do bycia konsekwentnym nie zawsze działa zgodnie z naszym interesem.

Zgodność i konsekwencja są w naszej kulturze bardzo wysoko cenione. I dobrze, ponieważ w większości przypadków ich rezultaty są jednak dla nas korzystne. 

Kluczem do konsekwencji jest jednak zaangażowanie. To ono jest „klikiem”, które powoduje „wrrr”, czyli działanie. Jeśli pojawi się zaangażowanie to ono wywoła dążenie do konsekwencji.

Zastosowanie reguły zaangażowania i konsekwencji

Przykładem działania korzystającego z reguły zaangażowania i konsekwencji jest nakłonienie klienta do wykonania nawet małego ruchu w kierunku zakupu. Jeśli chcesz sprzedać coś dużego, podaj klientowi coś małego, co go zaangażuje i kontroluj jego drogę do zakupu. Jeśli kupił u Ciebie jedną rzecz, sprzedaj mu kolejną. Skorzystaj z zasad Up-selling i Cross-selling. 

Społeczny dowód słuszności

Gdzie wszyscy myślą tak samo, nikt nie myśli zbyt wiele. Walter Lippmann

Reguła ta odnosi się do wrażenia, że kiedy więcej osób robi coś w określony sposób, to znaczy, że jest on poprawny. Trzymając się tej zasady, popełniamy mniej błędów niż działając wbrew innym. Ta cecha zachowania ludzkiego stanowi o naszej sile jak też o naszej słabości, ponieważ podpowiada nam drogę na skróty. Na fałszywych informacjach i dowodach o poparciu innych rosną sekty oraz grupy wyznawców teorii spiskowych.

Zastosowanie reguły społecznego dowodu słuszności

Przykład z życia wzięty dla tej zasady to polityka. Jeśli inni głosują na daną partię i jest ich tak wielu, to i ja zagłosuję. W biznesie regułę stosuje się, wykazując, ilu klientów już skorzystało z produktu lub jaki procent z nich jest zadowolonych z wybrania właśnie naszej oferty. W przypadku e-commerce znakomicie sprawdza się sekcja „Inni kupili również”, w której można zobaczyć produkty powiązane z naszym produktem, a wybrane przez inne osoby.

Reguła lubienia i sympatii

Pierwszym zadaniem obrońcy w sądzie jest doprowadzenie ławy przysięgłych do tego, by polubiła jego klienta. Clarence Darrow

Reguła jest prosta. Lubimy spełniać prośby ludzi, których znamy i lubimy. Niestety z metody tej próbują korzystać również Ci, których nie znamy. Powszechnie stosowane jest w przypadku sprzedaży bezpośredniej proszenie o kontakt do znajomego, do którego zgłosi się nieznajomy, ale powołując się na znajomego. Cóż, nie zawsze to działa, ale działa na tyle, że metoda ta jest powszechnie stosowana. Kolejna sprawa to wiedza, że znajomemu, którego lubimy, często mówimy „tak”, stąd wysiłki telesprzedawców do namówienia nas na pierwsze „tak”. 

Skąd jednak pojawia się lubienie i sympatia? Jest tu wiele aspektów, z których najważniejsze to:

  • Atrakcyjność fizyczna i zjawisko aureoli
  • Podobieństwo
  • Komplementy
  • Współpraca

Zastosowanie reguły lubienia i sympatii

Czyż „klient nasz Pan” nie jest odpowiedzią na regułę lubienia i sympatii? Oczywiście, że tak. Będziemy lubiani, jeśli sami będziemy sympatyczni i uczynni. Jeśli do tego jesteśmy atrakcyjni, szanse na lubienie się zwiększają, a jeśli jesteśmy podobni, to sukces jest gwarantowany. Siła biznesowa marek obecnych w social mediach wykorzystuje właśnie regułę lubienia i sympatii w sprzedaży produktów. W zależności od tego, co oferujecie klientom, macie dzięki digital marketingowi dziesiątki metod, aby być lubianymi. Najprostszą z nich jest personalizacja kontaktu z klientem.

Autorytet

Podążaj za tym, który wie. Wirgiliusz

Zgodnie z tą regułą mamy skłonność do ulegania autorytetom. Ma ona swoje źródło w praktykach socjalizujących, które wykształcają w nas przekonanie, iż uległość taka jest pożądanym i obowiązującym sposobem postępowania. Współcześnie powszechne staje się zjawisko ulegania symbolom autorytetu, którymi są: tytuły, ubrania i samochody. Zawłaszczając jeden lub kilka symboli stajemy się autorytetami. Niestety niewielu z nas zadaje sobie pytanie, czy ten autorytet jest równocześnie ekspertem.

Zastosowanie reguły autorytetu

Przykładów na zawłaszczanie sobie autorytetu przez transfer symboli jest wiele. Spójrzcie na celebrytów, sportowców czy inne gwiazdy scen, jak ci znakomicie wykorzystują siłę swojej rozpoznawalności. Jeśli jesteście małą lub średnią firmą a macie w portfolio znane marki, zawsze możecie wzmocnić swój wizerunek, prezentując, że dla nich – autorytetów w branży – pracujecie. 

Reguła niedostępności

Sposobem na kochanie czegokolwiek jest uświadomienie sobie, że moglibyśmy to utracić. G. K. Chesterton

Reguła ta znakomicie znana jest kolekcjonerom. Po pierwsze im mniej, tym lepiej! Polega to na przypisywaniu większej wartości tym możliwościom lub produktom, które stają się dla ludzi niedostępne. Po drugie włącza się w ludziach mechanizm oporu wobec braku komfortu wyboru. Opór ten jednak nas nie ogranicza, tylko pcha do podejmowania decyzji. Jeszcze inny aspekt ograniczania dostępności to automatyczne przypisywanie jakiemuś dobru cech pożądanych i stawianie go w lepszym niż na to zasługuje świetle. 

Zastosowanie reguły niedostępności

Jeśli chcesz podnieść wartość produktów bez zmiany ich cech, ogranicz ich dostępność lub ogranicz czas ich zakupu. Technika ta znakomicie prezentowana jest w telesprzedaży, jak też w sprzedaży online. Zegar odliczający czas dostępności lub licznik produktów pokazujący jak bardzo znikają z magazynu podziałają jak wabik na Twoich klientów. 

Podsumowanie

Wywieranie wpływu na ludzi oraz Preswazja to lektury obowiązkowe każdego marketera. Jeśli celem marketingu jest dotrzeć do grupy klientów i przekonać ich do produktu, znajomość narzędzi wpływu na ludzi jest konieczna. Jeśli celem jest przygotowanie skutecznych, a nie tylko efektownych reklam, to każda z nich powinna wykorzystywać co najmniej jedną z reguł wywierana wpływu na ludzi. 

W Honki, kiedy pracujemy nad projektami, których celem jest zdobycie uwagi odbiorcy, zawsze koncepcje kreatywne odnosimy do jednej z 6 reguł wywierania wpływu. Dzięki temu zwiększamy skuteczność naszej pracy.  

Autor artykułu: Marcin Rząca i na linkedIn

Źródła: Książka Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, autor Robert Cialdini

Źródła online: Wikipedia