Każdy ze zmysłów ma bezpośredni wpływ na rozwój, możliwości, postrzeganie świata i zachowania człowieka. Zmysł wzroku bazuje na kolorach i kształtach, wydaje się tym, który jest najsilniejszym a na pewno tym, który jest najintensywniej wykorzystywany w sztukach wizualnych i reklamie. Można uważać go za zmysł podwójny, ponieważ odpowiada za rozpoznawanie kolorów oraz intensywność jasności. Warto mieć na uwadze oddziaływanie i znaczenie kolorów, aby świadomie stosować je w projektach i otaczającej nas przestrzeni.
Wpływ koloru na człowieka.
Kolor odbierany zmysłem wzroku jest jednym z najważniejszych czynników odbioru otoczenia. Faktem jest, że kolorem pomieszczenia możemy wpłynąć na zwiększenie lub zmniejszenie skupienia przebywających w nim osób. Kolorem stroju możemy zaznaczyć swoją osobowość lub zwrócić uwagę na oryginalny styl. Definiujemy w ten sposób siebie, wpływając na pewno na pierwsze wrażenie i pierwszą ocenę. Kolor ma znaczenie i moc również w świecie przyrody, szczególnie w świecie roślin to uniwersalny język komunikacji przyciągający uwagę owadów lub ich odstraszający.
Branding na żółto czy na niebiesko?
Według CCICOLOR ludzie wyrabiają sobie opinię na temat osób, środowiska czy produktu w ciągu pierwszych 90 sekund, z czego 90 proc. tej oceny opiera się na kolorze. Niezwykłe jest to, że 85 procent kupujących podaje, iż kolor jest głównym powodem stojącym za zakupem danego produktu (dane za badaniami Color Marketing Group).
Według badań Uniwersytetu Loyola w stanie Maryland, kolor może zwiększyć rozpoznawalność marki aż o 80 proc. Jeśli masz jeszcze możliwość, wybierz więc kolor najbardziej pasujący do swojej firmy i maksymalizuj swoje przychody.
Kolory podstawowe (barwy podstawowe) i kolory pochodne.
Kolory podstawowe to zestawy trzech kolorów, z połączenia których można stworzyć inne równie nasycone barwy. Najpopularniejszy zestaw kolorów podstawowych to:
- Żółty
- Czerwony
- Niebieski
Kolory utworzone z połączenia trzech barw podstawowych to kolory pochodne. Przykładowo, kolor pomarańczowy uzyskasz z połączenia barwy żółtej i czerwonej. Kolor fioletowy stworzysz, łącząc kolor czerwony i niebieski.
Łącząc kolory podstawowe uzyskasz zawsze nasycone, przyjemne dla oka kolory. Jeśli będziesz chciał je złamać, połącz kolor podstawowy z pochodnym.
Znaczenie kolorów i zastosowanie przez znane marki?
Kolor niebieski kojarzy się z siłą, lojalnością, w odpowiednim odcieniu jest profesjonalny i wiarygodny. To niebo, morze i szeroka perspektywa. To kolor z jednej strony pozytywny i przyjazny, ale w kulturze zachodniej kojarzony jest również ze smutkiem (ang. blue oznacza kolor i smutny nastrój). Należy do grupy kolorów podstawowych. Często wykorzystywany w obrazach religijnych. Obniża puls, zwiększa zdolność koncentracji. Ulubiony kolor firm informatycznych. Stosowany przez przedsiębiorstwa informatyczne IBM (International Business Machines Corporation) i Hewlett-Packard.
Kolor pomarańczowy symbolizuje energię, ciepło, optymizm, a przy tym przywołuje na myśl zabawę. Ponieważ kojarzy się z owocem, naturalnie oznacza zdrowie i witalność. Przyciąga uwagę, ale nie przytłacza tak jak czerwony. Należy do grupy kolorów pośrednich (pochodnych). Podobnie jak czerwony pobudza apetyt i polepsza trawienie. Wykorzystują go przeglądarka internetowa Firefox, globalny e-commerce Amazon, producent napoju Fanta (tło na opakowaniach), a także Honki Multimedia.
Kolor czerwony jest barwą najsilniej oddziałującą na ludzki mózg w kontekście jego pobudzenia. To kolor podstawowy. Zwiększa apetyt i podnosi ciśnienie krwi. Przyciąga uwagę, symbolizując siłę, młodzieńczość i odwagę. Kojarzy się z ogniem, wojną i przemocą, jednocześnie oznacza miłość i pasję. W przeszłości oznaczał zarówna diabła jak i Kupidyna (w mitologii rzymskiej uosobienie miłości). W brandingu korzysta z niego producent napojów Coca-Cola i marka Virgin, stawiająca na podróże, rozrywkę i styl życia.
Kolor zielony jest kolorem otaczającej nas przyrody, uspokaja, wprowadza w dobry nastrój i dodaje siły. Ma cechy uspokajające jak niebieski, ale powoduje przypływ energii jak żółty. Z naturalną siłą chce być kojarzona sieć kawiarni Starbucks, stąd użycie zielonego w logo tej firmy. Zielony jest również kolorem bogactwa, korzystają z tego znaczenia firmy z sektora finansowego, choćby Getin Bank i BZ WBK (aktualnie Santander Bank). Oczywistym skojarzeniem z zielenią jest przyroda, co wykorzystują m.in. Animal Planet i Greenpeace.
Żółty kolor to barwa przekazująca szczęście, optymizm i życzliwość. Oznacza także nadzieję. W niektórych krajach mieszkańcy noszą żółte wstążki na znak pamięci o bliskich, którzy zginęli na wojnie. Ma różne znaczenia w różnych kulturach. W Japonii żółty oznacza odwagę, w Indiach jest symbolem kupców a w Egipcie żałobę. Kojarzy się ze słońcem, poprawiając nastrój i zachęcając do działania. Ze względu na swoją intensywność warto używać go jako koloru uzupełniającego. Wśród firm z żółtym logo znajdziemy takie firmy jak producent fast food McDonald’s, producent obiektywów Nikon oraz producent i dystrybutor wyposażenia wnętrz firma IKEA.
Kolor czarny jest kolorem neutralnym. Kojarzy się z mocą i elegancją w pozytywnym znaczeniu. W negatywnym znaczeniu kojarzony ze złem, śmiercią i tajemnicą. W wielu krajach kojarzony z żałobą, buntem i okultyzmem. Stosowany w ostrych i eleganckich projektach. Może być jednocześnie konserwatywny jak też nowoczesny, odbiór uzależniony jest od kultury i kontekstu, w jakim jest osadzony. Wyrafinowany i tajemniczy. Stosowany między innymi przez firmę Karl Lagerfeld i Adidas.
Różowy kolor zazwyczaj postrzegany jest jako romantyczny i kobiecy. Przynosi na myśl miłość i ciepło. W róż stroją się producent bielizny Victoria’s Secret oraz marka zabawek dla dziewczynek Barbie.
Kolor wpływa na smak napoju, który pijesz.
To nie są żadne wymysły, ale wnioski z badań politechniki w Walencji i uniwersytetu w Oxfordzie. Akademickie kawiarenki, które wzięły udział w eksperymencie, serwowały gorącą czekoladę w kubkach czterech kolorów. Napoje serwowane w białych, kremowych, czerwonych i pomarańczowych kubkach były identyczne. Zdecydowana większość osób objętych badaniem stwierdziła jednak, że najlepsza czekolada była w kubkach pomarańczowym i kremowym.
Podsumowanie.
Wiesz już, jak ważną rolę odgrywa kolor w brandingu. Bezpośrednio z oddziaływaniem powiązane jest znaczenie kolorów. Pomyśl, czy Twoja firma ma na pewno odpowiednio dobrane barwy? Dobrze przemyśl tożsamość swojej marki i wartości, jakie reprezentuje, a następnie wybierz właściwe kolory, aby to przekazać. Z odpowiednim kolorem, który wydobędzie DNA Twojej marki, działania marketingowe odniosą większy sukces.
Dobrze przemyśl wykorzystanie koloru w marketingu Twojej firmy. Kolor ma naprawdę wielką moc, bo wywołuje emocjonalne reakcje. Pomaga klientom kojarzyć markę, a dzięki temu skłaniać ich do wyboru właśnie Twojej firmy. Pozytywne opinie o firmie, jak się okazuje, nie są wydawane tylko i wyłącznie na podstawie słowa pisanego. A o to przecież chodzi. 🙂