Znaczenie kolorów
Znaczenie kolorów

Poznaj znaczenie kolorów i stosuj je skutecznie w projektowaniu.

Każdy ze zmysłów ma bezpośredni wpływ na rozwój, możliwości, postrzeganie świata i zachowania człowieka. Zmysł wzroku bazuje na kolorach i kształtach, wydaje się tym, który jest najsilniejszym a na pewno tym, który jest najintensywniej wykorzystywany w sztukach wizualnych i reklamie. Można uważać go za zmysł podwójny, ponieważ odpowiada za rozpoznawanie kolorów oraz intensywność jasności. Warto mieć na uwadze oddziaływanie i znaczenie kolorów, aby świadomie stosować je w projektach i otaczającej nas przestrzeni.

Wpływ koloru na człowieka.

Kolor odbierany zmysłem wzroku jest jednym z najważniejszych czynników odbioru otoczenia. Faktem jest, że kolorem pomieszczenia możemy wpłynąć na zwiększenie lub zmniejszenie skupienia przebywających w nim osób. Kolorem stroju możemy zaznaczyć swoją osobowość lub zwrócić uwagę na oryginalny styl. Definiujemy w ten sposób siebie, wpływając na pewno na pierwsze wrażenie i pierwszą ocenę. Kolor ma znaczenie i moc również w świecie przyrody, szczególnie w świecie roślin to uniwersalny język komunikacji przyciągający uwagę owadów lub ich odstraszający.   

Kolor wpływa na smak napoju, który pijesz. 

To nie są żadne wymysły, ale wnioski z badań politechniki w Walencji i uniwersytetu w Oxfordzie. Akademickie kawiarenki, które wzięły udział w eksperymencie, serwowały gorącą czekoladę w kubkach czterech kolorów. Napoje serwowane w białych, kremowych, czerwonych i pomarańczowych kubkach były identyczne. Zdecydowana większość osób objętych badaniem stwierdziła jednak, że najlepsza czekolada była w kubkach pomarańczowym i kremowym.

Najlepszą czekoladę wypijesz w pomarańczowym kubku.

Branding na żółto czy na niebiesko? 

Według CCICOLOR ludzie wyrabiają sobie opinię na temat osób, środowiska czy produktu w ciągu pierwszych 90 sekund, z czego 90 proc. tej oceny opiera się na kolorze. Niezwykłe jest to, że 85 procent kupujących podaje, iż kolor jest głównym powodem stojącym za zakupem danego produktu (dane za badaniami Color Marketing Group). 

Według badań Uniwersytetu Loyola w stanie Maryland, kolor może zwiększyć rozpoznawalność marki aż o 80 proc. Jeśli masz jeszcze możliwość, wybierz więc kolor najbardziej pasujący do swojej firmy i maksymalizuj swoje przychody.  

Branding na żółto czy na niebiesko?

Znaczenie kolorów i zastosowanie przez znane marki? 

Kolor niebieski kojarzy się z siłą, lojalnością, w odpowiednim odcieniu jest profesjonalny i wiarygodny. To niebo, morze i szeroka perspektywa. To kolor bardzo pozytywny. Obniża puls, zwiększa zdolność koncentracji. Ulubiony kolor firm informatycznych. Stosowany przez przedsiębiorstwa informatyczne IBM (International Business Machines Corporation) i Hewlett-Packard.

Kolor pomarańczowy symbolizuje energię, ciepło, optymizm, a przy tym przywołuje na myśl zabawę. Podobnie jak czerwony pobudza apetyt i polepsza trawienie. Wykorzystują go przeglądarka internetowa Firefox, globalny e-commerce Amazon, producent napoju Fanta, a także Honki Multimedia.

Kolor czerwony jest barwą najsilniej oddziałującą na ludzki mózg w kontekście jego pobudzenia. Zwiększa apetyt i podnosi ciśnienie krwi. Przyciąga uwagę, symbolizując siłę, młodzieńczość i odwagę. W brandingu korzysta z niego producent napojów Coca-Cola i marka Virgin, stawiająca na podróże, rozrywkę i styl życia. 

Kolor zielony jest kolorem otaczającej nas przyrody, uspokaja, wprowadza w dobry nastrój i dodaje siły. Z naturalną siłą chce być kojarzona sieć kawiarni Starbucks, stąd użycie zielonego w logo tej firmy. Zielony jest również kolorem bogactwa, korzystają z tego znaczenia firmy z sektora finansowego, choćby Getin Bank i BZ WBK (aktualnie Santander Bank). Oczywistym skojarzeniem z zielenią jest przyroda, co wykorzystują m.in. Animal Planet i Greenpeace.

Żółty kolor to barwa przekazująca szczęście, optymizm i życzliwość. Kojarzy się ze słońcem, poprawiając nastrój i zachęcając do działania. Ze względu na swoją intensywność warto używać go jako koloru uzupełniającego. Wśród firm z żółtym logo znajdziemy takie firmy jak producent fast food McDonald’s, producent obiektywów Nikon oraz producent i dystrybutor wyposażenia wnętrz firma IKEA. 

Różowy kolor zazwyczaj postrzegany jest jako romantyczny i kobiecy. Przynosi na myśl miłość i ciepło. W róż stroją się producent bielizny Victoria’s Secret oraz marka zabawek dla dziewczynek Barbie. 

Podsumowanie.

Wiesz już, jak ważną rolę odgrywa kolor w brandingu. Bezpośrednio z oddziaływaniem powiązane jest znaczenie kolorów. Pomyśl, czy Twoja firma ma na pewno odpowiednio dobrane barwy? Dobrze przemyśl tożsamość swojej marki i wartości, jakie reprezentuje, a następnie wybierz właściwe kolory, aby to przekazać. Z odpowiednim kolorem, który wydobędzie DNA Twojej marki, działania marketingowe odniosą większy sukces.

Dobrze przemyśl wykorzystanie koloru w marketingu Twojej firmy. Kolor ma naprawdę wielką moc, bo wywołuje emocjonalne reakcje. Pomaga klientom kojarzyć markę, a dzięki temu skłaniać ich do wyboru właśnie Twojej firmy. Pozytywne opinie o firmie, jak się okazuje, nie są wydawane tylko i wyłącznie na podstawie słowa pisanego. A o to przecież chodzi. 🙂